Sida 1 av 1

Kopplings fjäder 850

Postat: 17 mars 2016 kl. 09:46
av MINI-JENS
Håller på och ska renovera en 850 motor.
Konstaterade ganska snart att kopplings fjädern är annorlunda än på 998 mm.
Är det då på alla 850 eller på tidiga motorer bara?
Är ju 6-7 st fjädrar ,ser nästan ut som ventilfjädrar innanför det som normalt är själva fjädern.

Re: Kopplings fjäder 850

Postat: 17 mars 2016 kl. 11:33
av BOA
Hej Jens

Tidiga kopplingar har den här typen av små fjädrar

Det finns en lösning på modifiering till senare kopplingsfjäder så kopplingen fungerar bättre.
Har själv gjort modifiering och det fungerar mycket bra.
Det finns en beskrivning och ritning på det här forumet.
Det kanske krävs att man registrerar sig på forumet!
Jag är reistrerad sedan tidigare.

Länk till beskrivning på forumet:
http://mk1-performance-conversions.co.u ... anical.htm

Text från forumet:
Fix For Early Coil Spring Clutches.
If you click on the image opposite you will find a really good solution to a slipping early coil sprung clutch. The pre 1964 cars were fitted with these clutches. They weren't very good when new and as they are used they get weaker and weaker. Replacement springs have not been available for years. By following the instructions given you can convert your early coil spring clutch to use the standard selection of Diaphragm springs. This is the only real solution to this problem.

//BOA