Startmotorn kopplar ur för tidigt
Postat: 7 maj 2020 kl. 10:51
Har ett lite irriterande problem vid start. Startmotorn som är av den solenoid-fria typen aktiveras och kopplar alltid in precis som den ska, men så fort motorn ger minsta tändning kopplar drevet ur igen och fortsätter snurra i urkopplat läge med ett vinande ljud. Så får man hålla på 2-4 gånger innan man får igång den, både vid varm- och kallstart, men sen går motorn fint utan problem.
Mina misstankar har än så länge varit att antingen får startmotorn inte tillräckligt med ström eller så är tändningen fel. Jag har:
- Köpt nytt batteri.
- Smörjt upp drevet på startmotorn så att den glider finfint.
- Rengjort alla jordpunkter och spänningspunkter.
- Testat att jorda startmotorn direkt med startkabel. Men jag tycker faktiskt inte att startmotorn känns trött på något sätt.
- Kollat tändstift, justerat tomgång och tändning.
- Testat med en annan startmotor. Visserligen lika begagnad, men med exakt samma resultat.
- Kollat kol i startmotor.
- Kollat slitage på drev. Tycker inte att det ser särskilt slitet ut.
Någon som har några andra idéer? Ska även kolla kuggarna på svänghjulet men slitagebilden på drevet indikerar att det finns mycket kontaktyta kvar.
Mina misstankar har än så länge varit att antingen får startmotorn inte tillräckligt med ström eller så är tändningen fel. Jag har:
- Köpt nytt batteri.
- Smörjt upp drevet på startmotorn så att den glider finfint.
- Rengjort alla jordpunkter och spänningspunkter.
- Testat att jorda startmotorn direkt med startkabel. Men jag tycker faktiskt inte att startmotorn känns trött på något sätt.
- Kollat tändstift, justerat tomgång och tändning.
- Testat med en annan startmotor. Visserligen lika begagnad, men med exakt samma resultat.
- Kollat kol i startmotor.
- Kollat slitage på drev. Tycker inte att det ser särskilt slitet ut.
Någon som har några andra idéer? Ska även kolla kuggarna på svänghjulet men slitagebilden på drevet indikerar att det finns mycket kontaktyta kvar.