Trollhätte turbo
Trollhätte turbo
Austin Mini 1000 - 1975
Utseende
Färg
Indisch rot (Porsche) med vit tak.
Fälgar
Superlight 13 x 7 tum.
Däck
Bridegostone, (Yokohama A048).
Motor
Block
1275 A+ borrat till 1293cc.
Vev
Lättad och polerad, motviktsbalanserad och kryssborrad. Förstärkt ramlageröverfall.
Kolvar
Omega, smidda, 15cc tallrik.
Stackar
Orginal A+ stakar avvägad tillsammans med kolv.
Kamaxel
260° duration in, 290° duration ut, 114° nockvinkel.
Kamdrev
Ställbart med remdrift.
Topp
12G940, 11 bultad, portad med modifierade förbränningsrum.
Ventiler
Race 35.5mm insug, race 31mm utblås. Dubbla race fjädrar, bronsstyrningar.
Vipparmsbrygga
Aluminium, 16mm kullagrade vippor med rulltipp.
Pumpar
Metro turbo högvolyms oljepump. Högkapacitets aluminium vattenpump.
Grenrör + downpipe
Syrafast rostfritt stål, plasma besprutat.
Turboladdare
Garret T25, plasma besprutat avgashus.
Intercoller
Sierra Cosworth med vatteninsprutning.
Kylare
Supercool 2 core raceradiator med elfläk, 16 raders oljekyl.
Plenum, spjäll och insug är under konsturktion.
Styrenhet
Autronic SMC, respnos funktion och launch control, separata tändspolar på varje stifft.
Växellåda
Hus
Standard A+
Drevsats
Jack Knight, 4-växlar, rakskuren, synkad och tätstegad.
Mellandrevsats
Jack Knight, rakskuren och rullagrad.
Differential
Salisbury, lamell.
Slutväxel
3,10.
Koppling
Sinter.
Chassi
Fram
Förstärkt ram ,Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, Inställningsbara camber och caster stag med unibals, genomslagsgummin.
Bak
Aluminiumbrygga bultad rätt i kaross, Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, camber inställnigsbar, gemonslagsgummin.
Bromsar
Fram
Cooper S skivbromskit, (KAD 4-kolvs aluminum ok, Tar Ox 8,4" ventilerade/slitzade skivor, Green Stuff belägg).
Bak
Super Minifins ventilerade aluminium trummor.
Ingen servo styrning här inte.
Inredning
Säten
Motordrive kevlar/composit, 3kg styck.
Bälten
Sablet 4-punkt med snabblås, blåa.
Ratt
Sabelt blå mocca, Snapp Off rattnav.
Säkerhet
Fullbur, lackad i samma färg som bilen. Brandsläckare. Huvudströmbrytare.
Allt är inte helt klart och en del grejjor står kvar på inköpslistan men till våren ska allt sitta på plats. Här följer lite bilder för inspriation.
Ställ gärna frågor och kom med synpunkter på bygget.
Hälsningar
Henrik Tellskog
Trollhättan
Utseende
Färg
Indisch rot (Porsche) med vit tak.
Fälgar
Superlight 13 x 7 tum.
Däck
Bridegostone, (Yokohama A048).
Motor
Block
1275 A+ borrat till 1293cc.
Vev
Lättad och polerad, motviktsbalanserad och kryssborrad. Förstärkt ramlageröverfall.
Kolvar
Omega, smidda, 15cc tallrik.
Stackar
Orginal A+ stakar avvägad tillsammans med kolv.
Kamaxel
260° duration in, 290° duration ut, 114° nockvinkel.
Kamdrev
Ställbart med remdrift.
Topp
12G940, 11 bultad, portad med modifierade förbränningsrum.
Ventiler
Race 35.5mm insug, race 31mm utblås. Dubbla race fjädrar, bronsstyrningar.
Vipparmsbrygga
Aluminium, 16mm kullagrade vippor med rulltipp.
Pumpar
Metro turbo högvolyms oljepump. Högkapacitets aluminium vattenpump.
Grenrör + downpipe
Syrafast rostfritt stål, plasma besprutat.
Turboladdare
Garret T25, plasma besprutat avgashus.
Intercoller
Sierra Cosworth med vatteninsprutning.
Kylare
Supercool 2 core raceradiator med elfläk, 16 raders oljekyl.
Plenum, spjäll och insug är under konsturktion.
Styrenhet
Autronic SMC, respnos funktion och launch control, separata tändspolar på varje stifft.
Växellåda
Hus
Standard A+
Drevsats
Jack Knight, 4-växlar, rakskuren, synkad och tätstegad.
Mellandrevsats
Jack Knight, rakskuren och rullagrad.
Differential
Salisbury, lamell.
Slutväxel
3,10.
Koppling
Sinter.
Chassi
Fram
Förstärkt ram ,Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, Inställningsbara camber och caster stag med unibals, genomslagsgummin.
Bak
Aluminiumbrygga bultad rätt i kaross, Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, camber inställnigsbar, gemonslagsgummin.
Bromsar
Fram
Cooper S skivbromskit, (KAD 4-kolvs aluminum ok, Tar Ox 8,4" ventilerade/slitzade skivor, Green Stuff belägg).
Bak
Super Minifins ventilerade aluminium trummor.
