Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor
Postat: 27 augusti 2023 kl. 22:31
Hej kunnigt folk!
Verkar rätt lugnt här på forumet nuförtiden, hoppas vi har några som fortfarande tittar in och kan hjälpa mig identifiera en motor som jag köpte förra sommaren. Tanken är att gå igenom den och montera i min 1972 Clubman för att få den lite mer 1275GT-ig..
Idag har jag en 998cc med steg 1 kit, remote change låda och 12" hjul.
Tyvärr är motornumret borta förutom 12 ....... 7
På blocket hittar jag 12G1279,
Enligt internet betyder det "1275GT / 1275 no tappet chest pre A plus"
På växellådan hittar jag 22G1832
Enligt internet betyder det en rod change låda efter 1973 som endera suttit på 850, 1000/1100, clubman 1100 eller clubman 1275GT. Kan man då anta att detta borde vara en clubman 1275GT låda eftersom den verkar sitta på en 1275 motor? Det hade ju varit strålande eftersom jag har 12" hjul och utväxlingen bör passa rätt bra då.
Fick även med två SU förgasare, märkta med AUC 6020.
Verkar vara HS4 SU.
Har laddat upp några bilder på Imgur: https://imgur.com/a/VyGgBQM
Finns fler närbilder vid behov.
Jag kan inte utesluta att motorn stått ute en viss tid, och har ingen egentlig koll på skick, säljaren hade själv inte kört den (han verkade främst köpa/sälja).
Frågor:
1. Vad skulle du göra i min sits, riva till grunden? Lyfta på toppen och ta en titt?
2. Vad gör jag med förgasare? Jag bävar lite över utmaningen att få två förgasare att gå fint, då jag finner det svårt nog att få en att gå bra. Tankar?
3. Kojan får inte så många mil per sommar nuförtiden, och jag prioriterar pålitlighet framför prestanda, men har länge önskat mer klös än vad jag har idag. Vilka uppgraderingar skulle ni rekommendera att göra innan jag lyfter i motorn?
4. Jag har i dagsläget remote change låda, den nya har rod change. Hittar förvånandsvärt lite om att konvertera, känns som att det borde vara rätt enkelt? Men jag måste få tag i länkage och spak. Nån som har liggandes?
5. I övrigt så har jag också köpt en begagnad uppsätning skivbromsar från en 90 tals mini som jag tänkte renovera upp och sätta i, för att inte överbelasta trummorna.
Verkar rätt lugnt här på forumet nuförtiden, hoppas vi har några som fortfarande tittar in och kan hjälpa mig identifiera en motor som jag köpte förra sommaren. Tanken är att gå igenom den och montera i min 1972 Clubman för att få den lite mer 1275GT-ig..
Idag har jag en 998cc med steg 1 kit, remote change låda och 12" hjul.
Tyvärr är motornumret borta förutom 12 ....... 7
På blocket hittar jag 12G1279,
Enligt internet betyder det "1275GT / 1275 no tappet chest pre A plus"
På växellådan hittar jag 22G1832
Enligt internet betyder det en rod change låda efter 1973 som endera suttit på 850, 1000/1100, clubman 1100 eller clubman 1275GT. Kan man då anta att detta borde vara en clubman 1275GT låda eftersom den verkar sitta på en 1275 motor? Det hade ju varit strålande eftersom jag har 12" hjul och utväxlingen bör passa rätt bra då.
Fick även med två SU förgasare, märkta med AUC 6020.
Verkar vara HS4 SU.
Har laddat upp några bilder på Imgur: https://imgur.com/a/VyGgBQM
Finns fler närbilder vid behov.
Jag kan inte utesluta att motorn stått ute en viss tid, och har ingen egentlig koll på skick, säljaren hade själv inte kört den (han verkade främst köpa/sälja).
Frågor:
1. Vad skulle du göra i min sits, riva till grunden? Lyfta på toppen och ta en titt?
2. Vad gör jag med förgasare? Jag bävar lite över utmaningen att få två förgasare att gå fint, då jag finner det svårt nog att få en att gå bra. Tankar?
3. Kojan får inte så många mil per sommar nuförtiden, och jag prioriterar pålitlighet framför prestanda, men har länge önskat mer klös än vad jag har idag. Vilka uppgraderingar skulle ni rekommendera att göra innan jag lyfter i motorn?
4. Jag har i dagsläget remote change låda, den nya har rod change. Hittar förvånandsvärt lite om att konvertera, känns som att det borde vara rätt enkelt? Men jag måste få tag i länkage och spak. Nån som har liggandes?
5. I övrigt så har jag också köpt en begagnad uppsätning skivbromsar från en 90 tals mini som jag tänkte renovera upp och sätta i, för att inte överbelasta trummorna.