1275 GT -74
1275 GT -74
Äntligen har jag kommit igång med hopsättningen av GT'n jag köpte av Emil förra hösten.
Änsålänge spenderas merparten av tiden på att fundera över var olika prylar ska sitta och vilken färg dom ska ha för att efterlikna orginalet så långt det är möjligt med rimlig arbetsinsats. Jag kommer alltså inte lämna in orginalskruvar för el-zinkning etc. utan lägga arbetet på en lite behagligare nivå..
Såhär ser det ut just nu:
Har beslutat mig för att packa om huvudcylindrarna så dom sitter inte längre på plats.
Trevligt pussel!
Änsålänge spenderas merparten av tiden på att fundera över var olika prylar ska sitta och vilken färg dom ska ha för att efterlikna orginalet så långt det är möjligt med rimlig arbetsinsats. Jag kommer alltså inte lämna in orginalskruvar för el-zinkning etc. utan lägga arbetet på en lite behagligare nivå..
Såhär ser det ut just nu:
Har beslutat mig för att packa om huvudcylindrarna så dom sitter inte längre på plats.
Trevligt pussel!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Ser bara så underbart ut med nylackad kaross! Å att sedan få montera renoverade delar.... hahaha är man sjuk för att man gillar det??
/Micke
/Micke
Re: 1275 GT -74
Lite har blivit gjort.
Främst fortsatt inventering och en order på runt en tusing till MiniSpares, sen har jag plockat isär huvudbromscylindern.
Nr 21 var en riktig utmaning att få ut. Det var bra rostigt i cylinderns nedersta del men med mycket slipande, smörjande och knackande fick jag brickan att släppa och sedan gick den att knacka ut.
Loppet ser jättefint ut vilket verkligen var skönt eftersom hcylindern (gmc160) inte längre går att få tag på och jag vill ändra så lite som möjligt på bilen.
Glasblästrad och grundad:
I väntan på repsats till huvudcylinder och en massa annat tror jag tanken hamnar på plats och lite annat plock men vi får se!
Främst fortsatt inventering och en order på runt en tusing till MiniSpares, sen har jag plockat isär huvudbromscylindern.
Nr 21 var en riktig utmaning att få ut. Det var bra rostigt i cylinderns nedersta del men med mycket slipande, smörjande och knackande fick jag brickan att släppa och sedan gick den att knacka ut.
Loppet ser jättefint ut vilket verkligen var skönt eftersom hcylindern (gmc160) inte längre går att få tag på och jag vill ändra så lite som möjligt på bilen.
Glasblästrad och grundad:
I väntan på repsats till huvudcylinder och en massa annat tror jag tanken hamnar på plats och lite annat plock men vi får se!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Snyggt, originalbygge har det där lilla extra
Re: 1275 GT -74
Det rullar på om än i saka mak. Mycket behagligt och en ny värld på sätt och vis, detektivarbete om hur saker var från början är ju riktigt roligt! Har inte funderat så mycket på det på någon annan bil..
Rätt tank utan inpressning för diagonalt tankband!
Tankbandets lilla rost glasblästrat och sedan blev bandet lackat i samma hyffsat rätt blanksvarta färg som tanken.
Har också gått igenom elsystemet och bytt dåliga och felaktiga bulletconnectors.
Med bullet connectorn doppad i saltsyra när den sitter på kabeln gick det fantastiskt bra att löda. 5 minuter per kontakt ungefär mot 20 min utan saltsyra.
Nya mattsatsen som följde med bilen är svart och så kan jag ju inte ha det, rätt matta ska vara "Navy", extremt mörkt blå till förväxling likt svart när den är skitig men ändå!
Har således tvättat orginalmattan och färgat den, färgen sitter bra men jag måste undersöka vad som händer om(när) mattan blir blöt..
Återkommer med bilder på mattorna i bilen, bilden ovan är före tvätt och färgning.
Köte också boken "Gold portfolio" om clubman etc. Från ungefär mitten är det bilar från -74 och framåt med 12" hjul. Inte så mycket att läsa i boken men alla test säger ungefär samma sak. Kul att köra men trött och högljudd. Blir slagen av allt från Hillman imp till fiat 127.
Nästa steg blir att lägga i mattor och göra klart interiören.
Rätt tank utan inpressning för diagonalt tankband!
Tankbandets lilla rost glasblästrat och sedan blev bandet lackat i samma hyffsat rätt blanksvarta färg som tanken.
Har också gått igenom elsystemet och bytt dåliga och felaktiga bulletconnectors.
Med bullet connectorn doppad i saltsyra när den sitter på kabeln gick det fantastiskt bra att löda. 5 minuter per kontakt ungefär mot 20 min utan saltsyra.
Nya mattsatsen som följde med bilen är svart och så kan jag ju inte ha det, rätt matta ska vara "Navy", extremt mörkt blå till förväxling likt svart när den är skitig men ändå!
