1500cc motor
1500cc motor
Tjena!
jag är ny bliven kojägare och ny på forumet här också.
jag köpte ett renoveringsobjekt och har börjat fundera över motor. Är de någon som har koll om bmc allegro 1500cc motorn passar eller är de bättre att satsa på något annat? Tipsa gärna ni som har koll.
jag är ny bliven kojägare och ny på forumet här också.
jag köpte ett renoveringsobjekt och har börjat fundera över motor. Är de någon som har koll om bmc allegro 1500cc motorn passar eller är de bättre att satsa på något annat? Tipsa gärna ni som har koll.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
- Ort: 74011 Länna
Re: 1500cc motor
Gå in och titta på 16vmini . en engelsk sida som behandlar olika ombyggnader av classik mini-
Re: 1500cc motor
Det har byggts åtminstone en med Allegro/Maxi 1500 av en tokig engelsman, Andy nånting.
Han byggde även världens lägsta koja, samt flera andra omskriva custombyggen.
Men Allegro 1500 motorn är hög, mycket högre än A-serie motorn som ska sitta där.
Men nu är det svårt att veta hur händig och kunnig du är, kanske du jobbar på Koenigsegg efter att ha skruvat ihop egna superbilar hemma i garaget med stampat jordgolv?
Tänker du kapa sönder "ännu en koja för att bygga något fräckt" så finns det redan många såna projekt att hitta påbörjade, men märkligt nog väldigt sällan slutförda.
Så tänk gärna igenom dina planer MÅNGA gånger innan du kapar itu något.
Byggen med färdigköpta framramar till Honda- Yamaha R1 motorer m.m. kostar väldigt mycket innan det är klart.
Du vill ha "tips att satsa på" så här kommer ett som du antagligen tycker är riktigt tråkigt:
Gör bilen körklar och besiktiga den och kör ett tag som standardbil, känns det bra så njut av den.
Känns suget efter Hondamotor eller dylikt stort, köp då en sån bil istället. En där biltillverkaren lagt miljoner på att få allt att fungera ihop..
Men vad du än gör, köp inte en Austin Maxi om du vill KÖRA bil. En sån är bara en för tiden bekväm form av transport.
Skulle du däremot få för dig att köpa en Austin Allegro, att hinka i någon Honda V-tec motor i får du många av mig!
Ta och titta på Car Pervert på Youtube så ska du få se en uppskrämd Allegro.
Han byggde även världens lägsta koja, samt flera andra omskriva custombyggen.
Men Allegro 1500 motorn är hög, mycket högre än A-serie motorn som ska sitta där.
Men nu är det svårt att veta hur händig och kunnig du är, kanske du jobbar på Koenigsegg efter att ha skruvat ihop egna superbilar hemma i garaget med stampat jordgolv?
Tänker du kapa sönder "ännu en koja för att bygga något fräckt" så finns det redan många såna projekt att hitta påbörjade, men märkligt nog väldigt sällan slutförda.
Så tänk gärna igenom dina planer MÅNGA gånger innan du kapar itu något.
Byggen med färdigköpta framramar till Honda- Yamaha R1 motorer m.m. kostar väldigt mycket innan det är klart.
Du vill ha "tips att satsa på" så här kommer ett som du antagligen tycker är riktigt tråkigt:
Gör bilen körklar och besiktiga den och kör ett tag som standardbil, känns det bra så njut av den.
Känns suget efter Hondamotor eller dylikt stort, köp då en sån bil istället. En där biltillverkaren lagt miljoner på att få allt att fungera ihop..
Men vad du än gör, köp inte en Austin Maxi om du vill KÖRA bil. En sån är bara en för tiden bekväm form av transport.
Skulle du däremot få för dig att köpa en Austin Allegro, att hinka i någon Honda V-tec motor i får du många av mig!
