Mini cabriolet
Mini cabriolet
Hej!
Har startat med projektet som står högst upp på barnens önskelista. Min fru säger att hon aldrig kommer visa sig i den...
Bilen är ombyggd modell hellre än väl och med GULT som främsta ledord. Allt är gult. Och sönderskruvat...
Hursomhelst, yngsta pojken är eld och lågor och sedan avtar intresset med stigande ålder. Min fru är äldst.
Nämnde jag att gult verkar ha haft hög prio hos byggaren?
Klart batterikabeln måste vara gul!
Status så här långt är att alla hjulcylindrarna är borttagna och ska bytas liksom bromsslangarna. Huvudcylindern byts eller packas om.
Kopplingsmässigt blir det ny slav till att börja med, kopplingen verkar funka hjälpligt så förhoppningsvis är dess huvudcylinder ok.
Bakramen är lagad och lappad, precis som allt annat på bilen, så en ny bättre begagnad ska komma på plats vad det lider. Har en bra men ytrostig som ska blästras och sättas ihop. Båda hjullagren fram ska bytas (för löst åtdragna och därmed slut) samt ena drivknuten, gummiknutarna och en massa annat.
Tanken är att med så lite nya delar som möjligt få bilen besiktigad så att den kan användas som en åka och bada-bil tills barnen tröttnar.
Elsystemet är avlindat (både snyggt och praktiskt? ) men jag hoppas få liv i allt. Så här långt har jag tagit bort alla isoleringar som gjorts med maskeringstejp(!) och ersatt med eltejp, rensat bort en del överflödigt och bytt säkringsdosa. Den befintliga, ej original, hade smält lite här och där!
Bilden visar inte nya dosan.
Igår fick jag också liv i motorn (1275cc Allegro), körde med bensin ur en flaska rakt till pumpen. Startade så fint efter det att jag bytt brytarspetsar och konding mot brytarlöst. Hade ett Lumenition liggande i en låda.
Hur det lät kan ses här: https://youtu.be/lD-Bp2z9wvo
Lumenition inkopplat på sniskan
Så, för att med minsta insats rätta till utseendet hjälpligt, vad ska jag göra?
Mattsvart garagelack står högt i kurs just nu för att bli av med skrikfaktorn.
Andra lågbudgetförslag?`
/Christian
https://youtu.be/lD-Bp2z9wvo
Har startat med projektet som står högst upp på barnens önskelista. Min fru säger att hon aldrig kommer visa sig i den...
Bilen är ombyggd modell hellre än väl och med GULT som främsta ledord. Allt är gult. Och sönderskruvat...
Hursomhelst, yngsta pojken är eld och lågor och sedan avtar intresset med stigande ålder. Min fru är äldst.
Nämnde jag att gult verkar ha haft hög prio hos byggaren?
Klart batterikabeln måste vara gul!
Status så här långt är att alla hjulcylindrarna är borttagna och ska bytas liksom bromsslangarna. Huvudcylindern byts eller packas om.
Kopplingsmässigt blir det ny slav till att börja med, kopplingen verkar funka hjälpligt så förhoppningsvis är dess huvudcylinder ok.
Bakramen är lagad och lappad, precis som allt annat på bilen, så en ny bättre begagnad ska komma på plats vad det lider. Har en bra men ytrostig som ska blästras och sättas ihop. Båda hjullagren fram ska bytas (för löst åtdragna och därmed slut) samt ena drivknuten, gummiknutarna och en massa annat.
Tanken är att med så lite nya delar som möjligt få bilen besiktigad så att den kan användas som en åka och bada-bil tills barnen tröttnar.
Elsystemet är avlindat (både snyggt och praktiskt? ) men jag hoppas få liv i allt. Så här långt har jag tagit bort alla isoleringar som gjorts med maskeringstejp(!) och ersatt med eltejp, rensat bort en del överflödigt och bytt säkringsdosa. Den befintliga, ej original, hade smält lite här och där!
Bilden visar inte nya dosan.
Igår fick jag också liv i motorn (1275cc Allegro), körde med bensin ur en flaska rakt till pumpen. Startade så fint efter det att jag bytt brytarspetsar och konding mot brytarlöst. Hade ett Lumenition liggande i en låda.
Hur det lät kan ses här: https://youtu.be/lD-Bp2z9wvo
Lumenition inkopplat på sniskan
Så, för att med minsta insats rätta till utseendet hjälpligt, vad ska jag göra?
Mattsvart garagelack står högt i kurs just nu för att bli av med skrikfaktorn.
Andra lågbudgetförslag?`
/Christian
https://youtu.be/lD-Bp2z9wvo
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
det synd att måla om den, behåll den gula färgen , den är kaxig.
finns det någon suflett till den ?
jag har en drivknut om du behöver titta under säljas
finns det någon suflett till den ?
jag har en drivknut om du behöver titta under säljas
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: Mini cabriolet
Vi får väl se om det blir ny kulör eller inte. Först ska den hursom besiktigas.
Idag har jag satt dit en fungerande blinkers/hel/halvljus omkopplare, motionerat liv i ljusomställaren och kopplat H4:orna rätt. Har också rensat ytterligare skarvar modell tvinnad tråd och eltejp eller maskeringstejp. Bäst hittils var en sådan skarv som skyddats med gängtejp.
Nu funkar allt ljus och all övrig el.
Felkopplat
Rättkopplat
Ta da!
Idag har jag satt dit en fungerande blinkers/hel/halvljus omkopplare, motionerat liv i ljusomställaren och kopplat H4:orna rätt. Har också rensat ytterligare skarvar modell tvinnad tråd och eltejp eller maskeringstejp. Bäst hittils var en sådan skarv som skyddats med gängtejp.
Nu funkar allt ljus och all övrig el.
Felkopplat
Rättkopplat
Ta da!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Idag gick beställningen iväg till MiniSpares. Självklart glömdes några prylar men det viktigaste kom med.
Har beslutat mig för att ge ompackning av hjulcylindrarna en chans. Loppen ser efter rengöring fina ut liksom kolvarna.
Beställde däremot ny huvudbromscylinder då jag inte har några bra erfarenheter av ompackning av dessa.
Konkreta moment idag blev borttagning av bågen. Undrar om den alltid varit krokig?? Ser inget som tyder på att den fått en knäck av någon yttre påverkan men det verkar samtidigt underligt att göra den sådär.
Ser trevligare ut utan båge enligt min uppfattning.
Har penslat på färgborttagningsmedel på en del artiklar såsom dörrhandtag, kromsargar etc.
Oavsett hur det blir med den gula färgen vill jag ha dessa original.
Och för att svara på frågan från tidigare inlägg, nej det saknas suflett. Tror inte jag kommer ordna med någon heller. Kan inte motivera arbetsinsatsen men det kanske ändras längre fram.
Några bra tips på enkel åtgärd för att dölja snittet efter taket längst bak vid hatthyllan? Eller borde jag lägga det annorlunda. Är inte så nöjd med hur det ser ut nu...
Har beslutat mig för att ge ompackning av hjulcylindrarna en chans. Loppen ser efter rengöring fina ut liksom kolvarna.
Beställde däremot ny huvudbromscylinder då jag inte har några bra erfarenheter av ompackning av dessa.
Konkreta moment idag blev borttagning av bågen. Undrar om den alltid varit krokig?? Ser inget som tyder på att den fått en knäck av någon yttre påverkan men det verkar samtidigt underligt att göra den sådär.
Ser trevligare ut utan båge enligt min uppfattning.
Har penslat på färgborttagningsmedel på en del artiklar såsom dörrhandtag, kromsargar etc.
Oavsett hur det blir med den gula färgen vill jag ha dessa original.
Och för att svara på frågan från tidigare inlägg, nej det saknas suflett. Tror inte jag kommer ordna med någon heller. Kan inte motivera arbetsinsatsen men det kanske ändras längre fram.
Några bra tips på enkel åtgärd för att dölja snittet efter taket längst bak vid hatthyllan? Eller borde jag lägga det annorlunda. Är inte så nöjd med hur det ser ut nu...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Fortsätter så smått.
Övre motorfäste ditsatt, hittade hyffsade bussningar till motoränden och stålhylsa till båda ändarna i boden. Den som spar han har!
Tändsystemet permanent ditsatt i motorrummet, kylaren borttagen (läck) liksom båda kylarslangarna (spruckna) och båda huvudcylindrarna.
La snittet vid bakstammen annorlunda också, stod inte ut med hur det såg ut!
Får se om bilen blir klar innan hösten!!
Övre motorfäste ditsatt, hittade hyffsade bussningar till motoränden och stålhylsa till båda ändarna i boden. Den som spar han har!
Tändsystemet permanent ditsatt i motorrummet, kylaren borttagen (läck) liksom båda kylarslangarna (spruckna) och båda huvudcylindrarna.
La snittet vid bakstammen annorlunda också, stod inte ut med hur det såg ut!
Får se om bilen blir klar innan hösten!!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Jag hade en gång en bil med samma siffror som den gula. Den kommer att bli fin, lycka till ! !
Optus!
Optus!
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Mini cabriolet
Inte så mycket gjort idag. Punktat ihop hatthyllan med bakstammen och rostskyddat. Ska kitta fogen innan färgen ska på. Har också bestämt hur färgsättningen ska bli.
Mossgrönt kommer bli komplementfärg och förhopningsvis göra bilen lite mindre skrikig
Mossgrönt kommer bli komplementfärg och förhopningsvis göra bilen lite mindre skrikig
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Samma underbara *Host* färg som på min.... Ser att du även har begåvats med kabelsallad och tvinnade skarvar med tejp över, som tur är skall inte min köras på allmän väg men ALLT i kabelväg skall ut ur min och göras om.
Re: Mini cabriolet
Svetsningen i hatthyllan kittad.
Bakramen borttagen.
Mer hanns inte med idag. Bakramen var värre än jag trodde.
Båda bakre raminfästningarna med sina trippelplåtar var dåliga.
Positivt var att alla fyra svetsmuttrarna i trösklarna var hyffsat okej.
Får ta en vända med kapmaskin och svets på dom bakre infästningarna och i plåten under "baksätet" innan den renoverade bakramen hamnar på plats!
Blästringsfirman som ska få blästra och måla min begagnade bakram öppnar i mitten på augusti så jag har gott om tid.
Bakramen borttagen.
Mer hanns inte med idag. Bakramen var värre än jag trodde.
Båda bakre raminfästningarna med sina trippelplåtar var dåliga.
Positivt var att alla fyra svetsmuttrarna i trösklarna var hyffsat okej.
Får ta en vända med kapmaskin och svets på dom bakre infästningarna och i plåten under "baksätet" innan den renoverade bakramen hamnar på plats!
Blästringsfirman som ska få blästra och måla min begagnade bakram öppnar i mitten på augusti så jag har gott om tid.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Lite tid att spendera i garaget denna vecka men lite till har blivit gjort.
Har kapat ur allt som är "för" dåligt i bagaget.
Som exempel:
Och börjat laga.
Lägger inte ner min själ i det estetiska, helt och starkt duger bra för lagningarna i denna bil.
Har kapat ur allt som är "för" dåligt i bagaget.
Som exempel:
Och börjat laga.
Lägger inte ner min själ i det estetiska, helt och starkt duger bra för lagningarna i denna bil.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Svetsningen klar och bilens bakram rensad.
Paketet har kommit från MiniSpares så nu saknas bara garagetid för att få ihop bilen!
Ska, i väntan på att blästrarna kommer tillbaka från semestern, prova att ta bort rosten på "nya" bakramen med fosforsyra och tapetklister.
Återkommer med rapport
Paketet har kommit från MiniSpares så nu saknas bara garagetid för att få ihop bilen!
Ska, i väntan på att blästrarna kommer tillbaka från semestern, prova att ta bort rosten på "nya" bakramen med fosforsyra och tapetklister.
Återkommer med rapport
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Idag blev det äntligen lite gjort igen.
Muttrar svetsade på bromsjusteringarna till frambromsarna då dessa var runddragna.
Blästrat
Gängat
Mutter
Svetsat
Tyvärr M8-muttrar, som att svära i kyrkan, jag vet.
Bakramen penslad med saltsyra blandat med tapetklister, får se i morgon om det funkat. Några timmar in i processen såg det ut såhär:
Har också kittat alla svetsfogar.
Plockade isär framvagnen:
Lagren ska bytas och spindellederna ska schimsas. Inre knutarna ska bytas liksom den ena yttre knuten.
Konstaterade att inre medbringarna satt löst, rejält glapp axiellt och ett mindre radiellt, ska momentdra muttrarna och se hur det blir. Saxpinnarna var på plats så någon har gjort så här medvetet.
Bytte stötdämpare till ett par justerbara KONI som jag tror satt på Ladycup-bilen tidigare. Dom som satt där var rätt trötta...
Muttrar svetsade på bromsjusteringarna till frambromsarna då dessa var runddragna.
Blästrat
Gängat
Mutter
Svetsat
Tyvärr M8-muttrar, som att svära i kyrkan, jag vet.
Bakramen penslad med saltsyra blandat med tapetklister, får se i morgon om det funkat. Några timmar in i processen såg det ut såhär:
Har också kittat alla svetsfogar.
Plockade isär framvagnen:
Lagren ska bytas och spindellederna ska schimsas. Inre knutarna ska bytas liksom den ena yttre knuten.
Konstaterade att inre medbringarna satt löst, rejält glapp axiellt och ett mindre radiellt, ska momentdra muttrarna och se hur det blir. Saxpinnarna var på plats så någon har gjort så här medvetet.
Bytte stötdämpare till ett par justerbara KONI som jag tror satt på Ladycup-bilen tidigare. Dom som satt där var rätt trötta...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Mycket tid lagt i garaget igår och i förrgår.
Båda hubbarna renoverade med nya lager och inshimsade spindelleder, hubbarna på plats på bilen, inre drivknutarna bytta till knutkors, drivknutsdamasker ditsatta liksom en bättre begagnad drivknut som jag glömt bort att jag hade, bromsslangarna fram bytta, slavcylinder och slang skrotat, huvudkopplingscylindern ompackad, stötdämparna fram ditsatta, kopplingsarmen borttagen etc.
Kopplingsarmen är kortad och tryckstången från slaven förlängd. Undrar varför???
Axialspelet på veven verkar ok, hoppas att dom bara inte begripit hur kopplingen ska justeras och att det inte är något fel på kopplingen som krävt modifiering av arm och stång...
Huvudkopplingscylindern var inte perfekt i loppet men kopplingshydrauliken funkade hyffsat innan jag tog isär så jag hoppas att funktionen med nya packningar ska vara bra.
Samma sak med hjulcylindrarna, såg ok ut i loppen men man vet ju aldrig. Blir att prova om dom är täta utan backarna på plats.
Gällande bakramen blev den bättre än innan med min syrabehandling men jag borde nog göra ett elektrolysbad för att få den 100% rostfri, frågan är bara om jag orkar. Bilen kommer ju knappast gå i salt så egentligen kan jag bara måla på som det är. Vi får se hur det blir.
Båda hubbarna renoverade med nya lager och inshimsade spindelleder, hubbarna på plats på bilen, inre drivknutarna bytta till knutkors, drivknutsdamasker ditsatta liksom en bättre begagnad drivknut som jag glömt bort att jag hade, bromsslangarna fram bytta, slavcylinder och slang skrotat, huvudkopplingscylindern ompackad, stötdämparna fram ditsatta, kopplingsarmen borttagen etc.
Kopplingsarmen är kortad och tryckstången från slaven förlängd. Undrar varför???
Axialspelet på veven verkar ok, hoppas att dom bara inte begripit hur kopplingen ska justeras och att det inte är något fel på kopplingen som krävt modifiering av arm och stång...
Huvudkopplingscylindern var inte perfekt i loppet men kopplingshydrauliken funkade hyffsat innan jag tog isär så jag hoppas att funktionen med nya packningar ska vara bra.
Samma sak med hjulcylindrarna, såg ok ut i loppen men man vet ju aldrig. Blir att prova om dom är täta utan backarna på plats.
Gällande bakramen blev den bättre än innan med min syrabehandling men jag borde nog göra ett elektrolysbad för att få den 100% rostfri, frågan är bara om jag orkar. Bilen kommer ju knappast gå i salt så egentligen kan jag bara måla på som det är. Vi får se hur det blir.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Det går sakteliga framåt.
Kopplingen luftad och justerad. Hittade en kopplingsarm som var frisk i kulan.
Fläkten vänd och fläktremmen bytt. Köpte rem från Minispares (10x813) men den var för kort. Köpte istället den som anges passa Allegro på Biltema, 62-825. Den gick precis dit, generatorn är i botten på sin justering med remmen spänd som den ska..!
Har också bytt den undre kylslangen till en bättre begagnad och gjort om pluggningen av vattenpumpen.
Näst på tur är att sätta dit den en hel begagnad kylare och efter det är det mesta klart i motorrummet.
Nöter på med förhoppning om en fin sensommar/höst
Kopplingen luftad och justerad. Hittade en kopplingsarm som var frisk i kulan.
Fläkten vänd och fläktremmen bytt. Köpte rem från Minispares (10x813) men den var för kort. Köpte istället den som anges passa Allegro på Biltema, 62-825. Den gick precis dit, generatorn är i botten på sin justering med remmen spänd som den ska..!
Har också bytt den undre kylslangen till en bättre begagnad och gjort om pluggningen av vattenpumpen.
Näst på tur är att sätta dit den en hel begagnad kylare och efter det är det mesta klart i motorrummet.
Nöter på med förhoppning om en fin sensommar/höst
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Mossgrönt kommer bli komplementfärg och förhopningsvis göra bilen lite mindre skrikig
nästan lite BP tema med dom färgarna
nästan lite BP tema med dom färgarna
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg