Motorn går varm
Motorn går varm
Idag så provade jag bes bilen. Gick faktiskt igenom utan anmärkning. Men han tyvärr inte vara glad för det så länge. Nu går motorn varm.
Efter en stunds körning hmm ca 5 min så börjar mätaren passera 90 grader.
Jag har provat skölja hur kylsystemet. Tagit bort termostaten. Men det hjälpte tyvärr inte.
Men det sitter en konstig grej på vänster sida av motorn. Ser ut som någon bi metall ventil. Vad är detta? Kan det ha med mitt fel att göra tro. Ska prova posta med en bild så ni ser vad jag menar.
Re: Motorn går varm
Ventilen styr vattnets cirkulation in till värmepaketet i cupén. Den kan vara öppen eller stängd och ska styras med en vajer inifrån cupén. (Ska finnas ett reglage i närheteten av choken.)
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Motorn går varm
Hej.
Om systemet är ursköljt och inget hindrar flödet så hade jag bytt vattenpumpen.
Patrik.
Om systemet är ursköljt och inget hindrar flödet så hade jag bytt vattenpumpen.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Motorn går varm
har kollat om det bublor i kylaren. så inte toppackningen har gått
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: Motorn går varm
Kolla även med en termometer i kylaren om vattnet verkligen är så varmt som mätaren säger.
Re: Motorn går varm
Ska prova att göra ett komp test idag.
Men jag ser inga bublor i kylaren.
Ventilen till värmepaketet, finns det någon om byggnadssats om man vill plocka bort den?
Men jag ser inga bublor i kylaren.
Ventilen till värmepaketet, finns det någon om byggnadssats om man vill plocka bort den?
Re: Motorn går varm
Komp testet var bra. Låg på 9-9.5 jämt på alla 4.
Har jag öppet kylarlocket kan man se några luftbubblor då och då. Detta skulle kunna tyda på att blockpackning är dålig. Men varför skulle detta medföra att motorn blir för varm?
Har jag öppet kylarlocket kan man se några luftbubblor då och då. Detta skulle kunna tyda på att blockpackning är dålig. Men varför skulle detta medföra att motorn blir för varm?
Re: Motorn går varm
Komp testet var bra. Låg på 9-9.5 jämt på alla 4.
Har jag öppet kylarlocket kan man se några luftbubblor då och då. Detta skulle kunna tyda på att blockpackning är dålig. Men varför skulle detta medföra att motorn blir för varm?
Har jag öppet kylarlocket kan man se några luftbubblor då och då. Detta skulle kunna tyda på att blockpackning är dålig. Men varför skulle detta medföra att motorn blir för varm?
Re: Motorn går varm
Nu har jag plockat av toppen på motorn.
Och upptäckte då en liten spricka mellan cylinder 2-3. Vad gör man åt detta? Svetsa, kemiskmetall, eller bara låta det vara?
Kan det vara roten till mitt fel. Att motorn blir varm och det blir högt tryck i kylsystemet.
sen var det såklart gjengpaj på en av pinnbultarna till toppen. Ska försöka sätta i en helicoil där.
Och upptäckte då en liten spricka mellan cylinder 2-3. Vad gör man åt detta? Svetsa, kemiskmetall, eller bara låta det vara?
Kan det vara roten till mitt fel. Att motorn blir varm och det blir högt tryck i kylsystemet.
sen var det såklart gjengpaj på en av pinnbultarna till toppen. Ska försöka sätta i en helicoil där.
Re: Motorn går varm
det blocket är tyvärr nog kört. lite svårt att se på bilden om det går plana av så mycket på blocket
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: Motorn går varm
Sprickan går mellan cylinder 2-3. Och ca 1.5 mm ner i cylindern på varje sida.
Frågan är hur nära det ligger en kylkanal?
Tror felet med att det kommer avgaser/tryck kan komma ifrån ett annat ställe. I toppen sitter det i pressade mässing proppar. Och en av dessa gränsar till cylindertätningen. Denna mässing propp ligger inte jäms med topplocket utan har vandrat in ca 0,7mm. Jag har beställt en ny sådan och ska pressa dit.
Monterar ihop nästa helg så får vi se om man får köra nått iår eller inte. På sikt kommer jag behöva ett nytt 1275 block.
Frågan är hur nära det ligger en kylkanal?
Tror felet med att det kommer avgaser/tryck kan komma ifrån ett annat ställe. I toppen sitter det i pressade mässing proppar. Och en av dessa gränsar till cylindertätningen. Denna mässing propp ligger inte jäms med topplocket utan har vandrat in ca 0,7mm. Jag har beställt en ny sådan och ska pressa dit.
Monterar ihop nästa helg så får vi se om man får köra nått iår eller inte. På sikt kommer jag behöva ett nytt 1275 block.
Re: Motorn går varm
Nu har jag monterat ihop motorn igen. Tyvärr samma fel.
men jag skulle vilja kontrollera tändning. Men jag hittar inga märkningar. Hur går man dåv??
men jag skulle vilja kontrollera tändning. Men jag hittar inga märkningar. Hur går man dåv??
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
- Ort: 74011 Länna
Re: Motorn går varm
Tändningsmärkning finns på svänghjulet. Du ser det med en spegel genom hålet innanför en plåt , rak ner från värme ventilen på kopplingskåpan. Märkningen kan vara svår att hitta, sitter vid en av tre skruvar till kopplingskorgen.
Re: Motorn går varm
Då kanske man kan dra slutsatsen att sprickan i blocket inte är något bra?
Hade jagat rätt på ett annat block och bytt detta, synd köra itu mer saker än nödvändigt.
Risken för att det går så känns ganska stor.
Men.. råkar du eller någon i din bekantskapskrets ha en planslip eller fräs kan man prova plana blocket du har.
Fast då skulle man till att börja med veta exakt hur långt ner sprickan går.
Samt måttet från där kolven vänder till blockets övre yta. Kan ibland vara nära 2 mm.
Kolvarna ser ur att ha lite skålning i kolvtopparna.
Finns andra kolvar med ännu mer skålning!
Sen är frågan om toppen du har är planad?
Ser även att det är ett 11-bultat block, är det en Cooper S' du har?
Mer troligt motorn är motorn från en MG1300.
Isåfall samma block som alla andra 1275 är baserade på = inte olösligt att ersätta.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!