Sida 1 av 1

Test kolvringar

Postat: 5 februari 2023 kl. 22:50
av MinMorris
Fins det något bra sätt att testa kolvringarna? Bilen har stått ett tag och motorn ha rostat lite invändigt.
 

Re: Test kolvringar

Postat: 7 februari 2023 kl. 17:16
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Tänker du på om ringarna har fastnat i cylindrarna?
En lite skvätt diesel i var cylinder ( 1 matsked ). Låt stå i en dag och känn på motorn, sitter den fast så låt den stå en dag till. Är motorn lös så lite olja över vipparmarna. Dra runt några varv för hand, utan tändstift.
Går allt lätt och känns bra. Byt olja och filter. provstart :-)

Re: Test kolvringar

Postat: 7 februari 2023 kl. 18:44
av MinMorris
Eftersom jag bara har lyft av toppen så vet jag inte om kolvringarna är hela eller skadade då motorn vart lite fastrostat. Tanken var ifall man med t ex kompressions-test kunde se status på kolvringar. Motorn snurrar fint och kan snurras runt för hand.
Gissar att jag får smäcka ihop allt och sen får det bära eller brista.

Re: Test kolvringar

Postat: 9 februari 2023 kl. 17:03
av EXCEL,PATRIK.
Det går att göra ett test på tätheten i cylindern. Leak down test. Görs genom att trycksätta en cylinder i taget och mäta hur trycket sjunker. Aldrig gjort det själv, men gissar att du kan få hjälp av något företag som renoverar motorer. Stort läckage bör innebära trasiga ringar. Alternativt är att renovera motorn med nya ringar, lager och alla andra små bitar som kan vara trasiga eller slitna.
Bytte växellåda på min koja och hade planer på att renovera motorn när allt var ute och isär, gjorde det inte. Några månader senare visar det sig att kamaxeln gått ner på ettans cylinder. Skulle gjort en motor renovering ändå. Ångrar att jag inte gjorde det då.

Re: Test kolvringar

Postat: 25 september 2023 kl. 19:25
av Crona
Du kan kolla tätheten genom att ställa motorn så att kolvarna är i mittläge, sen fyller du på spolarvätska eller fotogen/bensin och ser hur snabbt det rinner ner i sumpen/lådan.

Men om motorn varit fastrostad så måste kolvarna ändå ut och cylinderloppen honas, när kolvara är ute så kollar du om ringarna är slitna genom att ta av dem från kolven och trycka ner dem i cylindern sen mäter du kolvringsgapet med ett bladmått.

Men när man gör ett så stort jobb så monterar man alltid nya ringar det är en "ringa" kostnad, kollar kamaxel och lyftare och byter samtliga packningar och tätningar

//Thomas