Kamlager 998cc motor.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
240-patrik

Kamlager 998cc motor.

Inlägg av 240-patrik »

Tjena alla mini-entusiaster!
​Jag håller på att renovera min Mini från 1975, med en 998cc motor med motornummer 99H791P-38486. Jag har stött på ett problem som jag hoppas att någon här har erfarenhet av.
​Jag har köpt nya STD (standard) kamlager från MiniSport.com, som enligt hemsidan ska passa min 998-motor. Efter att jag pressat i lagren i motorblocket med rätt verktyg märker jag att de blir för snäva för kamaxeln. Jag får helt enkelt inte in kamaxeln i lagren.
​Jag har dubbelkollat min kamaxel och mätt den, och den ligger inom specifikationerna som anges i handboken. Jag har även använt ett professionellt verktyg för att pressa i lagren och är säker på att de sitter rakt.
​För att få in kamaxeln har jag varit tvungen att brotscha lagren, men det känns inte helt rätt eftersom jag har förstått att man inte ska behöva bearbeta lagren på plats.
​Min fråga till er är:
​Är det vanligt att behöva brotscha nya kamlager för att de ska passa?
​Finns det mindre lager att köpa för att kompensera för eventuella skillnader i mitt motorblock?
​Kan jag ha köpt fel typ av lager trots att de är specificerade för 998cc?
​Tack på förhand för all hjälp!
​Mvh Patrik
Cooper-74

Re: Kamlager 998cc motor.

Inlägg av Cooper-74 »

TROR du gjort helt rätt med att först montera dessa med rätt verktyg för dylika och vill påstå det är helt normalt att behöva brotscha dem för att få perfekt spel i lagerna.
Så tummen upp för att det fortfarande finns händiga personer som har kunskapen att göra sånt här.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
240-patrik

Inlägg av 240-patrik »

Tack för svar! Nu känner jag mig lite bekvämare med att jag inte är helt ute och cyklar! Det ska bli spännande att se hur slutresultatet blir, då jag saknar alla rätta verktygen för att mäta och så vidare så gör jag mycket på känsla 😅 jag hoppas att det blir bra!
reygar5

Inlägg av reygar5 »

Det du beskriver är faktiskt inte helt ovanligt. Även om STD-lager ska passa enligt specifikation, kan små variationer i motorblockets borrning eller lagrens ytbehandling göra att passningen blir för tight. Normalt ska lagren brotschas eller linjehonas efter montering, precis som med vevlager, för att få rätt spel mellan lager och kamaxel. Mini-motorer, särskilt äldre 998:or, har ofta små toleransskillnader. Jag skulle inte oroa mig så länge du gör det noggrant med rätt verktyg. Det finns inga “mindre” lagerstorlekar för dessa – bearbetning är rätt väg.
Jag gick nyligen en ställningskurs via ställningskurs och blev mycket nöjd. Kursen gav tydlig genomgång av regler, riskbedömningar och hur man säkert monterar och demonterar ställningar upp till 9 meter. Innehållet var relevant för vardagen på byggarbetsplats. Praktiska exempel och diskussioner gjorde det lättare att förstå teorin. Rekommenderas till alla som arbetar med eller ansvarar för ställningsarbete!
Skriv svar