Någon/några här på forumet som har Semi Dry Deck på sina motorer? Eller erfarenhet av det?
(endast vattenkanaler, inte oljekanalen på topp & block-yta)
Kompletterat med....
Semi Dry Deck?
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Semi Dry Deck?
Aldrig sett eller provat.
Vad är egentligen poängen förutom att du inte får in vatten i cylindrarna vid HGF?
Vad är egentligen poängen förutom att du inte får in vatten i cylindrarna vid HGF?
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Semi Dry Deck?
HGF? Spännande! Ännu en förkortning jag behöver lära mig!
Kollat på koja/turbo-folkets sida i UK, där många väljer att göra så. Du eliminerar överhettning av vissa punkter i motorn (runt cylinder 4 är bl.a en sån punkt) samt får ett jämnare flöde överlag förbi alla cyllar och vidare bättre flöde/kylning till toppen på kylarvattnets väg tillbaka till kylaren!
Något sådant vilket jag anser rimligt!
Kollat på koja/turbo-folkets sida i UK, där många väljer att göra så. Du eliminerar överhettning av vissa punkter i motorn (runt cylinder 4 är bl.a en sån punkt) samt får ett jämnare flöde överlag förbi alla cyllar och vidare bättre flöde/kylning till toppen på kylarvattnets väg tillbaka till kylaren!
Något sådant vilket jag anser rimligt!
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Semi Dry Deck?
Hej.
HGF= Head Gasket Failure.
Ganska vanligt på Rovers K serie, men inte på våra A motorer.
Har också sett dry deck och läst om det, men behövs det?
Våra motorer har trimmats och modifierats i oändlighet utan dry deck.
Det tar ändå stopp vid 125-130bhp@8200rpm, sugmotor. Har läst om turbo motorer på 205bhp (MG Metro Turbo cup bil)
Kanske det behövs dry deck då, men det är väldigt mycket arbete med block och topp för att få dry deck. så jag avstår
Hälsningar
Patrik
HGF= Head Gasket Failure.
Ganska vanligt på Rovers K serie, men inte på våra A motorer.
Har också sett dry deck och läst om det, men behövs det?
Våra motorer har trimmats och modifierats i oändlighet utan dry deck.
Det tar ändå stopp vid 125-130bhp@8200rpm, sugmotor. Har läst om turbo motorer på 205bhp (MG Metro Turbo cup bil)
Kanske det behövs dry deck då, men det är väldigt mycket arbete med block och topp för att få dry deck. så jag avstår
Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Semi Dry Deck?
Mini Miglia kör väl med sånt?
Sugmotorer på 120+ (en del av dom hävdar bortåt 135hk) men poängen är kanske inte att få ur mer effekt,
bara att få det till att hålla. Längre.
Du kanske blir först med det på 998
Sugmotorer på 120+ (en del av dom hävdar bortåt 135hk) men poängen är kanske inte att få ur mer effekt,
bara att få det till att hålla. Längre.
Du kanske blir först med det på 998
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Semi Dry Deck?
Men kanske inte sista!Du kanske blir först med det på 998
Jag tänker iaf iscensätta detta, och var med trådstarten nyfiken på om någon här på forumet hade sådant.. Vilket svaren tyder på att så inte är fallet!
Re: Semi Dry Deck?
Jag har löst det så här:
Och teorien är så här:
Och teorien är så här:
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Semi Dry Deck?
intressant!
kanske vore ngt att kopiera!
kanske vore ngt att kopiera!