Plåtarbete

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
jonaskellander

Plåtarbete

Inlägg av jonaskellander »

Hej.



Jag har nyligen startat en karossrenovering av en mini 1000 -74. Mitt första bilprojekt. Jag undra hur ni som gjort detta tidigare gått tillväga vid tex skärmbyte. Vilken/vilka metoder och verktyg använder ni? Vinkelslip? skärbrännare?



jonas
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Jag håller på med samma grej på min Clubman....Eftersom jag skall ha skärm kvar, då borrar jag alla punktsvets först.

Skall man inte ha skärm kvar, då är det lättare att ta vinkelslip att ta bort hela sk*ten.



Som sagt håller jag på med det samma på clubmannen...skarven mellan skärm och biten under vindrutan har börjad rosta på både sidor, så då är det bara svetsa in nytt plåt. Sen funderar jag om jag skall sätta fast skärmen med plåtskruv, samma sätt som gamla Amazonen jag hade för en tid sedan...kanske inte bara skärm, men också front...

På detta sätt blir det ju enkelt att bytta skärm och motorn om det behövs, och så slipper man sånt fullt flipfront..
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jag håller på att renovera min clubman med.. den har rostat på flera ställen har plockat isär den helt nu och sk investera i en bra bläster och börja blästra bilen till våren
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Anders86

Inlägg av Anders86 »

Jag borrade ut så många punkter som möjligt... sen tog jag en avbitare och knep fast i plåten och "rullade" av remsan som satt kvar... Innan dess kapade jag bort själva skärmen så bara den utvikta delen satt kvar.



Blästra inte för mycket... Då kanske du inte får se bilen igen... :wink:
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

hehe ska inte blästra så farligt mycket.. och enligt "rides" på discovery ska man blästra med en grövre typ av bakpulver.. någon som vet vart man kan köpa sånt? :)
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Anders86

Inlägg av Anders86 »

Järn ska du blästra med sand.. Liknar fin strandsand...

Och aluminiumen ska du blästra med glas... Om du sen ska ha bitarna silvriga så blir det snyggt att bara klarlacka dem... :lol:
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Där ser man.. har använd sand att blästra med förut.. och det gick ganska bra.. har ingen bra bläster men från början gick det fint... men sen så blev blästern sämre och sämre.. men ska nog köpa mig en bättre bläster så..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Skriv svar