Batteri...

Allt som har med elektronik att göra.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Batteri...

Inlägg av johan_palm »

Hej!
Tänkte höra om det är ngn som vet vad för batteri man ska ha i bilen.. 12 volt vet jag :)
men hur många ampere???
eller man ser vad generatorn ger och sen går från det?
hoppas ngn vet
Mvh
Johan
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

beror på om du har en jätte stereo eller annat som kräver mkt ström,har man inte det så går det med vad ssom helst som får plats i baljan :)
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

ja jag ska ju ha stereo i med slutsteg och så...

Men vad använder ni här då???
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

30 till 50 amp säger Haynes.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

okaj

Inlägg av johan_palm »

okaj...hmmmm

ska man inte ha lite större än 50 ampere?känns lite klent om man ska ha stereo och så
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

Jag har ett på 60Ah, sitter som gjutet i batteriholken.
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

65amp i en rover mini.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Står det inte på generatorn hur många A den laddar..? Sen beror det ju på hur många steg du ska ha, har du ett litet steg så räcker det nog ganska bra med ett batteri på ca. 50A. Men visst mer skadar ju inte heller.
//Per
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

har redán fixat det för ca 3 mån sen

tack ändå
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

Per och jag tänkte nog mera på kommande surfare :wink: Har själv löst många av mina tekniska problem genom att gå igenom äldre trådar.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Får väl fylla på lite mer för kommande surfare då, sitter själv o går igenom gamla trådar efter svar så vi slipper dubletter.

Batteriet fungerar enbart som reservbank ifall generatorn inte pallar med, och som strömkälla när bilen är avstängd. Antal Ah som anges kan man kalla storleken på batteriet, 50 Ah är 50 ampere i en timme eller 25a i 2 timmar om man vill se det så.

Så för o veta om du har ström nog till bilen är det generatorn du ska titta på, ska du använda ljus eller ljud eller något annat mycket med avstängd bil då ska du se över batteribanken. Ju mer ju bättre helt enkelt...

Det finns ett annat värde på batterier med, kallas cca, det anger lite bättre hur snabbt batteriet ger ut ström, det finns mycket olika... Ett vanligt fritidsbatteri räcker mer än väl för "vanliga" användare, men som för mig som kommer pumpa en del stereo med avstängd bil får man titta närmare på vad man ska använda.

Ska man ha mycket o snabb ström får man ha ett snabbt batteri eller flera sammankopplade, behöver du mycket ström när du kör, byt generator...

Våra små bilar drar inte så många ampere, men ska man ha lite slutsteg o sånt så kan det snabbt skena iväg! Men om man tittar på vad det är för säkringar på steget/stegen så ser man hur mycket stegen drar som mest! Lägg bara ihop alla säkringar så har du max där, om du halverar den siffran så får du nog det du behöver överlag, har du större behov än så är du nog redan såpass insatt så du inte behöver läsa detta...

Hoppas jag kunnat hjälpa någon med detta! Annars får jag be om ursäkt för att jag dragit upp en gammal tråd. :)
Skriv svar