Montera expansionskärl?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Montera expansionskärl?

Inlägg av Bushido »

Hej alla!

Anton heter jag och är ny inom minikretsen, trevligt att råkas! :D

Jag har en liten fundering gällande min minis kylsystem (gäller en austin mini 1000), den saknar expansionskärl och har istället bara en överfyllnadsslang som leder ut överflödande vatten. Jag har upplevt att min mini går lite varmt, även om den inte riktigt kokar så är tempen nästan alltid ett litet snäpp över mitten på mätaren och det känns varmt i motorrummet generellt sett. Eventuellt att den då trycker ut lite vatten ibland, och med den sänkta nivån så lär ju inte kylningen bli bättre precis... Så jag skulle vilja montera ett expansionskärl, mest bara som en säkerhetsåtgärd medan jag vidtar andra åtgärder :) Är det bara att sätta ett godtyckligt kärl i slutet av avrinningsslangen och montera så att nivån hamnar i höjd med överkanten på kylaren eller är ett expansionskärl mer avancerat än så? Jag tänker att med ett uppsamlingskärl som gör att vattnet inte bara rinner ut så borde det ju rimligtvis rinna tillbaka in igen när/om det får plats på nytt så borde ju inte nivån bli låg, och då borde ju kylet jobba efter bästa förmåga iallafall... Tänker jag galet eller vad tror ni? :)

Mvh Anton.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av Cooper-74 »

Bästa är att kolla tempen är med någon termometer du doppar i kylaren.
Mätare kan och visar ibland fel.. voltregulatorn bakpå hastighetsmätaren kan spöka t.ex.
Sen ska inte nivån vara längst upp vid locket, men det har du redan förstått.
Äldre kylare hade en nivåplåt som satt sisådär en halv tum ovan cellpaketet, håller nivån sig där ska allt vara ok.
Men, på min Mk1a kombi har tidigare ägare ställt en liten plastburk (typ mindre kemikalieburk) som eventuellt överskott hamnar i och eftersom slangen slutar i botten sugs det då tillbaka.
Denna lösning var så underbart simpel så den har fått vara kvar.
Burken har inte ens ett lock!

Men kolla först tempen på nåt sätt för att utesluta felvisning, sen eventuellt kör i kylar-rensning och spola ur kylsystemet.
Det kan ju vara igensatt om den stått länge, eller haft samma kylarvätska i många år.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av Bushido »

Tack för svaret! :)

Det är typ en sån lösning jag tänker mig, någon slags uppsamlingskärl där eventuellt expanderande/uttryckt vätska kan samlas och sen rinna/sugas tillbaka in i systemet vid behov. Jag tror ju inte att värmen beror på låg nivå egentligen, utan det är mest tänkt som en försiktighetsåtgärd för att säkerställa att den inte går varm, trycker ur sig vätska, får låg nivå, går ännu varmare, trycker ur sig mer vätska etc tills den kokar... Den onda spiralen vill jag helst undvika :D

Och systemet ska absolut rensas ur ordentligt! Jag har ju precis övertagit bilen och inte ens hunnit få hem den till verkstan så jag har inte hunnit mer än att kolla och fylla på oljan i princip :)

Tack för bra input, ska försöka fixa till ett provisoriskt överfyllnadskärl! :)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av Cooper-74 »

Bushido skrev: mer än att kolla och fylla på oljan i princip :)
20w50 :wink: inget sämre!
Fråga dom med sena 90-talare om 10w40 var en bra ide, motorn bryr sig inte.
Men växellådan.....
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av Bushido »

Cooper-74 skrev:
Bushido skrev: mer än att kolla och fylla på oljan i princip :)
20w50 :wink: inget sämre!
Fråga dom med sena 90-talare om 10w40 var en bra ide, motorn bryr sig inte.
Men växellådan.....
Körde okq8 "straight 50", ska tydligen varaolja en w50 olja specifikt för veteranbilar där motor och låda delar olja så jag hoppas att den ska funka :D det var ganska ont om olja i motorn så det var smått akut att få i någonting iallafall, det fanns olja på stickan men det var under min...
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av RAINIER »

Expansionskärl till vänster på bilden.

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av Bushido »

RAINIER skrev:Expansionskärl till vänster på bilden.

Bild
Tack för bilden! Är det anslutet direkt till avrinningsröret eller hur är det installerat? Jag tänker att kylarlockets tätning är ju under avrinningen och den öppnar ju bara vid övertryck, så hur funkar det med återflödet?
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av DrKassler »

Jag antar att expansionskärlet i sin tur har ett lock som öppnar senare än kylarlocket.
Men, jag blir mer intresserad av insuget och förgasarna, är det vanliga SU??
Och mängden huvudcylindrar gör mig förvirrad.
Antar att du sitter i mitten, och väldigt bredbent, och kör! :lol:

Berätta Rainer för en okunnig! :roll:

Med vänlig hälsning
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av RAINIER »

På kylaren har jag locket GRC207
http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

HIF4 förgasare och insuget kommer från Janspeed och är tillverkat för 80-talets MG Metro challenge.
Vänster finns huvudkopplingscylinder
Höger finns en huvudbromscylinder för fram (inkl. servo) och en för bak (inkl. justerbar bromstrycksbegänsare).
De är kopplade via en bias-bar (se bild).

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av DrKassler »

Fungerar "biasbar'en" som en bromsvåg i traditionell mening eller vad är syftet? Om så är fallet, varför extra strypning på bakre kretsen?

Tack för infon om förgasare och insug, ser ballt ut. Nästan som dom där flänga dubbelSU'na som gjordes ett tag.
Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av RAINIER »

Om jag inte skulle ha en bias bar och axeln skulle vara stel, då kan hända följande.
Slaget i huvudbromscylinder för fram (skivor) och bak (trummor) är inte exakt lika långt.
Om slaget för bak skulle vara kortare en fram, då skulle pedalen trycka upp båda (kolvarna) cylindrarna tills det tar stop i den för bak och skulle fram inte bromsa.
Bromstrycksbegränsaren (hydraulisk) är till för att bakbromsar inte låser upp sig. Exakt som på en vanlig Mini, fast justerbar.

PS. Twin SU har jag aldrig sett. Kan du berätta lite mer om dem?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av RAINIER »

Sä här ser SU/insug ut.
Se även David Vizard's tjocka gula bok, sida 155.


Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

SU DU6 heter förgasaren. En liten rolig sak som jag gärna hade haft. Men har inte lyckats hitta någon än.
Det finns lite att läsa på nätet.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av RAINIER »

Två dubbla på en Mini, en per cylinder 8)
Modern cars are nothing but visual pollution !
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Montera expansionskärl?

Inlägg av Bushido »

RAINIER skrev:På kylaren har jag locket GRC207
http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Aha! Så det där är som ett normalt lock utan den fjäderbelastade tätningen som det som sitter på modellerna utan expansionskärl? Är det någon skillnad på min och din kylare eller skulle jag isåfall potentiellt kunna skaffa ett sådant lock och ett expansionskärl och sätta på min bil och ansluta kärlet direkt till avrinningsröret? Eller skulle det bli knas på grund av andra orsaker?

Tack så mycket för hjälpen och infon förresten, uppskattas! :)
Skriv svar