1380 retrobygge
1380 retrobygge
Fick några timmar över idag och lyfte av toppen på undanställda 1275 cc Allegromotorn. Kontrollerade att allt gick runt och mätte blockhöjden och borrdianetern. Obearbetat block och oborrad -skönt. Motorn gick när den lyftes ur så det var väntat.
Topplocket jag ska använda har 16,5 cc förbränningsrum så antingen blir det Omega-kolvar med 11 cc dish eller lägre kolvar ned 7 cc dish. Alltså kolvar som normalt används till strokade . Blir i så fall tvungen att ta bort 0,5 mm på blocktopoen för att få önskade 10,5:1 i komp.
Återkommer med bild på toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Topplocket jag ska använda har 16,5 cc förbränningsrum så antingen blir det Omega-kolvar med 11 cc dish eller lägre kolvar ned 7 cc dish. Alltså kolvar som normalt används till strokade . Blir i så fall tvungen att ta bort 0,5 mm på blocktopoen för att få önskade 10,5:1 i komp.
Återkommer med bild på toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 1380 retrobygge
Här är toppen som ska användas. Lite rengöring bara. Den önskade effektökningen kommer nog inte stoppas av topplocket. Tycker det här är max för gatubruk.
Har börjat undersöka lite mer exakt vem och när toppen gjorts hos Richard Longman & Company.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har börjat undersöka lite mer exakt vem och när toppen gjorts hos Richard Longman & Company.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 1380 retrobygge
Ska bli intressant att följa.
Vad har de använt för ämne till toppen "vanlig" 12g940 från en A-motor, A+ eller något annat (eftersom den är slät vid termostaten känns det inte om A+ i alla fall).
Vad har de använt för ämne till toppen "vanlig" 12g940 från en A-motor, A+ eller något annat (eftersom den är slät vid termostaten känns det inte om A+ i alla fall).
Austin Countryman 1968
Re: 1380 retrobygge
Med största sannolikhet en vanlig pre A+ topp som dom har använt. 70- eller 80-tal. Men det återstår att se. Utförandet överensstämmer med vad jag hittat i en broschyr, f ö den enda som kommit från Richard Longman & Company. Försöker länka till en mycket intressant broschyr.
http://mk1-performance-conversions.co.u ... ongman.pdf
http://mk1-performance-conversions.co.u ... ongman.pdf
Re: 1380 retrobygge
Tog en sista rolig höstrunda med kojan. Gasade som vanligt fullt på 2:an uppför en skarp kurva innan 70-väg. La precis i 3:an vid ca 5500 och ser då polisen stå vid korsningen. Stannar, drar bak rutan och sticker ut huvet varpå polisen, som troligtvis hörde när jag gasade, säger: du kör väl lugnt?. Ja-ja säger jag och får gasa vidare. Tydligen var det biljakt efter den galna 17-åringen som rymt. Han som kört 229 km/h med nån Lexus och kört i motsatt riktning på E4:an. Kolla youtube få ni se!
Väl hemma blev det gammaldags tvättning med hinkar och sämsskinn efteråt innan vinterparkering i verkstaden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Väl hemma blev det gammaldags tvättning med hinkar och sämsskinn efteråt innan vinterparkering i verkstaden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 1380 retrobygge
Ojojoj...
Ser underbart ut . Blir spännande att följa motorbygget.
/ Mikael Lindholm Umeå
Ser underbart ut . Blir spännande att följa motorbygget.
/ Mikael Lindholm Umeå
1380 retrobygge
Började den här gången med växellådan innan motorbygget. Målet var en 4-synk remotelåda som skulle klara 115hk och ha lite behagligare slutväxel än 3,765:1 som jag har nu.
Då fick det bli rakskuret. Hade en sats rakskurna från BL ST för 4-synk. Fick tag på en gammal 4-synk remotelåda och åkte över till Rainier. Han satte igång och upptäckte vad jag inte tänkt på. Lådan var till en ADO16, 1100/1300, och dom har en skum sandwich mellan lådan och limpan.
Då var det bara att jaga tag i ett lådhus från en hundkoja. Till slut fanns ett på ebay.uk men han ville inte skicka utanför uk.
Fick skicka via en vän i Yorkshire istället. Dubbla frakten men 1200:- totalt är ok ändå.
Sen beställde jag en stor kartong med 3 nya drev, 3,2:1 slutväxel och massa annat.
Bilen ska ju ha Cooper S-status på motor, bromsar, lager o drivning m Hardy Spicer.
Valde MED:s lösning med adaptors för utgående potjoint. Då passar vanliga diff sidokåpor men måste byta till potjointaxlar i diffen.
Nu återstår bara att byta bussningarna i diffkåporna o svarva till dom, sätta i packboxar o att sätta i ett nytillverkat 16 speedodrev från Guessworks.
Rainier har gjort ett fantastiskt fint jobb. Han har kunskapen, erfarenheten o verktygen som behövs.
Snart dags att börja ned motorn på riktigt. Håller på och skaffar lite grejor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då fick det bli rakskuret. Hade en sats rakskurna från BL ST för 4-synk. Fick tag på en gammal 4-synk remotelåda och åkte över till Rainier. Han satte igång och upptäckte vad jag inte tänkt på. Lådan var till en ADO16, 1100/1300, och dom har en skum sandwich mellan lådan och limpan.
Då var det bara att jaga tag i ett lådhus från en hundkoja. Till slut fanns ett på ebay.uk men han ville inte skicka utanför uk.
Fick skicka via en vän i Yorkshire istället. Dubbla frakten men 1200:- totalt är ok ändå.
Sen beställde jag en stor kartong med 3 nya drev, 3,2:1 slutväxel och massa annat.
Bilen ska ju ha Cooper S-status på motor, bromsar, lager o drivning m Hardy Spicer.
Valde MED:s lösning med adaptors för utgående potjoint. Då passar vanliga diff sidokåpor men måste byta till potjointaxlar i diffen.
Nu återstår bara att byta bussningarna i diffkåporna o svarva till dom, sätta i packboxar o att sätta i ett nytillverkat 16 speedodrev från Guessworks.
Rainier har gjort ett fantastiskt fint jobb. Han har kunskapen, erfarenheten o verktygen som behövs.
Snart dags att börja ned motorn på riktigt. Håller på och skaffar lite grejor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 1380 retrobygge
Glömde en viktig grej. Diffen var väldigt sliten så vi satte i en crosspin diff från minispares istället. Billigare än en vanlig och håller tydligen bättre.
Nu måste jag få min gamla Land Rover klar i verkstaden så man kan ägna sig åt lite behändigare grejor.
Nu måste jag få min gamla Land Rover klar i verkstaden så man kan ägna sig åt lite behändigare grejor.
Re: 1380 retrobygge
intressant läsning så här i vinter-tider. Keep up the good work!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"