Har således tvättat orginalmattan och färgat den, färgen sitter bra men jag måste undersöka vad som händer om(när) mattan blir blöt..
Återkommer med bilder på mattorna i bilen, bilden ovan är före tvätt och färgning.
Köte också boken "Gold portfolio" om clubman etc. Från ungefär mitten är det bilar från -74 och framåt med 12" hjul. Inte så mycket att läsa i boken men alla test säger ungefär samma sak. Kul att köra men trött och högljudd. Blir slagen av allt från Hillman imp till fiat 127.
Nästa steg blir att lägga i mattor och göra klart interiören.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Hej! Har du en bra källa för nya bullet connectors?
Ledningar som ska lödas har jag tvättat med blandning av ättika och salt, funkar också.
/F
Ledningar som ska lödas har jag tvättat med blandning av ättika och salt, funkar också.
/F
Senast redigerad av Flundran den 28 januari 2017 kl. 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 1275 GT -74
Hej!
Jag köpte dom av Thomas på British motor (www.britishmotor.se) han har både bullets och enkla och dubbla skarvhylsor hemma. Billigt var det också
Mvh
C
Jag köpte dom av Thomas på British motor (www.britishmotor.se) han har både bullets och enkla och dubbla skarvhylsor hemma. Billigt var det också
Mvh
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Fortsätter i sakta mak.
Ikväll kommer mer grejer från MiniSpares.
Har konstaterat att ingen av mina två spolarmotorer fungerar.
Dom ska sitta på torpeden jämte torkarmotorn och spola såväl ruta som lampor.
Gogglade art.nr och fick träff på nyproducerade för runt 100 kr styck. Det trodde jag aldrig!!
Ikväll kommer mer grejer från MiniSpares.
Har konstaterat att ingen av mina två spolarmotorer fungerar.
Dom ska sitta på torpeden jämte torkarmotorn och spola såväl ruta som lampor.
Gogglade art.nr och fick träff på nyproducerade för runt 100 kr styck. Det trodde jag aldrig!!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Men så skönt att det Lucas på kartongen. Annars brukar det ju oftast stå typ" TZALIEE, REPUBLIC OF CHINA"...
Re: 1275 GT -74
Men tyvärr är gröna Lucas kartonger samma sakdwarfie69 skrev:Men så skönt att det Lucas på kartongen. Annars brukar det ju oftast stå typ" TZALIEE, REPUBLIC OF CHINA"...
//Thomas
Re: 1275 GT -74
Dom kommer om någon vecka, då återkommer jag med en rapport. Är verkligen Kina 2017 nödvändigtvis sämre än England 1974? Jag är inte så säker på det...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Inte nödvändigtvisDrKassler skrev:Är verkligen Kina 2017 nödvändigtvis sämre än England 1974? Jag är inte så säker på det...
Jag var på automässan i Göteborg häromvecka och då var gröna Lucas där med egen monter, jag pratade med en från deras huvudkontor i Frankrike ja det ligger faktiskt där men de hade något logistiklager kvar på ön.
Jag ställde frågan vad är Lucas idag jämfört med tidigare då man tillverkade sina komponenter själv.
Han förklarade då att man inte tillverkar något själv utan att man väljer ut komponettillverkare och träffar avtal med dem att man får packa dem i Lucas kartonger och de har också kraftigt breddat sitt sortiment och den största biten nu är rena slitagedelar och inte elkomponenter och man köper från företag både i Europa och Asien.
De klassiska el komponenterna försöker man också tillhandahålla och då de handlar om relativt små serier så hamnar tillverkningen i Asien då det är det ända som är kostnadseffekt nog.
Jag avsluta samtalet med, ok så man kan sammanfatta det som att Lucas idag enbart är en etikett, han skratta till och säger se det istället som en kvalitetsstämpel
Det är bra att man tillhandahåller dessa delar nytillverkade, men passform och material är inte samma som ursprunget, nu spelar det kanske inte så stor roll på en spolarpump men jag köpte ett tändningslås utan cylinder och det gick inte att få den gamla cylindern att fastna läs mer HÄR.
Men jag köpte ett nytt komplett NOS tändlås så nu är det rätt
//Thomas
Re: 1275 GT -74
Färgade alla slitna partier på mattorna med blå textilfärg, blev kanon!
Mattorna, stolar, bälten och passagerardörren på plats.
Nu behöver jag lösa problemet med längsgående bränsleröret, det är så kort att det inte går att trä på någon slang utan att ta ner bakramen.
Visst ska det väl sticka fram lite?
Sen ska bagageluckan på plats också och säkert lite annat fix men sen är det dags för motorjobb!
Mattorna, stolar, bälten och passagerardörren på plats.
Nu behöver jag lösa problemet med längsgående bränsleröret, det är så kort att det inte går att trä på någon slang utan att ta ner bakramen.
Visst ska det väl sticka fram lite?
Sen ska bagageluckan på plats också och säkert lite annat fix men sen är det dags för motorjobb!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68