Trodde inte att jag skulle skapa en andra projekttråd i detta eminenta forum – men nu är det dags!
Jag har hämtat "hem" en Mini Van från grannlandet i väster. Normalt brukar finbilarna gå åt andra hållet, men denna gång blev en norsk bil svensk... nåja, inte riktigt än eftersom den inte är registreringsbesiktad här ännu, men till våren hoppas jag att det ska bli ordning på det.
Det som ska göras över vintern är att få i en fungerande motor och se till att den är trafikduglig. Så länge lägger jag upp ett par bilder:
Senast redigerad av Magna-Flash den 2 oktober 2020 kl. 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Nu har jag börjat med motorbytet. Den som satt i har inget oljetryck, men ska vara renoverad. Motorn som ska i fick jag med på köpet och är riktigt påkostad- återkommer med spec på den...
Här kommer några bilder från lyftet...
Liftoff...
Touchdown!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Magnus
Mini Van -75
Snyggt jobbat!
För oss som inte lyfter ur motorer dagligen så ser det alltid så enkelt o smidigt ut när man ser andra göra det på bilderna.
Nåja det kommer väl en dag då även jag lyfter ur en motor (i mitt fall får jag lyfta i en motor först )
Spännande o se vad som ska i, man kan ju skymta den i bakgrunden?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Byte av bensinrör pågår - föregående ägare tyckte att det var bra med rör i röd plast! Nu blir det koppar istället... Lite trixigt att få det in bakom bakramen, men det gick:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Magnus
Mini Van -75
Jag måste nästan be lite om ursäkt för att jag inte uppdaterat här under vintern – men det har varit ganska mycket att göra i garaget!
Det visade sig att bilen inte vara så bra ihopskruvad, trots många nya delar:
Svingarmarna var helt stumma (ihoprostade båda två, men är nu monterat "nya" fräscha)
Bromssystemet felkopplat (kretsarna ut från huvudcylindern var omkastade och dessutom ingen reduceringsventil)
Styrväxeln satt helt löst (passade på att byta mot ny jag hade "på hyllan")
Felaktig dragning av kabelhärva och diverse andra konstigheter...
Så det har varit lite intensivt i garaget, minst sagt... MEN på måndag är det dags för den stora dagen, nämligen registreringsbesiktning.
Håll tummarna!
/Magnus
Mini Van -75