Ta och titta på Car Pervert på Youtube så ska du få se en uppskrämd Allegro.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1500cc motor
Nä då jag ska inte kapa sönder någon hundkoja.
jag har däremot lång erfarenhet av bilar men då har det handlat om amerikanskt gjutjärn och då som hobby. På dagarna lagar jag bilar av alla tänkbara sorter. Min tanke var bara om motorerna var lika i mått o.s.v så de kunde vara en bra idė att enkel få den något roligare. Nu har de löst sej så att jag fick tag i en 1275cc motor ist så då blev de inte så komplicerat. De är nämligen så att i min koja sitter de en 850cc motor och hela bilen är sönder skruvad i minsta beståndsdel så därför tänkte jag att när jag iaf ska göra så mycket så vill jag ha en lite roligare motor också. Kastade mej över den och byter plåt på den nu iaf. Denna bil hade onormalt lite rost mot vad jag har sett på andras bilar som rostlagas. Kul är det iaf så jag kör på allt vad jag står pall för innan lusten tar slut.
jag har däremot lång erfarenhet av bilar men då har det handlat om amerikanskt gjutjärn och då som hobby. På dagarna lagar jag bilar av alla tänkbara sorter. Min tanke var bara om motorerna var lika i mått o.s.v så de kunde vara en bra idė att enkel få den något roligare. Nu har de löst sej så att jag fick tag i en 1275cc motor ist så då blev de inte så komplicerat. De är nämligen så att i min koja sitter de en 850cc motor och hela bilen är sönder skruvad i minsta beståndsdel så därför tänkte jag att när jag iaf ska göra så mycket så vill jag ha en lite roligare motor också. Kastade mej över den och byter plåt på den nu iaf. Denna bil hade onormalt lite rost mot vad jag har sett på andras bilar som rostlagas. Kul är det iaf så jag kör på allt vad jag står pall för innan lusten tar slut.
Re: 1500cc motor
Låter bra!
Rätt kul att nästan alltid så gillas dessa små bilar av folk som kör jänkare.
Men då kan du kanske svara på en fråga:
Kommer skinnvästen på posten automatiskt när man köper en jänkare?
Vad gäller din nya motor så kan du kolla på minimania / engine numbers (eller nåt sånt..) vad du köpt för 1275:a , ja om nu plåten med motornumret inte ärgat bort förstås.
Tar du av ventilkåpan ska du kunna se ett gjutnummer bakom vipparmsaxeln vilket borde vara 12G940, tyvärr säger det inte mycket då nästan alla toppar till 1275 heter så.
Har toppen däremot ett par "extra" bultar vid varje ände av ventilkåpan kan det bli mer spännande typ större ventiler, ja för en koja då..
Vet du däremot att den kommer från en Allegro, ja då har du den tamaste versionen.
850cc...
Låter som du köpt dig en Mk1 koja dvs i spannet 1959-1967
Rätt kul att nästan alltid så gillas dessa små bilar av folk som kör jänkare.
Men då kan du kanske svara på en fråga:
Kommer skinnvästen på posten automatiskt när man köper en jänkare?
Vad gäller din nya motor så kan du kolla på minimania / engine numbers (eller nåt sånt..) vad du köpt för 1275:a , ja om nu plåten med motornumret inte ärgat bort förstås.
Tar du av ventilkåpan ska du kunna se ett gjutnummer bakom vipparmsaxeln vilket borde vara 12G940, tyvärr säger det inte mycket då nästan alla toppar till 1275 heter så.
Har toppen däremot ett par "extra" bultar vid varje ände av ventilkåpan kan det bli mer spännande typ större ventiler, ja för en koja då..
Vet du däremot att den kommer från en Allegro, ja då har du den tamaste versionen.
850cc...
Låter som du köpt dig en Mk1 koja dvs i spannet 1959-1967
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1500cc motor
Andy Saunders!
Så hette engelsmannen med många custombyggen bakom sig.
Å du!
Du kan få upp din 1275 till 1500cc och mer!
Kostar nog ungefär samma som en halvdålig Cadillac, steget innan den blir mattsvart...
Så hette engelsmannen med många custombyggen bakom sig.
Å du!
Du kan få upp din 1275 till 1500cc och mer!
Kostar nog ungefär samma som en halvdålig Cadillac, steget innan den blir mattsvart...
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1500cc motor
Konstigt nog så kom de aldrig någon skinnväst då på början av 90 talet möjligt att de var frimärkeskris då och sen blev de bortglömt.
