Ojämn gång

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Ojämn gång

Inlägg av Minimicke »

Kan någon ge mig lite tips på felsökning då jag legat av mig med att skruva i 20 år... Min koja har sedan en tid hackat och hostat till när den varit kall men när den blivit varm har det försvunnit. I förrgår så började den gå väldigt ojämnt, kanske rent av på tre cylindrar jag vet inte. Den bludrar och känns väldigt svag. Hoppas nån kan vara snäll och hjälpa mig med tips då jag ska ut och felsöka i helgen tänkte jag, stift och tändkablar givetvis men mer? Kan startsoleniden göra något ibland när jag ska starta den slår den inte till och den startar inte på flera försök.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Ojämn gång

Inlägg av Tulka »

Om inte solenoiden slår till så kan det ju vara någon dålig anslitning. Taggbricka som rostat?
Eller snurrar startmotorn?
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Ojämn gång

Inlägg av tvr »

Startsolenoiden ska inte ha något göra med att bilen går dåligt när den väl startat.
Möjligen har du spänningsfall pga dåliga kablar, anslutningar osv, vilket gör att tändsystemet inte fungerar som det ska och att solenoid/startmotor får dålig ork.... Fast du skriver inget om ifall startmotorn plötsligt börjat låta "trött".

Byte av tänddelar och kontroll/service/renovering av förgasare bör vara lämpligt
Austin Countryman 1968
Skriv svar