Använda stroboskoplampa

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Använda stroboskoplampa

Inlägg av Clain »

Tänkte kontrollera tändinställningarna med stroboskoplampa i helgen och funderar över en praktisk fråga..

Hur jag bäst ansluter den till batteriet?
Brukar ni använda separat batteri, skarvsladd till bakluckan, eller ansluter ni helt enkelt plus till inkommande batterikabel på solenoiden och den andra till jord?

Tror jag har resten av proceduren rätt klart för mig...


- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Använda stroboskoplampa

Inlägg av Sundblad »

Vi körde sista alternativet igår.
Funkade fint, förutom att vi inte såg sträcket på ettans cylinder. Tvåan funkade däremot fint...
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Använda stroboskoplampa

Inlägg av Clain »

Sundblad skrev:Vi körde sista alternativet igår.
Funkade fint, förutom att vi inte såg sträcket på ettans cylinder. Tvåan funkade däremot fint...
Fint att få det bekräftat, hur stämde tändningen för dig då?

Jag hann bara med att byta kylarslangar till värmepaketet idag, så tändningen ska testas imorgon istället..

Märkte du upp nått på svänghjulet först, ell syns det ändå?

Mvh Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Använda stroboskoplampa

Inlägg av Sundblad »

Vi började med att kolla tdc på första cylindern med ventilkåpan av och då såg vi ett streck. När vi sedan började rota med det så lyckades vi på något vis tappa bort strecket och nu vet vi inte riktigt vad vi håller på med. Vi har hittat två stycken av vad vi tror är strecket och enligt det ena sträcket, med givaren på tändkabeln på cylinder två går hon hyfsat bra. Då ställd på tredje taggen eller 8 grader. Ska ta av ventilkåpan och göra om och göra rätt någon dag.

Kan det kanske vara så att det finns fler sträck?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Använda stroboskoplampa

Inlägg av Clain »

Sundblad skrev:Vi började med att kolla tdc på första cylindern med ventilkåpan av och då såg vi ett streck. När vi sedan började rota med det så lyckades vi på något vis tappa bort strecket och nu vet vi inte riktigt vad vi håller på med. Vi har hittat två stycken av vad vi tror är strecket och enligt det ena sträcket, med givaren på tändkabeln på cylinder två går hon hyfsat bra. Då ställd på tredje taggen eller 8 grader. Ska ta av ventilkåpan och göra om och göra rätt någon dag.

Kan det kanske vara så att det finns fler sträck?
Är det strecket vid graderna, det ni siktar mot, som gömmer sig?

Hoppas snart själv kunna börja bråka med det här... :x

Jag kom tyvärr aldrig så långt som till att faktiskt börja med tändinställningen.. :oops:

Efter byte till ny fläktrem och en runda (första på 2 veckor) för att testa gasa på och värma upp henne, så gled jag belåten in på vår parkering igen..
Frikopplade och släppte gasen när det small till och började ryka..

I min iver att komma ut hade jag missat att spänna fast min på tok för långa gaswire, den fick för sig att hoppa in i fläkten som girigt slet med sig den..

Resultatet av dagens mödor blev alltså inte justerad tändning utan nybytt men sönderbränd fläktrem, avslitna fläktblad & kvaddad gaswire...


-Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Använda stroboskoplampa

Inlägg av Sundblad »

Du har inte turen på din sida alltså :(

Det stämmer att det är strecket vid graderna som gömmer sig. Hittar jag det inte vid TDC på ettan tillverkar jag ett nytt streck!
BMC Mini 1000 -70
Skriv svar