Mini -92 misständer förlorar kraft

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Planting
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 juli 2015 kl. 08:19
Ort: Vänersborg

Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av Planting »

Efter att ha ägt ett gäng muskelbilar ifrån 60talet så var jag i Stockholm igår och hämtade hem våran första Mini, buskul bil! Har inte haft det där leendet man kan få bakom ratten på flera år men nu satt det där limmat.

Har iaf ett problem som jag ska försöka beskriva så ingående som möjligt.

Bilen misständer och förlorar kraft vid mindre och större gaspådrag, funkar som den ska upptäckte jag vid ett speciellt gaspådrag och den vinkeln fick jag sitta med foten tills vi kom hem till Vänersborg.

Verkar som att det är vid ett visst varv som han går som finast men eftersom bilen ej har varvräknare kunde jag ej se detta.

Vi blåste rent det gamla bränslefiltret innan vi for och fick då för mig att bilen gick bättre några mil innan den än en gång började bli lite stönig.

Hittade ett läge där bilen låg runt 110km/h som den gick rent och nästan framme i Laxå var det en paus och efter det gick den som en potta skit hur jag än gjorde.
Låg jag i 100 funkade den bra i ca 500mtr och sen tappade den orken ner till 80km/h där den fick en mindre turbokänsla och fick upp farten än en gång till 100km/h, sedan repeterades proceduren än en gång.

Eftersom vi bara ville hem vrålade jag i trötthet och desperation att nu får det ta mig f-n bära eller brista, nu ska vi hem! Efter ett par mil så ville bilen än en gång var med igen vid ett visst gaspådrag men nu i 90km/h där den gick som en dröm, men minsta släpp eller gaspådrag så började han misstända.

Tänker byta alla tänddelar och köpa nytt bränslefilter men jag har en känsla av att det är något jag missar, eftersom det är insprutning funderar jag även om inte Lamdasonden kan vara en bov i dramat.

Vore fint om man kunde få lite tips om möjliga felsökningar jag ska göra och framförallt var jag kan köpa tänddelar och bränslefilter snabbast och lättast här i Sverige.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av Cooper-74 »

Bodins bil i Uddevalla, Dalhems bildelar i Falkenberg, Jana motor i Bålsta är dom vanligaste att börja med.
Tänd-delar borde dom ha hemma.
Lambdasond är väl lite universal beroende på antal sladdar/förvärmning.

Kul du byter upp dig bilmässigt :wink: men kojor brukar för det mesta gå hem bland folk som kör jänkare.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Kent Andersson
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 december 2009 kl. 13:30
Ort: Hällefors

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av Kent Andersson »

Veteranshopen (peja) i Askersund har rätt mycket hemma till mini och rätt så nära dig.
Kent
Austin Cooper -66
Austin 1000 -72
Planting
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 juli 2015 kl. 08:19
Ort: Vänersborg

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av Planting »

Varit i kontakt med British Motor AB och Bodins Bil i Uddevalla, fick bra hjälp där, imponerad av deras tålamod med en totalt nybörjare på dessa bilar som jag nu är. Fick beställt både bränslefilter och komplett tänddelssats till bilen så nu hoppas jag att det är detta som är felet. Annars är det ju bara att gå vidare i felsökandet men då blir det väl att undersöka insprutet.. Tack för hjälpen med att finna leverantörer till delar och proffsig hjälp.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av RAINIER »

Kolla på vakuumslangar bakom insuget till vapour trap dosan till ECU.
Kanske nåt strul med potentiomätaren?
Om du vill ha grejer snabbt, beställ hos Minispares och tar Express leverans. Då har du grejerna inom 48 timmar hemma.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Planting
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 juli 2015 kl. 08:19
Ort: Vänersborg

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av Planting »

De där slangarna ska jag kika på imorgon! Har iaf bytt tändstift, fördelare, tändkablar, rotor och bensinfilter, bilen går nu nästan perfekt, tappar ytterst lite kraft runt hundra men jag vet inte ifall det kan vara de där slangarna som spökar eller ifall sprutet enbart ska känna av och ställa in sig efter mitt småpulande idag, har bara hunnit provköra den en halv kilometer. Får ta en längre tur imorgon och känna lite på den igen.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av RAINIER »

Kolla väldig noggrant. Det kan finnas små sprickor i dem L-formiga connectors.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Planting
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 juli 2015 kl. 08:19
Ort: Vänersborg

Re: Mini -92 misständer förlorar kraft

Inlägg av Planting »

Har nu bytt ut vakuumslangarna och bilen har fortfarande problem med att gå rent under gaspådrag. Har inte gett upp än att få fixat till detta problem men kommit fram till att det hade varit till stor hjälp att kunna koppla upp bilen till ett diagnosinstrument. Finns det någon privatperson eller firma som har möjlighet runt Trestadsområdet som har denna utrustning för att läsa av en Mini Cooper 1992.
Skriv svar