Sida 1 av 1

Broms servons vara eller inte vara

Postat: 22 januari 2017 kl. 17:54
av mowog85
På min koja satt det den gamla "cooper s mk1" servon,den med det längre cylinderhuset, och jag letar och letat men hittar inte någon firma som säljer renoveringssatser till dessa.

och under detta letande så har jag läst på div utländska miniforum att folk plockar bort dessa servon och kör utan,Tankar kring detta?

:meck:

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 23 januari 2017 kl. 10:39
av tvr
Att de tar bort dem är väl för att de är trasiga? Finns det inga repsatser eller nya så har man inte så mycket val….. Fast man kan ju ersätta med den senare Lockheed versionen istället. Det har jag gjort i min (som är konverterad till Cooperbromsar). Visst går det bra att köra utan servo men det blir ju tungtrampat och jag ser inget syfte i det!

Har sett nytillverkade ”Cooper S” servon på Ebay nyligen. Även Minispares hade dem i lager ett tag i alla fall och det bör finnas på fler ställen kan man tycka. Antar att du redan kollat?

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 23 januari 2017 kl. 11:55
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Jag kör utan servo på min GT. En koja är en lätt bil och ett behov av broms servo känns tveksamt. Dessutom så om man kör utan så är det en sak mindre som kan gå sönder. Jag har aldrig känt något behov av något servo och det ger en bättre känsla i bromsen om man kör utan.

Hälsningar
Patrik.

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 23 januari 2017 kl. 12:34
av minitokig
Jag har S-bromsar på RallyCoopern och Moken.
Ingen av dem har servo, har funkat bra men har inget att jämföra med.
Tänkte att jag skulle skaffa ett servo och prova.

gasa-bromsa!

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 23 januari 2017 kl. 23:03
av Håkan L
Tycker inte att servon behövs till S-bromsar, det blir inte tungbromsat utan. Den sitter bara i vägen vid mekning och är en källa till problem. Att många vill han det för det satt på originalet är en helt annan sak, men rent praktiskt fungerar det utan.

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 24 januari 2017 kl. 10:51
av EMP371
Mycket intressant ämne. Nu undrar jag hur ni upplever skillnaden mellan 4-kolvs ok och vanliga S-ok om allt annat är lika på bilen.
Den större friktionsytan borde ge bättre bromsar med 4-kolv och kanske lite mindre värme, men hur är det i praktiken?

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 24 januari 2017 kl. 15:46
av mowog85
tvr skrev:Att de tar bort dem är väl för att de är trasiga? Finns det inga repsatser eller nya så har man inte så mycket val….. Fast man kan ju ersätta med den senare Lockheed versionen istället. Det har jag gjort i min (som är konverterad till Cooperbromsar). Visst går det bra att köra utan servo men det blir ju tungtrampat och jag ser inget syfte i det!

Har sett nytillverkade ”Cooper S” servon på Ebay nyligen. Även Minispares hade dem i lager ett tag i alla fall och det bör finnas på fler ställen kan man tycka. Antar att du redan kollat?


Jajo jag kollade på de http://bullmotifminispares.com/4008/mk1 ... vo_21a1293
Bild

om man ska vara original då men det är det inget annat som är på bilen så jag har även tittat på de nyare som är halva priset men som sagt så läste jag om folk som kör utan och mitt tänk när det gäller bilar är lite behövs det inte så ska det inte sitta där.

Re: Broms servons vara eller inte vara

Postat: 10 februari 2017 kl. 11:56
av RAINIER
Kör orginalt och repsatser finns på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/161408617406?_t ... EBIDX%3AIT