Monterade en gång i tiden 12G940 topp på ett omodifierat 998 block utan några som helst problem.
Provade först veva runt motorn med den toppen monterad men utan toppackning.
Hade vid detta första test lagt lite modellera* på kolvtopp och på blocket där avgasventilen riskerade ta i.
Lyfte sen av toppen och mätte tjockleken på leran.
Minns inte måttet men det gick fritt utan problem.
Detta var en 940 topp som INTE var planad, dvs standard tjocklek.
Standard 998 kamaxel i SVENSKSÅLDA 998:or ger 7,11mm ventillyft. (senare A+ har högre lyft.)
Vill minnas kompressionen teg från 8,3-1 till 9-1 med det mindre förbränningsrummet i 940 toppen.
* lödtenn hade funkat lika bra.
Gick bilen rasande fort efter denna modifiering?
Nja.. den var förutom toppen/toppackning och en ABB nål i Hs4:an helt standard.. men toppfarten höjdes bortåt 20km/tim, vilket väl tog 2-3 km att uppnå...
Men!
Hade det monterats t.ex. ett steg1 kit ihop med denna topp hade det nog känts lite mer.
Här har du förresten en länk till en som mätte mer noggrant:
https://www.calverst.com/technical-info ... d-fitting/
Hade helt enkelt valt topp efter vilken som är i bäst skick.
Eventuella modifieringar därefter.