De är en 11bult 940 kommer från en MG. Vad de gäller min koja så är de en mini 1000 72 som fått en 850 i sej av någon anledning. Jag har pratat med killen som har motorn och vi bor ganska långt ifrån varandra så jag vill ha någon bild o.s.v och fixa lite frakt innan affären är i land. Bör nog förmodligen öppna upp och kolla över den lite innan den är användbar.
Tuff kille den där Andy Saunders.
De är en 11bult 940 kommer från en MG. Vad de gäller min koja så är de en mini 1000 72 som fått en 850 i sej av någon anledning. Jag har pratat med killen som har motorn och vi bor ganska långt ifrån varandra så jag vill ha någon bild o.s.v och fixa lite frakt innan affären är i land. Bör nog förmodligen öppna upp och kolla över den lite innan den är användbar.
Tuff kille den där Andy Saunders.
Re: 1500cc motor
Jackpot!
MG 1300 motorn är den näst vassaste efter en 1275 Cooper S' ungefär bara kamaxeln som skiljer (prestandamässigt)
Hoppas den är hyfsad inuti.
Såna har 9,75-1 i komp och 35,5 samt 29,4 mm ventiler.
Så lite, eller mycket finputs i kanalerna samt vassare kam så har du en pigg motor.
Allt beroende på vad du känner för att lägga på motorn.
Du bör se till att du har bra bromsar.. gärna S-skivor fram. Godkända för upp till 126hk på sin tid.
MG 1300 motorn är den näst vassaste efter en 1275 Cooper S' ungefär bara kamaxeln som skiljer (prestandamässigt)
Hoppas den är hyfsad inuti.
Såna har 9,75-1 i komp och 35,5 samt 29,4 mm ventiler.
Så lite, eller mycket finputs i kanalerna samt vassare kam så har du en pigg motor.
Allt beroende på vad du känner för att lägga på motorn.
Du bör se till att du har bra bromsar.. gärna S-skivor fram. Godkända för upp till 126hk på sin tid.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1500cc motor
Måste man ha bromsar då är de inte bara svänga om de kommer ett hinder då.
Jodå de blir nog de också men tar en sak i taget jag lagar rost för brinnande livet just nu de blev sent natten som var men fortsätter med de på onsdag kväll igen. Har köpt plåt som jag behöver men de lär bli mer plåt att köpa. Jag kör på allt de går på fritiden vilket jag inte har så mycket av.
Jodå de blir nog de också men tar en sak i taget jag lagar rost för brinnande livet just nu de blev sent natten som var men fortsätter med de på onsdag kväll igen. Har köpt plåt som jag behöver men de lär bli mer plåt att köpa. Jag kör på allt de går på fritiden vilket jag inte har så mycket av.
Re: 1500cc motor
Tror du prioriterar rätt, bli kvitt den tråkiga rosten först.
Trumbromsar i toppskick är inte fy skam.
Däremot blir dom inte av med värmen lika fort, så kurva nummer två för att inte snacka om kurva nummer tre.. lär du få ta på två hjul.
Skulle någon erbjuda dig Cooper 998 skivbromsar, tacka nej om dom inte är löjligt billiga.
Du slipper justera bromsar, men särskilt mycket bättre än trumbromsar är dom inte.
Sen Cooper 997, bromsbelägg i storlek som gamla femkronan.
Ungefär lika bra bromsverkan som att hålla ut en glasspinne genom sidorutan.. ger mig f-n på att det bromsar bättre om man sticker ut handflatan.
Kanske överdriver lite, men bra är dom inte!
Trumbromsar i toppskick är inte fy skam.
Däremot blir dom inte av med värmen lika fort, så kurva nummer två för att inte snacka om kurva nummer tre.. lär du få ta på två hjul.
Skulle någon erbjuda dig Cooper 998 skivbromsar, tacka nej om dom inte är löjligt billiga.
Du slipper justera bromsar, men särskilt mycket bättre än trumbromsar är dom inte.
Sen Cooper 997, bromsbelägg i storlek som gamla femkronan.
Ungefär lika bra bromsverkan som att hålla ut en glasspinne genom sidorutan.. ger mig f-n på att det bromsar bättre om man sticker ut handflatan.
