Låg temperatur 1275 A+

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Sundblad »

Nu har jag börjat gasa runt i kojan massor och har stött på följande huvudbry:
Det började med att den var riktigt seg på att komma upp i temperatur, den nådde N vid långsam stadskörning eller i köer varma dagar. Däremot när jag gasar iväg och kör fortare, så motorn ligger på minst 2000rpm, så dalade mätaren ner till 1/4 av N.
Så, jag bytte idag min 82° termostat mot en 92° som jag hade på hyllan. Provkokade den innan den åkte i bilen med önskat resultat. Bilen kommer snabbare upp i temperatur när man puttrar runt långsamt, men så fort det ska till att gasas så sjunker den till 1/2 till N på 8-10 sekunder (uppskattningsvis).
Jag tror absolut inte att min motor har någon form av ultrakylning utan att det är något elektriskt debakel. Jag har fått en guide av Crona här för hur jag ska undersöka det närmare, vilket jag imorgon med min elektroniske far ska göra.
Men, finns det något annat jag möjligtvis kan söka efter om det nu inte skulle vara kaputt med elen?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Sundblad »

Var ute och tokgasade idag. Bilen kommer snabbt upp i normaltemp, men vid rödljusrace så faller den återigen ner till halvnormal, dock rätt kvickt upp till N igen när foten lättar lite.
Men det sjuka i alltihop är att när jag står på gården och tokgasar i 15 sekunder så händer absolut ingenting med nålen, den bara står stadigt på N.

Jag har nu valt att helt enkelt acceptera detta och leva med det.
Men hur i hela världen kan detta vara!? Om det är voltregulatorn som stökar så borde den väl stöka oavsett om jag kör eller bara står still och gasar?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Crona »

Sundblad skrev:Om det är voltregulatorn som stökar så borde den väl stöka oavsett om jag kör eller bara står still och gasar?
Jo men jag tog med det då du skrev att både tank och tempmätaren sjönk samtidigt och den ända gemensamma nämnaren är spänningsstabilisatorn där skulle du mäta spänningen ut var det ok?

Men om vi håller oss till tempen så är symtomen att den går varm på tomgång och sen sjunker när du kör mycket vanligt och det handlar oftast om igensatt kylare, på tomgång kyler den inte tillräckligt men när fartvinden hjälper till så sjunker tempen till normal temp

Vad har du för verklig temperatur på motorn? Mät med extern tempmätare, bästa är en Fluke med mätsond som du spänner mellan övre kylarslangen och stussen på kylaren.

Men detta förklarar ju inte att tankmätaren sjunker samtidigt men man måste börja någonstans och som jag skrev börja med att mäta den verkliga motortemperaturen.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Sundblad »

Jag har nu bytt termostat (92grader) och tempgivare och det enda som händer är att den går upp högre i temp och sjunker något mindre när det gasas.
Väntar ivrigt på en ny termostat (88 grader) samt en spänningsstabilisator.

Jag är rätt säker på att det här är elfel då dels tutan har lagt av och varje gång jag stoppar in kontakten till spolarpumpen så går en säkring.

Anledningen till att jag inte tror på igensatt kylare är att den dels bör gå varmare på tomgång än den gör samt att den inte bör droppa så snabbt.

Jag har ännu inte kommit mig för att mäta något med multimetern eller mäta tempen externt...
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Sundblad »

Sparar denna åt mig själv, och kanske andra, här.

http://www.minimania.com/Smiths_Voltage_Stabilizers
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Cooper-74 »

Sååå tempmätaren visar fel, men motorn har hyfsat rätt arbetstemperatur?
"Om kontrollen blinkar blå, då är allt som det ska" :wink: :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Sundblad »

Nu har jag bytt voltstabilisator, termostat och tempgivare. Mätaren har nu slutat trilla halvvägs till noll, men hon går rätt varmt i köer och håller inte riktigt tempen när det går fort. Detta med en 88graders termostat. Antar att nästa steg är att byta kylare till en ny och fräsch.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Flundran »

En fläkt flödar ju sämre på lågvarv så kylningen blir sämre i t.ex. köer. Om den går för varmt så kan kanske elfläkt vara ett alternativ? Finns passande till hundkoja att köpa hos mini-butikerna.

Sundblad skrev:...hon går rätt varmt i köer och håller inte riktigt tempen när det går fort.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Låg temperatur 1275 A+

Inlägg av Sundblad »

Jag har också haft den tanken. Men det får gå i sommar och sen får kylaren bli utbytt under vinterns genomgång. Men skumt är det...
BMC Mini 1000 -70
Skriv svar