Sida 1 av 1

topppakning turbomaskin

Postat: 3 juli 2018 kl. 15:32
av minimini
nu har jag blåst min toppakning igen
något bra tips på en som tål mer än vanlig turbopakning

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 3 juli 2018 kl. 16:06
av minitokig
Konstigt att blåsa toppackning gång på gång.
Har du planat topp och block?

Har du provat cometic-packning. Det vet jag att bla _clubman_ brukar köra med .
http://www.cometic.com/i-24765904-austi ... asket.html
https://www.minispares.com/product/clas ... HT189.aspx

Racefolket vet säkert mer.

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 3 juli 2018 kl. 22:19
av minimini
ja igen var kanske lite överdrivet :D
det 2ndre gången
ja jamen topp o block är rakt
1 gången var en sån multi layer av någon typ den satt i när jag köpte motorn
den som sitter i nu är en vanlig topp packning jag hade liggande
tydligen pallar dom inte turbo laddningen

jag får plocka av toppen nu i veckan, o kolla va som har hänt

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 5 juli 2018 kl. 21:53
av Crona
Hej
Det effektivaste är att fräsa ett spår i toppen och ett i blocket sen monterar man stålringar i spåret och en anpassad toppackning då kan inte toppackningen gå sönder för trycket tas upp av stålringen.
Nu vet jag inte om detta finns att köpa till kojan men vet att det har funnits till andra bilmärke läs Volvo 8)

Men det finns ett fuskknep som påminner lite om stålringar, man tar en pianotråd 1,2 eller 1,5 mm tjock fräs ett spår ett spår i toppen så att pianotråden sticker upp 0.5 mm när den är i botten av spåret, det är viktigt att spåret fräses så att den kommer mitt på aluminiumytan på toppackningen.
Detta gör att pianotråden sjunker in i tätningsytan på inpackningen och tätar extrem mycket bättre.

Sen vad har du för kolvar är de helt platta?
På moderna turbomotorer så är kolven utformad så att trycket styrs mot mitten av kolv och förbränningsrum därför händer det väldigt sällan på dagens motorer.

//Thomas

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 5 juli 2018 kl. 23:27
av minimini
jo att fräsa ett spår för piano tråd är ett bra sätt
det använder vi på racehojarna
men det är inte aktuellt just nu
då måste jag plocka ner motorn i små delar. det har jag verkan tid eller lust med just nu
tänkte mest om någon som har bra erfarenhet av en specifik topp packning

va jag förstår är det nock sån här packning du menar
https://www.minispares.com/product/Clas ... R1057.aspx
någongång får jag fixa så jag får i en sån

först testar jag en vanlig turbo packning

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 6 juli 2018 kl. 09:38
av minitokig
den vanlioga Payen BK450 brukar ju funka för de flesta..
http://www.minispares.com/product/Classic/TAM1521.aspx


.

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 6 juli 2018 kl. 14:54
av Crona
minimini skrev:då måste jag plocka ner motorn i små delar. det har jag verkan tid eller lust med just nu
va jag förstår är det nock sån här packning du menar
https://www.minispares.com/product/Clas ... R1057.aspx
någongång får jag fixa så jag får i en sån
Nja du behöver ju inte plocka ner motorn du fräser bara ett spår i toppen och den har du ju ändå lös när du byter packningen hoppas jag :mrgreen:
Yes det är den typen av packning jag menade, då håller det risken är bar att vevstakarna blir lite krokiga när något tvingas ge sig :lol: :lol:

//Thomas

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 6 juli 2018 kl. 15:49
av minimini
Nja du behöver ju inte plocka ner motorn du fräser bara ett spår i toppen och den har du ju ändå lös när du byter packningen hoppas jag

ja där var nock något som störde tänkeboxen lite grann, klart jag kan lägga spåret i toppen :?
men jag tror jag ska bygge om till grupp a packningen i vinter

Yes det är den typen av packning jag menade, då håller det risken är bar att vevstakarna blir lite krokiga när något tvingas ge sig

ja va fan skitet exploderar väl ändå någon dag :lol:

Re: topppakning turbomaskin

Postat: 6 juli 2018 kl. 15:52
av minimini
http://www.minispares.com/product/Classic/TAM1521.aspx

denna ska jag testa, den har jag missad när jag letade runt på minispares

tack för alla input