Kanske överdriver lite, men bra är dom inte!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1500cc motor
En annan bra sida: calverst.com
Under technical info finns många artiklar om diverse mekande specifikt för kojan.
Fjädringstrumpeter och gummidon har du antagligen inte hållt på så mycket med i ditt dagliga jobb.
Sen vad gäller delar i övrigt har du säkert redan sett minispares.com och minisport.com
Ja det finns många fler än dom.
Om du inte redan köpt och läst något nummer av MiniWorld eller MiniMagazine så försök få tag i nån av dom, alltid massvis av annonser från företag specialiserade på kojan.
Tja, känns som man bara rabblar självklarheter.
Under technical info finns många artiklar om diverse mekande specifikt för kojan.
Fjädringstrumpeter och gummidon har du antagligen inte hållt på så mycket med i ditt dagliga jobb.
Sen vad gäller delar i övrigt har du säkert redan sett minispares.com och minisport.com
Ja det finns många fler än dom.
Om du inte redan köpt och läst något nummer av MiniWorld eller MiniMagazine så försök få tag i nån av dom, alltid massvis av annonser från företag specialiserade på kojan.
Tja, känns som man bara rabblar självklarheter.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1500cc motor
Ursäkta men nu det blir lite off topic men känner att jag måste styra upp detta och ge trumbromsarna lite upprättelse
Jag tycker att trumbromsar har ett oförskämt dåligt rykte, effektmässigt så är de faktiskt bättre än skivbromsar (utan servo) och det behöver man inte vara matematiskt geni för att räkna ut med tanke på den större friktionsytan, men visst de måste justeras och det är där det brister för de flesta.
Sen klagas det ofta också på ojämn bromsverkan med tillhörande sneddragning, men det är även detta på grund av dåligt underhåll och inte trumbromsarnas fel.
Men visst, trumbromsar leder av förklarliga skäl inte bort värmen på samma sätt som bromsskivor, men hur är det med bromsskivor i regn hur känns första inbromsningen efter en stunds motorvägskörning kan lätt bli en spännande upplevelse på avfarten stoppet.
Sen när det gäller försämrad bromsverkan till kurva två eller tre så är det en kraftig överdrift, vi körde 4h race i flera år med trumbromsar och visst sista timmen så fick man pumpa i princip under hela varvet för att ha broms men någon bromsfading att tala om var det inte.
Men jag erkänner att en stor del av slitaget orsakades av den höga temperaturen, men som lite kuriosa så kan jag inflika att första tävlingen efter vi hade uppgraderat till S bromsar (Karlskoga) så fick vi fading efter att tvingats bromsa hårt två gånger tätt efter varandra, man skulle tydligen ha racing belägg men jag tyckte de var för dyra
Nej behåll trumbromsarna, se bara till att allt är friskt och justerat.
//Thomas
Re: 1500cc motor
helt precist va skiljar det på allegro 1300 o 1500 motorn
är det överliggande kam på den ? ser så ut när man tittar på bilder av den
av ren nyfikenhet. det ju bra korkat att ta besväret att knöla ner en motor med 69 hk, det finns ju mycket annat roligt att stoppa i hålet
men det fick mej att tänka på det står en sån på skroten jag ska köra o plocka förgasaren på
är det överliggande kam på den ? ser så ut när man tittar på bilder av den
av ren nyfikenhet. det ju bra korkat att ta besväret att knöla ner en motor med 69 hk, det finns ju mycket annat roligt att stoppa i hålet
men det fick mej att tänka på det står en sån på skroten jag ska köra o plocka förgasaren på
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: 1500cc motor
Det är en E serie motor i Allegro 1500 och 1750 modellerna.minimini skrev: ↑13 september 2020 kl. 22:37 helt precist va skiljar det på allegro 1300 o 1500 motorn
är det överliggande kam på den ? ser så ut när man tittar på bilder av den
av ren nyfikenhet. det ju bra korkat att ta besväret att knöla ner en motor med 69 hk, det finns ju mycket annat roligt att stoppa i hålet
men det fick mej att tänka på det står en sån på skroten jag ska köra o plocka förgasaren på
Det är som du skriver en modernare motor med överliggande kam, den är större klumpigare och kraftlös, mycket mer vet jag inte om den.
//Thomas