Sida 3 av 4

Re: 1275 GT -74

Postat: 18 maj 2017 kl. 09:35
av DrKassler
Det tar sig! Förhoppningsvis kan jag köra upp oljetryck och fylla vatten nästa vecka. Kanske t.om. provstarta...

Bild

Re: 1275 GT -74

Postat: 18 maj 2017 kl. 18:24
av Robert_V
Mycket snyggt!

Re: 1275 GT -74

Postat: 19 maj 2017 kl. 21:54
av EMP371
Mycket snyggt, funktionellt och stilrent.
Det märks att du har skruvat kojor i många år.

Re: 1275 GT -74

Postat: 22 maj 2017 kl. 09:21
av DrKassler
Tack! Jo, det har blivit en del kojameck genom åren! :-)
Tycker att den olivgröna motorfärgen är oändligt mycket finare men -74 ska det vara svart och då är det bara att rätta in sig i ledet!.. Ha ha

Re: 1275 GT -74

Postat: 10 juli 2017 kl. 09:23
av DrKassler
Jo jag har faktiskt fortsatt med bilen även om det inte har synts här. Ska försöka bättra mig, nu har jag dessutom semester och lite mer tid.. :D

Fick tag på Unipart alufälgar, grymma! Dom kommer göra sig fantastiskt på bilen när jag får tid att göra iordning dom.

Bild

Första uppstart har också hunnits med. 15 minuter på 2000 varv för inkörning av kam etc. Gick alldeles utmärkt! Inga läckage, ingenting. Dock går bilen alldeles för snålt med nålen som sitter i, det är nålen till steg1 kittet som följde med från Emil. Dock har jag ju swiftune kam (SW5) och tillsnyggad topp samt S-kolvar så jag behöver en annan nål, frågan är bara vilken.. Ska spendera lite tid på semestern att studera nålar.

Bild

Har fullt oljetryck precis hela tiden. Sitter kula och fjäder från MiniSpares i, har kapat av fjädern två varv på inrådan av Malmberg. Får se om det gör skillnad.

Bild

Bra motortemp

Bild

Dock har jag ett instrumentfel som jag ska återkomma till.


Förardörren också på plats.

Bild

NOS spegel precis som på passagerarsidan:

Bild


Instrumentfelet kommer i nästa inlägg :-)

Re: 1275 GT -74

Postat: 10 juli 2017 kl. 17:57
av Robert_V
Riktigt snyggt. Bra jobbat.

Re: 1275 GT -74

Postat: 11 juli 2017 kl. 09:25
av DrKassler
Tackar tackar.
Så, instrumentfelet. När jag startade upp motorn första gången konstaterade jag att både tank- och temp.mätaren visade för mycket. Nivån steg med ökad laddning så jag misstänkte att laddningsregulatorn inte fungerade. Jag tog bort den och testade den, batterispänning på stiftet B, multimeter mellan stiftet I och jord samt jord på stiftet E. Spänningen ska börja fladdra efter typ 20 sekunder. Hände ingenting. Öppnade upp regulatorn och den tunna tunna bimetallsladden mellan blecken satt lös. Lödde fast den och testade igen, nu fungerade regulatorn.
I med den i instrumentet och tank- och temp.mätaren visade rätt igen.
Nu börjar det intressanta.
Drog fast instrumenthuset (kombit) i torpedväggen med sina fyra muttrar. Slog på spänningen.
Kontrolllampan för vänster blinkers lyser konstant och tankmätaren visar 30% för mycket. Tempmätaren visar ingenting då motorn är kall.
Lossade kombit.
Vänster kontrollampa för blinkersen glöder och pulserar svagt tillsammans med voltregleringen (antar jag). Tankmätaren visar rätt, ingenting på tempmätaren. Slår vänster blinkers på blinkar dess kontrollampa svagare än den för höger samtidigt som tankmätaren stiger och visar ca 30% för mycket.
Jordfel är min första tanke. Några andra förslag?

Ska läsa elscheman när jag hinner.

Mvh
C

Re: 1275 GT -74

Postat: 11 juli 2017 kl. 14:32
av Pipsovich
Riktigt fint bygge måste jag säga, börjar känna mig dum nu som sätter i Opelmotor i min... men allt är ju återställningsbart!
Apropå ditt elfel, fungerar allting som det ska när huset är löst, så måste ju något ligga i kläm och skapa jordfel på något sätt.
Har du mätt upp givare/tankmätare så det är ok?