Ingen servo styrning här inte.
Inredning
Säten
Motordrive kevlar/composit, 3kg styck.
Bälten
Sablet 4-punkt med snabblås, blåa.
Ratt
Sabelt blå mocca, Snapp Off rattnav.
Säkerhet
Fullbur, lackad i samma färg som bilen. Brandsläckare. Huvudströmbrytare.
Allt är inte helt klart och en del grejjor står kvar på inköpslistan men till våren ska allt sitta på plats. Här följer lite bilder för inspriation.
Ställ gärna frågor och kom med synpunkter på bygget.
Hälsningar
Henrik Tellskog
Trollhättan
Senast redigerad av tellskog den 24 maj 2005 kl. 08:46, redigerad totalt 3 gång.
minitokig skrev:Kul bygge! Verkar vara mycket tid, pengar och ideer nerplöjt! En liten fråga bara .... vad säger herrarna på bilprovningen
Skall bli kul att möta den på gatan till sommaren!
Har inte riktigt bestämt än hur jag ska göra än. Tror jag ska åka dit o spela dum går det så går det. För väll änna förklara för dom att den här bilen inte är nått man åker och handlar mjölk i. Annars får jag punga upp med 3000 för en SRFO besiktning för specialbyggt fordon, då får SBP sen bara bedömma lamporna o sånna prylar.
Henke
Det tycker jag du ska göra helt klart.. då dom andra prylarna som sitter på bilen kostar så mycket så är ju en vettig besiktning ingen större kostnad.. Vore roligt att se lite film och sådant för att få höra ljudet då du kör.. lär ju vara enormt. Just ja.. en fråga.. Vad är det för upphängning du har på bilen bak? hemma byggd eller? Har funderat på att någon gång montera Spax dämpare på min hundkoja så..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Uppstart av motorn är ej genomför än, några grejor som fattas bla hela insugningsbiten som är under konstruktion. Kommer bli nått i stil med vad dom använder på rallybilarna met ett motordrivet spjäll i änden på plenumkammaren och så korta insugningsrör som möjligt. Men när jag vrider om nycklen till våren kommer självklart kameran vara med så lugn bara lugn .
Upphängingen bak finns hos vilken Mini shop som helst. Kallas "beam-axel" och erstätter hela bakramen plus att den stagar upp karossen en del. Min köptes från Mini Spares, kostar ca 2-3 tusen. Kan påpeka att du behöver ej denna för att montera coilovers (spax, avo mm).
Ha D gott
Henke
Upphängingen bak finns hos vilken Mini shop som helst. Kallas "beam-axel" och erstätter hela bakramen plus att den stagar upp karossen en del. Min köptes från Mini Spares, kostar ca 2-3 tusen. Kan påpeka att du behöver ej denna för att montera coilovers (spax, avo mm).
Ha D gott
Henke
nu kör man kanske bilen inte på vintern....men ändå salt och aluminium är kanske inte helt bra...
Jag funderar på att klarlacka eller anodisera hela balken....
Det med Bilprovningen....en jag känner håller nu på med att bygga in en KAD 16V top i kojan. Detta är ju baserad på en A+ blok... kan bilprovningen då göra så mycket mer än bara kolla att bilen är teknisk ok? I så fall...vad är då gränsen..?
Jag funderar på att klarlacka eller anodisera hela balken....
Det med Bilprovningen....en jag känner håller nu på med att bygga in en KAD 16V top i kojan. Detta är ju baserad på en A+ blok... kan bilprovningen då göra så mycket mer än bara kolla att bilen är teknisk ok? I så fall...vad är då gränsen..?
Ja nu är snart våren här igen, så det gäller att arbeta fort så man får ihop bilen tills dess. Väntar så jag spricker på motorn min, fattas en olje pump (är beställd men tar tid) plus insugnings delen. Fick idag mitt nya grenrör som knåpades ihop för två veckor sen. Har varit hos en kompis för svetsning. Gjorde ett nytt då det gamla (bilden längre upp) hade dålig collector samt att insuget inte fick plats mellan rören. Och så fort jag får hem avgasdeln från turbon (är på portning) så ska dessa två prylar plasmabesprutas.
Nya Genröret...
Nya Genröret...
Senast redigerad av tellskog den 2 april 2005 kl. 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Henrik Tellskog
Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Henrik Tellskog
Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Re: Trollhätte trubo
Grymt snygg koja. Väldigt imponerad av ditt bygge. Hoppas man får se den till sommaren. Var bor du?
En liten fråga.
Skärmbreddarna är otroligt snygga, och funderar på att göra något liknande med min koja. Hur gör jag för att få det så snyggt som på din?
MVH Dennis
En liten fråga.
Skärmbreddarna är otroligt snygga, och funderar på att göra något liknande med min koja. Hur gör jag för att få det så snyggt som på din?
MVH Dennis
Anders86 skrev:Vad menar du me plasmabesprutas?
Det är en balnadning av keramik och aluminium som man använder i bla jetmotorer. Det gör så att grenröret o turbon inte kommer att strålar så mycket värme samt att du får upp tempen på turbon snabbare, ersätter värmebadgaden och ser välldigt hightech ut
Hälsningar
Henrik Tellskog
Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Henrik Tellskog
Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03