BMW K1 Topp

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

BMW K1 Topp

Inlägg av Sundblad »

Jag snubblade nu över något jag aldrig tidigare sett.
En BMW K1 motorcykeltopp på en A-motor!

Hur funkar detta? Varför är det inte vanligare? Positiva negativa sidor av det?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Finns färdiga kit hos några olika tillverkare. Rätt utfört ger det riktigt bra effekt, har sett siffror på ca 170 bhp. Sen om det stämmer vet jag inte. Vet ingen här i landet som har provat med en Bmw topp på ett 1275 block. Kommer kanske fram någon nu :-)
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av silverbullet 96 »

Needs lots of work, you need to "Pocket" the pistons to allow for the 16 valves.
Drill the block to accept the head.
Try to squeeze it under the bonnet, soince the head it too tall.
Figure out fueling, since it is cross flow, you need the carbs/TBs at the front of the engine.
You loose the ability to fill up with oil, unless you machine a cap in the head.
You need to run an inline thermostat.

Though they do seem to make a lot of power. check out KAD and Specialist Components in England
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av Cooper-74 »

Nånting sånt här du tänkt dig:
https://www.youtube.com/watch?v=AMEkQFf ... ature=plcp
http://www.3news.co.nz/sport/kiwis-brea ... 2012081717
https://www.facebook.com/ProjectSixtyFour

Tror dom fick ur 320hk ur 999cc på metanol. Minns inte exakt.
Men körde med lite mindre vid rekordkörningen på vanligare drivmedel :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av Hollywood Vampire »

Needs lots of work, you need to "Pocket" the pistons to allow for the 16 valves.
Funkar med "vanlig" 8 ventilers K100 topp också, Även om du ändå måste fräsa fritt för ventilerna!! ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av Sundblad »

Håller resten av grejerna för 170 bhp? Känns som att växellådan inte riktigt är avsedd för det :D
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av Hollywood Vampire »

Håller resten av grejerna för 170 bhp? Känns som att växellådan inte riktigt är avsedd för det
Mycket ämabel och intelligent reflektion! Bra där! ;) (jag är i n t e ironisk)

Således plocka denna topp på en 998/1047cc så håller sannolikt bitarna! :D
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: BMW K1 Topp

Inlägg av lalaw »

Jag började med en sådan konvertering.
Jag köpte en komplett motor med 8v topp.
Man måste svetsa om toppen lite och flytta topplocksbultar.
3 passar dock helt perfekt!!! hela toppen ser ut att vara som gjord för A-seriens motor´.
de flesta verkan få mellan 90-130 hästar beroende på motorstorlek och 8 eller 16v topp.
Jag sålde min topp till en killer som skulle sätta den på sin sprite.
//Lars
Skriv svar