Re: 1275 GT -74

Postat: 11 juli 2017 kl. 16:39
av minimini
fint bygge
du har helt säkert ett jordfel

Re: 1275 GT -74

Postat: 11 juli 2017 kl. 21:23
av DrKassler
Att bygga om minis för att förbättra dom, och i vissa fall försämra dom, är en lång och fin tradition som givetvis ska upprätthållas! Det är klart att du ska ha en Opelmaskin i din bil!

Jo, det funkar när kombit inte är fastskruvat förutom pulserandet i kontrollampan för blinkersen, inget som syns med själva instrumenthuset på plats utan bara med glödlamporna "nakna". Något händer alltså när huset skruvas fast.
Givarna är ok.
Bilen ska vara klar till NMM så det här får helt enkelt se till att lösas. :meck:

*Rättning av stavning

Re: 1275 GT -74

Postat: 12 juli 2017 kl. 08:04
av dwarfie69
Hej!

Vilket fint arbete du gör. Så trevligt med NOS-backspeglar. Ska bli kul att följa arbetet vidare!

MVH Mikael i Umeå

Re: 1275 GT -74

Postat: 17 juli 2017 kl. 09:57
av DrKassler
Åker hem till Tullinge i morgon så snart tar arbetet fart igen. Har jämfört alla tillgängliga nålar på sidan http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/ och köpt 4 st som är något fetare än AAM-nålen som följde med Steg 1 kittet. CS2, RLS, AG och BG. Köpte från SU's webshop, dom ska komma på en vecka, vi får väl se.
Ska bli intressant att se om jag träffat rätt med någon av dom!

Vill väldigt gärna ha Unipart-fälgarna jag köpte på bilen så fort som möjligt, ska se om jag ger mig på en enklare renovering med glasblästring och ny färg eller om jag bara monterar däck och kör i sommar som dom är.

Bild på exempelfälg. Någon med erfarenhet av glasblästring av fälgar? Hur blir ytan?

Bild

Re: 1275 GT -74

Postat: 19 juli 2017 kl. 21:42
av DrKassler
Dagen har gått i elektricitetens tecken.
Instrumentfelet visade sig bero på att voltregulatorn nött hål på kretskortet så att dess hölje kortade några av kortets banor.

Bild

Voltregulatorn klämdes fast mot "the lower dash pad" och skapade problemen med skenande instrument. La in extra distanser mellan kombits fäste och karossen så nu går allt fritt och instrumenten fungerar som dom ska.

Har också fått liv i bromsljusen (kabelskarv som hoppat isär) och parkeringsljusen fram (oxid i hängsäkringen bakom huvudcylindern).

Har fixat en del annat smått idag också och förhoppningsvis blir det provtur imorgon. Det som återstår före det är åtdragning av drivaxelmuttrar fram och lite annat som jag inte kommer ihåg nu. Har listor för att slippa hålla allt i huvudet. :roll:

Såhär ser det ut just nu:

Bild

Återkommer i morgon!

Re: 1275 GT -74

Postat: 19 juli 2017 kl. 22:31
av minimini
jätte fint
börjar gilla clubman mer o mer :)

Re: 1275 GT -74

Postat: 21 juli 2017 kl. 09:56
av DrKassler
Körde två korta svängar igår, några hundra meter. Bromsar rakt och fint, åtminstonde i de låga farter jag provat (30 km/h). Dock upptäckte jag att tank och temp-mätarna stack iväg när jag slog på ljuset. Med avstängt ljus funkade allt som det skulle.
Bilen går också väldigt dåligt utan choke, men det rättar nog till sig med rätt nål.

Plockade bort kombit idag och hittade en orsak och en verkan.

Old news, voltstabilisatorn kortade kretskortet.

Bild

Men följden blev inte bara skenande instrument utan även detta:

Bild

Avbrott i jorden.

Frågan är, hur reparera? Jag vill helst undvika att byta kretskortet även om jag vet att det går att köpa nytt och att byta hela kombit vill jag inte heller.
Kan jag löda ihop det igen? Någon som har några bra tips?