Hur identifierar man en kamaxel??
Har en som det iofs står CA4 på,men ser handknackat ut. Men även har 2 st lober på 3,14 mmo 3,14 mm mellan dessa.
Oljepumpen är PEG,
Någon som vågar / kan säga något.
Tack på förhand.
Kamaxel identifiering
Re: Kamaxel identifiering
Kan det kanske vara en ST544 Mini Sport Camshaft - Rally/Race - CA4 288 grader
//Thomas
//Thomas
Re: Kamaxel identifiering
Mät lyftet så bör det väl gå ganska snabbt att identifiera mha en kamaxellista.
Austin Countryman 1968
Re: Kamaxel identifiering
Det är ju inte så enkelt som det låter på en lös kamaxel det är ju inte bara lyftet utan även öppningstider vilket är ganska svårt att få till på ett bra sätt när kamaxeln är lös.tvr skrev:Mät lyftet så bör det väl gå ganska snabbt att identifiera mha en kamaxellista.
Men jag gissar på
Valve Lift: 0.387 "
Duration: 288
/Thomas
Re: Kamaxel identifiering
Max lyft är ju inte så svårt. Mät max/min diameter på loben med skjutmått och räkna med utväxling. Duration är lite svårare men behövs kanske inte ens.
Med mätklocka, grand skiva och två bockar kan man mäta bägge.
Med mätklocka, grand skiva och två bockar kan man mäta bägge.
Austin Countryman 1968
Re: Kamaxel identifiering
Nä det är lätt att mäta men det går ju knappast att fastställa vilken kamaxel det är genom att bara mäta lyftet.tvr skrev:Max lyft är ju inte så svårt.
Sen kan man som du skriver mäta med gradskiva när den öppnar före ÖD + när den stänger efter ND + 180, men då får man en ungefärlig duration, för sen skall du dra av för rampen som finns för att kompensera för ventilspelet och stänga ventilen innan själva lyftet.
(gjort en liten rättning av texten, jag skrev tidigare multiplicera med två men det skall var lägga till 180 läste i David Vizards bibeln)
Så jag vidhåller att det är extremt svår att mäta om det är en 286 eller 288 eller ??? kamaxel, men ungefärliga tider går bra att mäta sig fram till men om det gäller att identifiera en kamaxel så är bokstäverna på den tillsammans med Google det säkraste sättet
Har fått ett uppslag att reda ut på min blogg
//Thomas
Re: Kamaxel identifiering
Givetvis går man inte bara på lyftet. Det använder man för att dubbelkolla att det verkligen är den kam man tror det är baserat på märkningen. Trodde inte jag behövde förtydliga det utan att det var uppenbart.
Austin Countryman 1968
Re: Kamaxel identifiering
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Kamaxel identifiering
Tackar för era svar,
Mätt lyftet på nockarna nu.
7,82 fick jag det till,viss felmarginal på 100-delarna finns .
Men ganska höglyftsnde ändå.
Så rätt vass kam är det allt.
Typ 544/CA4 som det står stämplar .
Stämmer nog då.
Mätt lyftet på nockarna nu.
7,82 fick jag det till,viss felmarginal på 100-delarna finns .
Men ganska höglyftsnde ändå.
Så rätt vass kam är det allt.
Typ 544/CA4 som det står stämplar .
Stämmer nog då.