Sida 1 av 1

Lufta bromssystem med reduceringsventil?

Postat: 2 februari 2016 kl. 17:04
av Hollywood Vampire
Jag har bara luftat bromssystem med ordinarie reducerings-ventil. Nu har jag 1-krets system och har monterat in en justerbar Wilwood justerbar ventil och undrar ifall någon/några har erfarenhet av om:
Ventilen ska stå fullt öppen när jag luftar hela systemet?
Eller om den ska vara ställd på "lägsta" Eller mitt emellan?


Säljaren (Dalhems) hade ingen aning när jag frågade dom!
Här är produkten jag monterat i bilen: http://dalhems.com/sv/p/a3ca0fb9000047e ... l-med-ratt

Re: Lufta bromssystem med reduceringsventil?

Postat: 2 februari 2016 kl. 18:36
av Crona
Har ingen erfarenhet av just denna reduceringsventil men ju bättre/lättare flöde genom den ju lättare går det att få ut luften så mitt förslag är att ha den fullt öppen.
//Thomas

Re: Lufta bromssystem med reduceringsventil?

Postat: 2 februari 2016 kl. 19:57
av Sundblad
Blir ju svårt att få ut luften i bak om ventilen är stängd :lol:

Re: Lufta bromssystem med reduceringsventil?

Postat: 2 februari 2016 kl. 20:04
av Sundblad
Och för att ge ett vettigt svar:
Har du ett konstant tryck och flöde i ett rör har du även en konstant hastighet på vätskan. Stänger du däremot en ventil lite halv vilket då minskar arean i sagt rör kommer hastigheten att öka. Finns en regel som jag glömt namnet på som säger det. Formeln är hur som helst Q*A=V där Q är tryck, A är area och V är hastighet. Tänk vattenpistol :-)

Detta hjälper dig nog knappast, men det är vad jag minns från min utbildning och jag vill skina lite 8)

Re: Lufta bromssystem med reduceringsventil?

Postat: 2 februari 2016 kl. 22:04
av RAINIER
På min Mini hade jag ventilen helt öppen och luftade jag med Easy Bleed.

Re: Lufta bromssystem med reduceringsventil?

Postat: 3 februari 2016 kl. 00:32
av Hollywood Vampire
Tack för svar! Då öpnnar jag ventilen fullt och luftar enligt formeln QK med en vattenpistol! :wink: