Sida 4 av 5

Re: Mini cabriolet

Postat: 28 december 2015 kl. 14:47
av DrKassler
Ena sidan på plats:

Bild

Bild

Bild

Re: Mini cabriolet

Postat: 29 december 2015 kl. 19:32
av pickupen
Fan så snyggt jobbat. Ska bli kul och se det färdiga resultatet.

Re: Mini cabriolet

Postat: 30 december 2015 kl. 19:10
av DrKassler
Tack!
Har fortsatt så smått. Andra sidan av ställningen modifierad och ett väl ambitiöst, storleksmässigt, hål för åtkomst till stötdämparmuttrarna bakom tanken igenlagt. Gjorde täckplåten i 1,5 mm, vill få så mycket styrka som möjligt i baksätet så att fyrkantsröret inte kan svikta.
Förstärkningsplåtarna till fyrkantsröret är tillkapade, sen har det inte hunnits med mer. Kanske kommer dessa plåtar och fyrkantsröret på plats i morgon.


Bild

Re: Mini cabriolet

Postat: 31 december 2015 kl. 12:52
av DrKassler
Det går sakta framåt.

Bild

Bild

Röret ditlagt.

Bild

Re: Mini cabriolet

Postat: 12 januari 2016 kl. 20:37
av DrKassler
Fick tänka om helt. Fästena jag svetsat för gångjärnen var inte parallella vilket innebar att ställningen blev bredare uppfälld än ihopfälld, tänkte först använda glidskarvar på något vis men det kändes inte rätt.
La en massa timmar på att snörslå för att försöka hitta mitten på bilen (centrumlinjen egentligen för att rikta fästplåtarna efter något) men tillslut gav jag upp. Bilen är bredare vid baksäte/bakskärm på vänster sida, typ 2 cm.. Tillslut gjorde jag fästplåtarna med ungefär samma vinkel som rutorna i dörrarna och ungefär vinkelräta mot baksätet och tada(!) nu blev det kanon. Flyttade också ut fästplåtarna för att inte behöva bocka sidostagen på ställningen så mycket. Den är nämligen alldeles för bred i basen original. Fick bocka sidostagen, jag svetsat om, en hel del i sidled men det gick bra. Dom är relativt mjuka.
Så nu har jag punktat ihop en fungerande fällbar sufflettställning! Nu återstår att bocka de inre stagen som gör att hela ställningen får sin saxfunktion. 5mm plåt med pressad förstärkning! Räknar med att det blir bra om jag värmer på ordentligt innan dom bockas. Tänker försöka göra det på plats.

Bild

Bild

Bild

Inre staget som ska bockas om:

Bild

Re: Mini cabriolet

Postat: 14 januari 2016 kl. 19:27
av DrKassler
Like a glove :-)

Nu återstår att svetsa ihop allt permanent och utöka antalet tvärgående stag så att höjden blir bra även över baksätet. Samt att lösa plåten som ska ligga an mot rutbågen etc. etc. etc.

Bild

Bild

Bild

Re: Mini cabriolet

Postat: 14 januari 2016 kl. 22:08
av Cooper-74
Det där får du ta och serieproducera!
Finns garanterat en marknad.

Re: Mini cabriolet

Postat: 12 april 2016 kl. 13:06
av DrKassler
Tog tag i hjulen i helgen. Tidigare har Ladycup-bilen och cabben fått dela på Ladycup-bilens set med 100+ hjul vilket har varit lite begränsande i användandet.. :-)

Bild

Hade ytterligare fyra 100+ fälgar liggande och 4 gamla men oanvända däck som jag monterade, cabben lär inte gå mycket i regn så fastän däcken är gamla kommer det nog fungera bra.

Bild

Cosmic-fälgarna som satt på cabben från början ska jag måla till så att dom återgår till orginalutseende. Blir väl svårt att få till en blank och fin fälgkant misstänker jag men sämre än hur dom såg ut när dom var gula blir det nog inte. Funderar på att sätta dom på ladycup-bilen sen men vi får se hur det blir. Färgen är iallafall på väg bort.

Bild

Ang suflettställningen hoppas jag snart vara klar med svetsningen men ett klurigt moment återstår och det är plåten som ska anslutas mot rutramen och dess fastlåsning när sufletten är uppfälld.

Bild

Resultatet med "nya" 100+ hjulen.

Bild

Re: Mini cabriolet

Postat: 7 juni 2016 kl. 10:59
av DrKassler
Stolarna bytta, tack tack Andy!

Bild

Ska väl fortsätta med sufflettställningen endera dagen men just nu passar jag på att köra köra och köra i det fina vädret! :-)

Re: Mini cabriolet

Postat: 7 juni 2016 kl. 11:25
av Sundblad
Snyggt! Sitter som ett smäck :D

Re: Mini cabriolet

Postat: 9 juni 2016 kl. 23:00
av DrKassler
Före:

Bild


Halvvägs:

Bild


Efter:

Bild



Det går sakta sakta framåt med bilen.

Re: Mini cabriolet

Postat: 20 juni 2016 kl. 22:17
av DrKassler
Vita Weller-wheels med nya (men gamla Firestone) fick jag av en granne. Var tvungen att prova dom på bilen.
Oj va tufft! Saknar ett par stentvättade jeans och vita loafers men jag har ev. en Tysk kontakt som kan hjälpa mig med det. :lol:

Bild

Bytte också nål i förgasaren idag till en AAR-nål som är den fetaste nålen jag hittar till 55 hk 1275cc. Körde tidigare med en AAG-nål. Den överensstämmer till typ 99% med AAR men jag upplever ändå stor skillnad. Behöver inte stötta lika mycket med choken nu som tidigare.

Vidare vände jag på främre stötdämparna och justera dom så mjuka det går, nu har jag fjädring fram. Känns väldigt bra! Varför jag satte dom upp och ner från början, ja.. Jag tyckte dom passade bättre åt det hållet. Det visade sig inte vara någon större lyckträff. :roll:

Före:

Bild

Efter:

Bild


Annars rullar det på och bilen används så fort tillfälle ges.
Tanken är att sufflettställningen ska bli klar snart men vi får väl se vad som händer.

Re: Mini cabriolet

Postat: 31 juli 2016 kl. 10:49
av DrKassler
Jag nöter på.
Kör gör jag en massa men lite har hänt.
- Vänster drivknut är bytt, höger står på tur.
- Originalstötdämpare har hamnat på plats fram så nu är bilen oceaner behagligare att åka i.
- Förstärkningar har gjorts vid B-stolparna så nu törs jag stänga dörrarna utan rädsla för att karossen ska kollapsa.
- Stereo har monterats.
- Tankmätaren har reparerats. Givaren i tanken hade avbrott i sin lindning. Jag hade en tank som jag haft liggande i nästan 20 år där givaren visade sig vara hel. I med den i tanken och simsalabim!
- Sufflettställningens lås mot rutramen är grovt klara, ska snyggas till men funktionen är det inget fel på.

Nu försöker jag hitta ett bra material till suffletten.
Mock up med lakan ser ut såhär:
Bild

---
Listen i framkant på plåten där suffletten ska limmas är en vanlig dörrlist inköpt på Biltema av alla ställen. Tätar utmärkt mot rutramen och kommer hjälpa limmet med att att hålla suffletten på plats:
Bild

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000035555/

---
Inte det mest estetiska jag åstadkommit men det funkar bra och kommer nog se ok ut efter tillsnyggning:
Bild

---
Skänkt plyfa som visserligen var något smal men fick duga ändå. Skänkta högtalare samt i bagaget skänkt slutsteg. Huvudenheten har blåtand/USB/SD samt radio och kostade 200 kr inkl frakt från Kina (Ebay). Låter förträffligt även bortsett från den blygsamma kostnaden.
Bilden visar också förstärkningarna vid B-stolparna:
Bild

---
Trasig tankgivare:
Bild


Lagom till vintern och avställningen av bilen är nog suffletten klar..! :lol:

Re: Mini cabriolet

Postat: 7 september 2017 kl. 08:19
av DrKassler
Fortfarande ingen sufflett! :oops:
Däremot var jag till Besikta häromdagen.

Planen är att renovera framvagn, motor och växellåda i vinter. Har därför tänkt att det var klokt att besiktiga bilen nu i höst och bara kunna köra till våren utan att krångla med besiktning när mycket varit isär. Jag tycker att det brukar vara enklare att sortera ut genom körning än i garaget och på bilprovningen.
Hur som, en oväntad vabdag gjorde att jag tog tillfället i akt. Bokade en tid några km bort (tack för avregleringen för både närhet till station och lediga tider) och gick ut i garaget.
Hissade upp bilen och kikade igenom den, såg bra ut tyckte jag. Bilen har haft ett missljud från höger fram vid bromsning ett tag så jag tog av den trumman. Såg att trumman skavt i bromsskölden. Kände inget glapp men kände ändå på drivknutsmuttern. Den gick att dra åt. Drog föreskrivna 83 Nm och lite till. Det låste hjulet. Backade av och drog 83 Nm. Nu rullade hjulet.
Jag bytte hjullager när jag satte igång bilen 2015 och hubbarna fram var ordentligt slitna då tidigare brukare kört med för löst åtdragna drivknutsmuttrar. Lagren hade alltså ätit sig in i hubben. Jag satte i nya lager och hoppades på det bästa. Det gick uppenbarligen sådär men det var en chansning så okej. Satte dit trumman och justerade bromsarna runt om.
Kollade all belysning och drog iväg.
På vägen till Besikta insåg jag att bilen drog åt vänster vid inbromsning. Det är lugnt tänkte jag, jag kan fixa det medan jag väntar på att komma in i hallen. Det gick inte så bra för verktygspåsen (ja, ICA faktiskt) låg i GT'n och inte i caben...
Det blev min tur och besiktningsmannen satte igång. Bilbältena fram sitter inte i orginalinfästning utan i fyrkanströr (25x25x2) helsvetsade i båda ändar i karossen. Rynkad panna och mycket hummande. Sen provtur. Inga problem där.
När han kom tillbaka visade jag var tutan satt och han rullade ner i bromsprovaren. Bra fram men ojämt bak, vänster bak bättre än höger bak.
Han gjorde 4 försök med bromsprovaren så all eloge för det!
Upp på lyften.
Anliggning broms höger fram. Jag lånade snabbt en PU-nyckel från deras verktygstavla och backade båda justeringarna något. Godkänt.
Oljeläckage motor. Ja, jag sa att planen är renovering i vinter...
Misstänkt bromsvätskeläckage bak, här var jag tveksam, han torkade rent och provade att trycka ordentligt på bromsen, ingen fukt där det tidigare varit något. Godkänt. Kan det kanske varit kondens?
Passade på att spänna justeringen på höger bakhjul när han kollade glapp i framvagnen.
Så hissade han ner bilen och satte återigen igång med att grymta om bältena, att dom skulle kunna flexa vid en krock och hit och dit. Jag gjorde vad jag kunde för att övertyga om att det inte var någon fara och tillslut släppte han det. Så rullade han ut igen och ner i bromsprovaren och provade igen. Nu var värdena bra även bak, kanon!
Sen ville han kontrollera vindrutespolningen, gick som en dans förutom att det inte bara kom vatten på rutan utan också på hans skor!!
Jag kände mig som Marve Fleksnes i den där sketchen där han kör hundkoja och råkar ut för en flygande besiktning, fungerer, fungerer icke osv. Någon som minns den? Rolig är den i alla fall. :-)
Helt sjukt att bilen funkat hur bra som helst i två år men uppenbarligen inte varit särskilt kry! Dock har jag bara kört 200 mil sen förra gången. Säger en hel del om dålig åtminstone hubben höger fram var, redan problem med hjullagret även om den inte glappar ännu.
Kontentan blev i alla fall att jag fick en villkors-etta på oljeläckage och inget mer. Riktigt schysst att han körde bromsprovet igen måste jag säga.
Nu blir det kanske lite mer körning innan jag ställer av den och så får det bli en ordentlig genomgång i vinter med bl.a. renovering av motor och växellåda samt byte av hubbar. Kanske till skivbromsar t.om!

Re: Mini cabriolet

Postat: 7 september 2017 kl. 09:06
av Hylsan
Skönt du ändå fick igenom den! :)

Nu när du ändå tog upp det, har du bilder på hur du löst det med bältet fram?
Vet inte hur du har din reggad, men när jag snackade med SFRO-besiktare så var det en hel del gnäll om just bältets fästen och placering. Nu är ju inte min reggad så det blir kanske annorlunda då din redan är godkänd?