Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Kopplingen slutade fungera precis när vi rullade in på vår lilla eftermiddagsdestination...
Så det vart alltså bogsering hem från stan idag.. Svärgubbens stoora Toyota Aygo fick komma till undsättning igen..
Visade sig vara slavcylindern som gett upp, blev ett samtal till en vänligt sinnad gävlebo, tillika minientusiast och ska ta en tur förbi (på cykel) nån dag för att kika på en reserv.. .
Men tänkte också kolla om nån här har en teori om orsak och möjlighet att renovera upp min befintliga..
Har ännu inte fått loss den tyvärr, min nyknäckta rygg brakade till råga på allt ihop när jag stod böjd för att inspektera spektaklet.... :-/
Men jag lyckades åtminstone få mig ett fotografi..
Mvh
Andreas
Så det vart alltså bogsering hem från stan idag.. Svärgubbens stoora Toyota Aygo fick komma till undsättning igen..
Visade sig vara slavcylindern som gett upp, blev ett samtal till en vänligt sinnad gävlebo, tillika minientusiast och ska ta en tur förbi (på cykel) nån dag för att kika på en reserv.. .
Men tänkte också kolla om nån här har en teori om orsak och möjlighet att renovera upp min befintliga..
Har ännu inte fått loss den tyvärr, min nyknäckta rygg brakade till råga på allt ihop när jag stod böjd för att inspektera spektaklet.... :-/
Men jag lyckades åtminstone få mig ett fotografi..
Mvh
Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Tror jag absolut om packningen är hel. Misstänker att din hävarm är sliten för så här långt ut borde inte kolven gå ut. Jag skulle nog kolla kulan på hävarmen.
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Sådär långt ut i slaget ska inte slaven jobba, kolven har ju "ploppat" ut.
Antingen är kopplingen feljusterad eller så är något efter slaven slitet.
Den där kan du säkert rädda med en rep.sats och justerat länkage/utbytta slitna delar.
Antingen är kopplingen feljusterad eller så är något efter slaven slitet.
Den där kan du säkert rädda med en rep.sats och justerat länkage/utbytta slitna delar.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Oj! C-clipset verkar ha gått på lunch och fått sällskap av kolv och packning..
Funkade den som den skulle innan den paja?
Klart du kan rädda den! Fixa ett nytt C-clips!
Packningen, ja den enda som finns inuti slavcyllen är väl om jag inte minns fel 3/4
och finns att köpa universal (för ändamålet) på välsorterade bilreservdels-firmor!
Om du vill köra hela vägen med att renovera upp den när den nu ändå är, så att säga, isärplockad!
Funkade den som den skulle innan den paja?
Klart du kan rädda den! Fixa ett nytt C-clips!
Packningen, ja den enda som finns inuti slavcyllen är väl om jag inte minns fel 3/4
och finns att köpa universal (för ändamålet) på välsorterade bilreservdels-firmor!
Om du vill köra hela vägen med att renovera upp den när den nu ändå är, så att säga, isärplockad!
Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Ska ta en närmare titt imorgon eftermiddag och försöka lossa den med.
Inte haft några som helst problem med kopplingen tidigare..
Nu slutade den helt plötsligt att fjädra tillbaka, jag testade pumpa några gånger men till slut rullade vi in på parkeringen i snigelfart och jag fann den så här... =|
Isärplockad...
Men självklart är det isåf passande att renovera den, om det borde gå..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Inte haft några som helst problem med kopplingen tidigare..
Nu slutade den helt plötsligt att fjädra tillbaka, jag testade pumpa några gånger men till slut rullade vi in på parkeringen i snigelfart och jag fann den så här... =|
Isärplockad...
Men självklart är det isåf passande att renovera den, om det borde gå..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
C-clips, det verkar inte ingå i rep-satserna?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Stämmer!C-clips, det verkar inte ingå i rep-satserna?
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Ska alltså kulan nederst på hävarmen ta i och hindra så att den inte åker ut för långt med detta som följd...?pickupen skrev:Tror jag absolut om packningen är hel. Misstänker att din hävarm är sliten för så här långt ut borde inte kolven gå ut. Jag skulle nog kolla kulan på hävarmen.
Förstår den grundläggande funktionen med huvud- & slavcylinder i teorin men vet inte riktigt hur mycket som är normal förflyttning mm i praktiken...
Jag har inte lyckats klura ut riktigt vart det där clipset skall sitta? Är det typ som på den här bilden?Hollywood Vampire skrev:Oj! C-clipset verkar ha gått på lunch och fått sällskap av kolv och packning..
-Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Ja clipset/segersäkringen skall sitta i spåret i cylindern som på bilden.
När du lossat cylindern går armen tillbaka som den skall då?
När du lossat cylindern går armen tillbaka som den skall då?
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Har ännu inte kommit riktigt dit ännu.Crona skrev:Ja clipset/segersäkringen skall sitta i spåret i cylindern som på bilden.
När du lossat cylindern går armen tillbaka som den skall då?
Kunde knappt böja mig nog igår för att rota reda på en passande nyckel till bultarna...
Hoppas kunna fortsätta operationen nu i eftermiddag..
Är det alltså meningen att armen skall ha tryck mot slavcylindern om allt är normalt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Ja armen skall fjädra tillbak och trycka tillbaka kolven i slaven när du släpper upp kopplingen.Clain skrev:Crona skrev:Är det alltså meningen att armen skall ha tryck mot slavcylindern om allt är normalt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Jodå armen fjädrade tillbaka med en himla kraft när jag fick loss cylindern.Crona skrev: Ja armen skall fjädra tillbak och trycka tillbaka kolven i slaven när du släpper upp kopplingen.
Nu behöver jag bara lossa slangen från kopparröret för att frigöra cylindern helt...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
För att "bara" plocka bort hävarmen för inspektion av ev slitage, måste någonting förberedas av hänsyn till kopplingen?pickupen skrev:Tror jag absolut om packningen är hel. Misstänker att din hävarm är sliten för så här långt ut borde inte kolven gå ut. Jag skulle nog kolla kulan på hävarmen.
Eller är det i princip att bara lossa sprinten och plocka bort den?
Tyckte nämligen när jag bläddrade i verkstadshandboken att det såg ut att beskrivas många steg som skulle utföras...
- Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Det är "bara" att plocka bort sprinten. Sen kan sprinten vara fastärgad.
Eftersom haveriet kom plötsligt så misstänker jag att armen spruckit nertill.
Inte vanligt men har sett det på någon bil. Återkommer med foto,om jag hittar det.
Eftersom haveriet kom plötsligt så misstänker jag att armen spruckit nertill.
Inte vanligt men har sett det på någon bil. Återkommer med foto,om jag hittar det.
Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?
Jo det är det jag satt och funderade lite på också efter vad alla skrivit efter min bild och eftersom slav cylindern verkar helt felfri, bortsett från att segersäkringen är borta förstås..Tulka skrev:Det är "bara" att plocka bort sprinten. Sen kan sprinten vara fastärgad.
Eftersom haveriet kom plötsligt så misstänker jag att armen spruckit nertill.
Inte vanligt men har sett det på någon bil. Återkommer med foto,om jag hittar det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74