+till-

Allt som har med elektronik att göra.
tomas

+till-

Inlägg av tomas »

hej!
f-n att terroristerna var här å sabba :evil: Nu när jag snart ska ta ut bilen å göra om den till -jord är beskrivningen borta på hur man gör :( är det någon vänlig själ som kan förklara igen till en som inte e elektriker :wink:
tomas

Någon vänlig själ med lite tid

Inlägg av tomas »

Kom igen ni som vet :roll: ta er lite tid å förklara finns garanterat ganska många som vill ändra från + till -
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Flåt så mycket att jag har missat din insändare! Jag tror nämligen att det var jag som svarade dig innan terroristerna slog till.
Jag hade gjort såhär, utan garantier och för 25 år sedan:
-Jag förutsätter att du har en likströmsgenerator. Jag tror aldrig att det har funnits några +jordade växelströmmare.
-Koppla loss det gamla batteriet och lossa fläktremmen från generatorn.
-skifta kabelskorna på batterikablarna mot varann, plus och minus är olika stora.
-Kolla så att du inte har någon gammal plus-jordad radio monterad. Ta bort den före annars kommer den definitivt att tystna ändå!
-sätt tillbaks batteriet rättvänt = minus till jord och anslut bateriet.
-Tvångskör generatorn som elmotor ett tag (=någon minut) för att vända polariseringen i generatorns magneter. Minns jag inte galet så var detta enkelt genom att lossa kåpan till laddreläet (på torpedväggen) och försiktigt klämma ihop kontakterna mot varann med en skruvmejsel.
-Sätt tillbaks fläktremmen så skall allt vara klart.
Vissa har sagt att strömregulatorn för instrumenten kan ta skada men detta drabbade inte mig så förhoppningsvis är det falsk alarm. Inte heller vindrutetorkare eller fläkt verkade bekymra sig. Hoppas att detta fungerar än idag.

Tala gärna om hur det gick!!
Hälsningar Hans :?
Hans L
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: +till-

Inlägg av Fabbe »

Är det någon som ändrat från plus jord till minus jord för inte så länge sedan som kommer ihåg hur dem gjorde.
vill få in en varvräknare och en radio.
Ta inte illa upp Hans men vill inte förstöra något elektriskt på bilen som du själv skrev var det längesedan du gjorde det.
vilka kontakter var det som man skulle klämma ihop med en skruvmejsel?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: +till-

Inlägg av Hans L »

Hoppsan! Helt plötsligt har det gått ytterligare fyra år och minnet har inte blivit bättre!
Jag hoppas att någon annan här på forumet har koll på laddrelä och kan hjälpa till.
Längst bak i minnet finns dock en bild av en spole som sitter vertikalt. När generatorn laddar så drar denna spole ner en plåt med brytarkontakter som sluter kretsen. Plåten är fjäderbelastad så den ramlar inte ner förrän spolen hjälper till och drar. Du ser dessa pryttlar när du lossar kåpan till laddrelät. Prova lite först utan att ha batteriet anslutet. Då kan du känna och se utan risk.
På tiden det begav sig så hade jag tidiga Cooper och Cooper S, alltså med de extra instrumenten. Anledningen till ompolariseringen var just att kunna montera varvräknare och radio. Jag vet att det lyckades, det fungerade och jag sabbade inga instrument men trots det: Jag kan inte lämna några garantier. Nu är det ju snart 30 år sen ju! :roll:
Hans L
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: +till-

Inlägg av bulten08 »

hitta den här beskrivningen på en hemsida
http://mk1-performance-conversions.co.u ... dy-alt.jpg
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar