Sida 1 av 1

Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 14 januari 2016 kl. 22:18
av kojan
Hej alla, jag har just fått hem min Mini 1000 -78 & kan lätt konstatera att dom rostar ;-)
Jag har nu några frågor inför renoveringen
Vad väger en tom kaross ungefär ?
Hur är det med avgasreningen ? Min har fäste för luftpumpen men ingen pump i sikte, måste den tillbaks eller kan man besiktiga ialla fall ?
Har några olika haynes böcker på mina tidigare bilar men tycker alltför ofta att det står tex "Typexpempel på schema" och liknande & då kan man ju lika väl gissa sig till hur det skall vara, hur är det med böckerna till dessa modeller ?
Kanske finns det någon annan & riktigt bra bok att leta efter ?
Måste karossen stagas upp ordentligt vid isärtagning eller klarar den sig bra utan en massa fyrkantsrör tillfälligt insvetsade när man skär bort rost för att montera dit nya plåtar ?


// Mats med MÅNGA TIMMAR I GARAGET INNAN :rivstart:

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 14 januari 2016 kl. 23:47
av crowan
Välkommen! Släng upp några bilder så är det lättare att råda om karossen behöver stagas upp. Haynes funkar, finns en svensk verkstadshandbok också som är bra.

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 15 januari 2016 kl. 12:54
av kojan
Bilder kommer
Vad heter & var hittar jag den svaenska verkstadshandboken ? eller menar du en svensk haynes ?

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 16 januari 2016 kl. 00:39
av crowan
Den brukar dyka upp lite då och då på Tradera. Jag har en jag kan kopiera, men vet inte riktigt om det blir prisvärt.

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 16 januari 2016 kl. 16:00
av Flundran
Verkstadshandbok på svenska:

http://dalhems.com/en/p/9ca49bd6329e423 ... on-Swedish

Dahlhems kan ta hem de flesta delar till koja, rekommenderas.

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 1 februari 2016 kl. 21:59
av kojan
@Crowan, Har nu lagt upp lite bilder på http://mini1000.vinningstorp.se/#!home

@Flundran, Har just beställt en sådan manual, kommer i veckan sedan blir det till att bläddra Å läsa :shock:

Tittat lite närmare på bilen, det värsta är vänster bak, både bakre & främre fästpunkter till bakramen.

Sedan kopplades det en wire i bakramen när billen skulle upp på biltransporten för hemfärd :evil:

Det ser ut som om den är bultad fast i karossen men det verkar inte vara genomgående bult & mutter utan bultar dragna i svetsmuttrar, är det så :?:

Sedan lite smårost i golv Å dörrar fast inget som ser oöverstigligt ut. Skall nu leta svetsplåt, köpa ny tråd till svetsen & göra lite svetsövningar.........


/ Mats

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 2 februari 2016 kl. 17:09
av Hollywood Vampire
Angående avgaspumpen: Skit i den, bulta igen uttagen i topplocket (samma gäng/storlek som bultarna till säkerhetsbältena mot kaross)
Ska finnas en tråd någonstans där det beskrivs att besiktningsorganen såg/ser emellan fingrarna godtyckligt på BMC/Leylands avgasrening på
70-talarna!

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 2 februari 2016 kl. 20:22
av kojan
Det är nog redan pluggat då bilen antagligen körts på detta viset tidigare. Precis fått hem v"verkstadshandboken" ifrån Dalhems så jag skall se om där står någe.
Bulthålen till kompressorn är gott igengeggade med olja så det är nog ett tagsedan den skruvades bort.

Re: Har just blivit med en mini 1000 -78:a

Postat: 2 februari 2016 kl. 23:58
av crowan
Kul med bilder! Det är bara att köra på.