Sida 1 av 1

Tryckplatta

Postat: 11 april 2018 kl. 20:07
av crowan
Håller på och byter kopplingslamellen. Har nu ett dilemma. Den tryckplattan som satt på ser rätt spårig ut. Har en annan, men den väger ca 100g mer.

Hur skulle ni gjort? Kan man köra den spåriga i svarven? Eller blir det fel förhållande till kopplingslamellen då?

Är tryckplattorna samma mellan 1275 och 1000 motorer? Vet inte vad den andra har kommit från.

Bild på den spåriga
Bild

Den andra
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Tryckplatta

Postat: 12 april 2018 kl. 09:36
av Tulka
Materialet skiljer i plattorna. Bättre klang i en del 1300.

Re: Tryckplatta

Postat: 12 april 2018 kl. 16:32
av mowog85
känns aningen elakt mot en ny lamell att köra med den spåriga....fast vad jag vet så är svänghjul och tryckplatta balanserade ihop från fabrik så dom bör väl följa varandra.

Re: Tryckplatta

Postat: 12 april 2018 kl. 23:55
av crowan
Har tillgång till svarv, så jag kan göra den spåriga slät, men då blir avståndet också större. Spelar det någon roll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Tryckplatta

Postat: 13 april 2018 kl. 18:52
av mowog85
det rör sig väl om en lätt strykning ,inga millimetrar som ska bort:) då lär de funka,annars kan man ju stryka av de tre "tassarna" som är bultad mot fjäderbladen lika mycket som man tar av anligget för lamellen men de ska väl ej va behövligt för dej.

Re: Tryckplatta

Postat: 13 april 2018 kl. 23:30
av Cooper-74
crowan skrev:Har tillgång till svarv, så jag kan göra den spåriga slät, men då blir avståndet också större. Spelar det någon roll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Lika mycket som du svarvar bort på den repiga ytan måste du ta bort på "fästöronen" annars kan det bli tji frikoppling.
Mät noga.

Re: Tryckplatta

Postat: 14 april 2018 kl. 11:45
av mowog85
Cooper-74 skrev:
crowan skrev:Har tillgång till svarv, så jag kan göra den spåriga slät, men då blir avståndet också större. Spelar det någon roll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Lika mycket som du svarvar bort på den repiga ytan måste du ta bort på "fästöronen" annars kan det bli tji frikoppling.
Mät noga.

Hur tänker du nu?kan vara jag som är helt tomm i huvet men att tunna lamellytan på tryckplattan gör väl snarare att frikopplings avståndet blir större ? :?

Re: Tryckplatta

Postat: 14 april 2018 kl. 17:31
av Cooper-74
mowog85 skrev:
Cooper-74 skrev:
crowan skrev:Har tillgång till svarv, så jag kan göra den spåriga slät, men då blir avståndet också större. Spelar det någon roll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Lika mycket som du svarvar bort på den repiga ytan måste du ta bort på "fästöronen" annars kan det bli tji frikoppling.
Mät noga.

Hur tänker du nu?kan vara jag som är helt tomm i huvet men att tunna lamellytan på tryckplattan gör väl snarare att frikopplings avståndet blir större ? :?
Japp det stämmer!
Man vill kopplingen ska klara driva bilen framåt när man släppt pedalen, för stort avstånd = förlorat grepp.
Vet en som gjorde misstaget bara svarva spåriga ytan.
Var tydligen tråkigt behöva riva ner koppling/svänghjul igen.
Men det var skönt för en gångs skull få lära sig av andras misstag.

Re: Tryckplatta

Postat: 14 april 2018 kl. 19:32
av crowan
Ja, det var det jag misstänkte. Jag sätter den i svarven och tar lika mycket på fästöronen som på den repiga ytan. Sen blir det åka av!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Tryckplatta

Postat: 15 april 2018 kl. 11:39
av Cooper-74
Minns inte exakt vad som skiljer i material på dom olika tryckplattorna, men den märkt 22G270 är bäst och tål att lättas en hel del.
Sen syns det en 22G598 på Crowan's bilder, tål att lättas den med om än inte lika mycket.
Är man händig på fräs och svarv går det göra en del, men enklast är som vanligt att köpa färdiga bitar.

Eller står det 22A598 på den i bild? Nåt sånt..

Re: Tryckplatta

Postat: 15 april 2018 kl. 22:10
av crowan
Jag ger den som heter 22g270 en chans!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro