1966 Austin Mk1
1966 Austin Mk1
Hej,
2011 fyllde jag 30 bast.
Släkt och vänner överraskade med en fest. När det var dags för presenten så kom min far med en traktor. På gafflarna bar han varsamt en liten mini med en stor rosett på taket.
Jag hade blivit med mini.
Kort därefter lyckades vi få igång den. En ventil fick vi knacka lös, provisorisk tank på taket. Men igång gick den. Dock hade kopplingen beckat ihop, frikopplad. Så att puttra iväg gick inte.
Efter detta hände det man brukar kalla livet. Några flyttar, ett barn, husköp, (renovering såklart), ett andra barn, ja ni fattar...
Nu har snart 5 år gått, läge att ta tag i detta.
Jag är tekniskt lagd, pillar en del med gamla motorcyklar, och är inte rädd för att skita ned mig.
Jag kan dock behöva lite hjälp, så varför inte skapa en byggtråd där jag kan kasta in lite frågor löpande.
Bild på skrället:
Skickat från min iPad med Tapatalk
2011 fyllde jag 30 bast.
Släkt och vänner överraskade med en fest. När det var dags för presenten så kom min far med en traktor. På gafflarna bar han varsamt en liten mini med en stor rosett på taket.
Jag hade blivit med mini.
Kort därefter lyckades vi få igång den. En ventil fick vi knacka lös, provisorisk tank på taket. Men igång gick den. Dock hade kopplingen beckat ihop, frikopplad. Så att puttra iväg gick inte.
Efter detta hände det man brukar kalla livet. Några flyttar, ett barn, husköp, (renovering såklart), ett andra barn, ja ni fattar...
Nu har snart 5 år gått, läge att ta tag i detta.
Jag är tekniskt lagd, pillar en del med gamla motorcyklar, och är inte rädd för att skita ned mig.
Jag kan dock behöva lite hjälp, så varför inte skapa en byggtråd där jag kan kasta in lite frågor löpande.
Bild på skrället:
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: 1966 Austin Mk1
Så vad är tanken här då?
Originalrenovering till sista skruv? Nja.
Kommer jag att hänga i en swiftmotor och cabba den? Knappast.
Planen är att den ska bli körbar, vill renovera den ordentligt, försöka att undvika att ta för många genvägar.
Men det kan förstås bli så att detta ändras under resans gång.
Tankarna går såhär:
Ut med motor.
Ut med inredning och dörrar.
Bort med bak- och framvagn, blästras och lackeras.
Upp med karossen i vagga, rostlagning, golv fram och i skuffen. Säkert andra ställen också.
Blästra kaross och lackera den i någon vacker kulör.
/Patrik
Skickat från min iPad med Tapatalk
Originalrenovering till sista skruv? Nja.
Kommer jag att hänga i en swiftmotor och cabba den? Knappast.
Planen är att den ska bli körbar, vill renovera den ordentligt, försöka att undvika att ta för många genvägar.
Men det kan förstås bli så att detta ändras under resans gång.
Tankarna går såhär:
Ut med motor.
Ut med inredning och dörrar.
Bort med bak- och framvagn, blästras och lackeras.
Upp med karossen i vagga, rostlagning, golv fram och i skuffen. Säkert andra ställen också.
Blästra kaross och lackera den i någon vacker kulör.
/Patrik
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: 1966 Austin Mk1
Motorn är en potent och varvvillig best på 850 kubik och 30 nånting pållar som passerat medelålder.
Denna skall ses över, men tänkte inte uppgradera i någon större utsträckning i första läget. Prio är att få igång den så att det går att puttra runt.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Denna skall ses över, men tänkte inte uppgradera i någon större utsträckning i första läget. Prio är att få igång den så att det går att puttra runt.
Skickat från min iPad med Tapatalk
1966 Austin Mk1
Läget just nu.
Förra helgen gjordes en insats.
Motorn hade vi plockat ur tidigare, så jag satte igång med att slita ur inredningen.
Det som är kvar nu är att rensa motorutrymmet på det sista delarna och sedan börja ta bort fram- och bakvagn.
Sedan ska den upp i karossvaggan jag inhandlade i somras.
Inredningen var i princip skräp.
Stolarna verkar inte vara original, Saab kanske.
Hade man nackstöd på dessa -66?
Rosa plysch i taket och svarta dörrsidor med racerstripes.
Kommer nog behöva efterlysa lite inredning här vad det lider.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Förra helgen gjordes en insats.
Motorn hade vi plockat ur tidigare, så jag satte igång med att slita ur inredningen.
Det som är kvar nu är att rensa motorutrymmet på det sista delarna och sedan börja ta bort fram- och bakvagn.
Sedan ska den upp i karossvaggan jag inhandlade i somras.
Inredningen var i princip skräp.
Stolarna verkar inte vara original, Saab kanske.
Hade man nackstöd på dessa -66?
Rosa plysch i taket och svarta dörrsidor med racerstripes.
Kommer nog behöva efterlysa lite inredning här vad det lider.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: 1966 Austin Mk1
Ni är alla välkomna att kasta in tips här, saker jag borde tänka på, se upp med eller låta bli.
Har ni några passande delar där hemma som står i vägen har ni min tillåtelse att försöka lura på mig dom.
En Haynes-manual är redan införskaffad och har kommit till användning.
/patrik
Skickat från min iPad med Tapatalk
Har ni några passande delar där hemma som står i vägen har ni min tillåtelse att försöka lura på mig dom.
En Haynes-manual är redan införskaffad och har kommit till användning.
/patrik
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: 1966 Austin Mk1
Spara alla hela skruvar du tar bort. Fattas det något finns det faktiskt helt OK sortimentlådor på Biltema för några hundringar. Det spar mycket tålamod att slippa leta hela tiden
BMC Mini 1000 -70
Re: 1966 Austin Mk1
Som sagts tidigare, spara ALLA skruvar och komponenter som du lossar och ta massor av bilder INNAN du börjar demontera för det kommer att uppstå frågor när bilen skall monteras hur satt detta eller detta och då är det bra att bara plocka fram bilderna man tagit tidigare.
Men lycka till, hundkojan är nog en av de mest lättmekade bilar som finns även om det kan vara lite trångt på vissa ställen
//Thomas
Men lycka till, hundkojan är nog en av de mest lättmekade bilar som finns även om det kan vara lite trångt på vissa ställen
//Thomas
Re: 1966 Austin Mk1
Har egentligen bara ett tips.. Riv inte isär allt samtidigt!
Kollar du bland projekttrådar på vilket forum som helst så är där många som ska helrenovera ALLT och river isär rubbet.
Sen börjar dom på någon del, rostlagar kanske lite och beställer massor av delar för det går ju lätt med några knapptryck.
Sen går det något/några år sen vips är objektet till salu...
MEN! Det är så svårt att veta hur flitig en person är ens om man känner den.
Så nu efter att ha varit tråkmåns föreslås detta i all välmening:
Renovera eller fräscha upp det du tycker behövs på motor/låda och allt runtomkring den, fixa till torkarmotor/drevboxar, gör vid huvudcylindrar/slavcylinder m.m. Nu har du något som är klart att se på/beundra innan du ger dig på rostlagning och lack.
Ska du behålla den original (förutom hjulen?) så behåll Hydrolasticfjädringen om allt är helt! Mycket bekvämare och precis lika bra väghållning som med torrfjädring om än det kan känns speciellt!
Här finns lite tips om var det kan finnas pump: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... lasticpump
Kollar du bland projekttrådar på vilket forum som helst så är där många som ska helrenovera ALLT och river isär rubbet.
Sen börjar dom på någon del, rostlagar kanske lite och beställer massor av delar för det går ju lätt med några knapptryck.
Sen går det något/några år sen vips är objektet till salu...
MEN! Det är så svårt att veta hur flitig en person är ens om man känner den.
Så nu efter att ha varit tråkmåns föreslås detta i all välmening:
Renovera eller fräscha upp det du tycker behövs på motor/låda och allt runtomkring den, fixa till torkarmotor/drevboxar, gör vid huvudcylindrar/slavcylinder m.m. Nu har du något som är klart att se på/beundra innan du ger dig på rostlagning och lack.
Ska du behålla den original (förutom hjulen?) så behåll Hydrolasticfjädringen om allt är helt! Mycket bekvämare och precis lika bra väghållning som med torrfjädring om än det kan känns speciellt!
Här finns lite tips om var det kan finnas pump: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... lasticpump
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1966 Austin Mk1
En sak till... KAPA INTE I GOLVET INNAN DU HAR FULL KOLL PÅ VAR HYDROLASTICRÖREN M.M. FINNS!!!!!!!!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: 1966 Austin Mk1
Tack för tipsen!
Hm, bilder är det väl sådär med. Lär bli varse den dag det ska skruvas ihop.
Skruvar har jag sparat, dock osorterat.
I den mån det gått har jag låtit dom sitta på delen som tagits bort.
Jag sitter och funderar på hur jag ska gå tillväga med fram- och bakvagn.
Behöver jag ett sånt där specialverktyg för att få bort trumpeterna? Eller går det att bygga ett själv?
/patrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hm, bilder är det väl sådär med. Lär bli varse den dag det ska skruvas ihop.
Skruvar har jag sparat, dock osorterat.
I den mån det gått har jag låtit dom sitta på delen som tagits bort.
Jag sitter och funderar på hur jag ska gå tillväga med fram- och bakvagn.
Behöver jag ett sånt där specialverktyg för att få bort trumpeterna? Eller går det att bygga ett själv?
/patrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 1966 Austin Mk1
Jag byggde mitt verktyg själv av ett rör och m12 gängstång. är det original gummi så behöver du tum i änden. Dom nya gumminen har mm-gänga. Men byt inte gumminen om du inte måste. Nu pratar jag om gumminen utan vätskefjädring. Vidare är det bra att märka kabeländen när du kopplar loss kablaget.
1966 Austin Mk1
Ber om ursäkt, blev rörigt med mitt svar, började skriva på lunchen, och fortsatte när jag kom hem. Hade visst kommit fler tips under tiden.
Det är alltså torrfjädring på den här skönheten.
Tack för alla tips, dom uppskattas verkligen.
@Cooper-74
Ja det där att hålla gnistan uppe är viktigt, lätt att tappa den om man går på det tråkigaste på en gång.
Elsystemet kasserade jag. Tänkte köpa nytt.
Golv, främre delen, båda sidor. Är det här bra skit då?
http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop
Och MS25L då såklart.
Lär köpa golv till bagaget också, är det denna som gäller då?
http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop
/patrik
Edit, lagade länkarna
Det är alltså torrfjädring på den här skönheten.
Tack för alla tips, dom uppskattas verkligen.
@Cooper-74
Ja det där att hålla gnistan uppe är viktigt, lätt att tappa den om man går på det tråkigaste på en gång.
Elsystemet kasserade jag. Tänkte köpa nytt.
Golv, främre delen, båda sidor. Är det här bra skit då?
http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop
Och MS25L då såklart.
Lär köpa golv till bagaget också, är det denna som gäller då?
http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop
/patrik
Edit, lagade länkarna
Senast redigerad av pawthrick den 29 januari 2016 kl. 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 1966 Austin Mk1
look forward to seeing the process, keep posting every stage if you can
Re: 1966 Austin Mk1
Köpte både original och piratpressade plåtar till min renovering men nu skulle jag bara köpa original. Det var väldigt dålig passform på piratbitarna.