Precis ,avgas ventilerna slår i blocket.
Någon som har haft samma dilemma ,o hur fixade du det.
Har du någon bild också då Vv messa den till mig.
Tel 0703-499352
Jens
Ventiler som går i blocket
Re: Ventiler som går i blocket
stor topp på liten motor?
Fräs ut i blocket !
tex som i denna tråd:
http://www.minifinity.com/forum/viewtop ... =5&t=76389
Fräs ut i blocket !
tex som i denna tråd:
http://www.minifinity.com/forum/viewtop ... =5&t=76389
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Ventiler som går i blocket
Någon som har erfarenhet av att göra åt andra hållet som beskrivs i länken minitokig la ut? Att försänka sätet i toppen istället för att fräsa blocket?
Re: Ventiler som går i blocket
Klara man av det kan man väl lika gärna fila ur blocket?!försänka sätet i toppen
Sett dom föreslår denna sänkning av ventiler i Miniworld, gissar dom tar det säkra före det osäkra för att dom inte vill bli stämda för att någons motor havererar..
Har en gång i tiden skruvat dit en 12G940 topp på en i övrigt helt standard 998 från 1972.
Max ventillyft på en sådan 998 är 7,11mm.
Vill minnas det är 7,2mm från plana ytan till ventilerna på en O-planad 12G940 topp.
Kolvarna vänder en bit nedanför blockytan. Typ 1,2mm eller så.
Lånade lite modell-lera från syskonbarnen och la dit på kolven och sen skruvades toppen dit UTAN packning, sen vevades motorn runt och efter det åkte toppen av för mätning av hur hoptryckt leran blev.
Nu var detta många år sen så resultatet i mm och tiondelar minns jag helt enkelt inte.
Toppackningen lär vara 0,7-0,8 i hoptryckt skick, vilket bara det räcker som frigång.
Körde många mil med denna motor utan något som helst problem.
Toppfarten enligt mätaren ökade från 130 till 150km/h, även om det tog en bit att komma upp i detta....
Med "trimkam" blir resultatet helt annorlunda, både vad gäller prestanda och "frigång"
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Ventiler som går i blocket
Jo förresten, ett problem uppstod!
Det gnisslade som fan när bilen startades upp första gången efter toppbytet.
Vattenpumpens remskiva var av den gjutna typen dvs samma som Cooper S' hade fram till 1971 vilken var lite större än den av pressad plåt. (Satt även gjuten remskiva på vevaxeln).
Så remskivan tog i toppen.... Nåja, gnisslandet upphörde efter någon minut
Byta fläktrem hade blivit.. jobbigare än vanligt!
Det gnisslade som fan när bilen startades upp första gången efter toppbytet.
Vattenpumpens remskiva var av den gjutna typen dvs samma som Cooper S' hade fram till 1971 vilken var lite större än den av pressad plåt. (Satt även gjuten remskiva på vevaxeln).
Så remskivan tog i toppen.... Nåja, gnisslandet upphörde efter någon minut
Byta fläktrem hade blivit.. jobbigare än vanligt!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Ventiler som går i blocket
Det är mek i min smak. Man kör på och håller tummarna för att det självläker.Cooper-74 skrev: Så remskivan tog i toppen.... Nåja, gnisslandet upphörde efter någon minut
clubman 1330
Re: Ventiler som går i blocket
If you cant fix it with a hammer, its gotta be electrical!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!