Ny bil! Hjälp!

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Jensa
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juni 2015 kl. 21:58
Ort: Gotland

Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Jensa »

Hej!

Kul att jag hittade detta forum med massa proffs hoppas vi!

Jag fick tag i en bil=)
Första objektet att renovera tänker jag.
Men problemet är att jag vet inte vad jag har här!
Tänkte slänga ut lite bilder o se vad ni fritt kan komma med för tankar.
Det jag vet är att det är en -71a och att det verkar som allt finns med!
men kolvarna har rostat fast i motorn och den har antagligen skurit då den inte varit igång sen -90 tror jag det var, då skröv dem sönder den och sen har den stått i kallgarage sen dess

Letar även efter en motor=)

MVH/
Jens Enderberg


Bild
Bild
'Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av crowan »

Du har hittad den bästa modellen, en clubman :-)

Kolla på motorbeteckningen vad det är för en motor. Är det en 1275 motor kan det vara lika bra att bygga på den som att leta upp en annan.

Ser ut att vara ett bra objekt!
clubman 1330
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av MINI-JENS »

GRATTIS TILL KÖPET AV EN CLUBMAN.DET ÄR EN VANLIG CLUBMAN SALOON -71.OCH MOTORN ÄR NOG STANDARDMOTORN, DET ÄR IALLAFALL EN 998 TOPP PÅ DEN
.VI ÄR EN LITEN SKARA HÄR SOM ÄLSKAR DESSA MEDANS EN STÖRRE ANDEL TYCKER ATT DET INTE ÄR EN KOJA DÅ DEN EJ HAR RUNDNOSEN.
MEN SOM TUR ÄR SÅ ÄR JU SMAKEN SOM BAKEN .
LYCKA TILL MED RENOVERINGEN.
MVH JENS
Jensa
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juni 2015 kl. 21:58
Ort: Gotland

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Jensa »

Ja va trevligt. Men vad skulle det annars vara om inte en Koja?☺ Ja ja, slåss om sånt kan man göra när man blivit nörd! Fr det kommer jag bli som med allt annat jag tar mig för. Men, omdet är en 998 topp eller vad den hette. Vad innebär då det? Är det samma topp till det större motorerna?
Och hur är det att renovera dessa motorer? Finns det gott om delat till dem?
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Flundran »

Det är tacksamt att renovera, delar finns det absolut. Det finns många butiker inriktade på Mini.

Det är olika toppar på 998cc och 1275cc motorer. Denna topp inikerar en 998cc motor. Kolla motornumret, det står på en liten plåt nedanför tändstiftet längst till höger.
Bild
Jensa
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juni 2015 kl. 21:58
Ort: Gotland

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Jensa »

Ska kolla så fort jag är hemma igen
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av dwarfie69 »

Grattis!
Ta det lugnt med projektet och läs in dig i momenten innan du arbetar☺. Finns mycke trevlig läsning här på forumet. Man sparar både tid å pengar... slipper dumma misstag :D. Ser ut att vara en skön bil. Riv den inte i molekyler utan försök att snarast få den på vägen. Finns för många kartongkojjor :wink:

Välkommen till en härlig gemenskap.
Jensa
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juni 2015 kl. 21:58
Ort: Gotland

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Jensa »

Låter som en bra idé dwarfie. Har för avsikt att renovera den helt, men har inte tid än så skulle vilja gå ihop den och köra med till jag känner att jag har tid och pengar. Men läsa mycket ska jag göra både här och i verkstadshandbok. Kul lite bil som inte förtjänar att stå i lådor i ett garage
Men det är ju det här med motor...
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Cooper-74 »

Hydrolastic-fjädring på din lilla bil.
Bekvämt, men nytillverkas inga vätskedon.
Var rädd om dom du har!
Ska du ha tag i motor brukar det gå ganska lätt, om du nöjer dig med en 998.
Då i "bruksskick" för alla motorer till våra bilar börjar bli till åren komna..
1275 är inte så ovanligt att hitta om inte lika lätt som för 20 år sen. Också slitna..
Fixa bromsar, motor och den rost som behövs lagas. Kör sen, och njut!

Sen kommer du precis som Sundblad märka vad du vill förbättra :wink:
(Sundblad jobbade på med det som behövdes för att få igång bilen och få den se okej ut, och gasar nu glatt runt i den medan han funderar på förbättringar. Istället för ett evighetsprojekt)

Vettig slutväxel är väl det som gör mest för trivseln.
Vilken den är beror på om du har brått iväg vid trafikljusen eller gillar att köra på autobahn i 160+ (2,76-1 :wink: )
Trivsammast blir kojan att köra på 10" hjul eller 12" medan 13" ser fräckt ut men tja bilen är milt sagt inte byggd för dessa.

Så..
Blir det rallystuk eller standard superorginal, kanske banracer (kördes sånt med hydrolastic) eller helt enkelt lagom busbil? :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Cooper-74 »

[/quote] massa proffs hoppas vi![/quote]


Är bara en amatörklåpare.
Men brukar dela med mig av dom blygsamma kunskaperna om jag är minst 98% säker på min sak.

Nåt jag är 100,001% säker på är det faktum dessa bilar kräver 20w50 olja. Ingen annan.
Tja, bor du i Lappland och absolut måste köra vid -40 eller så.. Men det tar vi då! :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Sundblad »

Sundblad kommer sätta ett 1275-block på sin växellåda :)
Ett hett tips är bromsskivor fram om du ska gasa på!
BMC Mini 1000 -70
Jensa
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juni 2015 kl. 21:58
Ort: Gotland

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Jensa »

He he! Har inga ambitioner att bygga en racer. Klassiskt och stilrent är min melodi.
Än så länge är väl bäst att tillägga☺
Verkar ha fungerande fjädring nu så dem funkar väl. Men är ju det med att behöva pumpa upp den

Motorn är kanon med en 998.. Lite kul rent av. Men! Verkar inte finnas där jag vet att man ka leta (alltså blocket)

Hur är det med inredningar? Finns sådant att få tag i eller ruinerar man sig då?
Jensa
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juni 2015 kl. 21:58
Ort: Gotland

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av Jensa »

Lite nya bilder!
Var ute och städade efter alla råttor och annat och fick ta ur allt ur bilen så jag kunde se vad jag egentligen hade!

Känns som en ganska omfattande renovering är nödvändig för att den ens ska rulla. Hela inredningen är slut, baksätet är ett stort hål efter råttorna i och allt skumgummi låg urtuggat på golvet. Har inte kikat något under eller på bromsar och liknande så har ingen status på dem ännu

Rost verkar jag bara hitta framför framdörrarna på båda sidor varav en är ganska mycket mer attackerad än den andra.

Instrumentering och allt däromkring behöver bytas.

Dörrsidor behöver göras om men vinylen går nog att behålla.

Innertaket sitter där, ett "cigghål" är det enda.

ja detta är inget litet jobb….
Ursäkta för stora bilder!
:?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av crowan »

Det ser inte så farligt ut. Fokusera på motor bromsar och koppling, sen är det bara att ut och gasa. Då glömmer du de andra skavankerna :-)
clubman 1330
u.erik
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 16:07

Re: Ny bil! Hjälp!

Inlägg av u.erik »

Jag har framstolar och baksäte till din clubman väldigt mörkblåa samt komplett 998cc med 4synk vxl.låda komplett med startmotor och generator allt säljs 2500:- Hälsningar Ulf Eriksson / Gävle 070 2865573
Skriv svar