Sida 1 av 1

Morris eller Austin eller Morris eller....

Postat: 19 maj 2015 kl. 10:24
av RAINIER
Vid flera tillfällen har jag märkt att det blandas ihop.

Exempel 1:
BMC850 på papper
Morris på VIN bricka
Austin på huvemblem, ventilkåpa och ratt

Exempel 2.
Austin 850 på papper
Morris på VIN bricka
Morris på huvemblem, ventilkåpa och ratt

Min vän i England hade en teori:
Eftersom det inte fanns Austin och Morris dealers i Sverige, utom BMC för båda kan det vara att:
Till exempel BMC Sweden har beställt 3 Austins, men det fanns bara 2 Austins tillgängligt för export, så de skickade 2x Austin och 1x Morris, tillsammans med Austin huvemblem, ventilkåpa och tutknapp.

Låter det rimligt, eller har nån en bättre förklaring?
Ps. den ena bil är en första ägarbil, så ingen har bytt emblemen senare i bilens liv.

Re: Morris eller Austin eller Morris eller....

Postat: 20 maj 2015 kl. 12:55
av lalaw
Ja, jag hade en Morris 1100 traveller som var registrerad som austin.
Jag tror det var en hel del slarv när det skrev ut registreringsbevisen.
Min MGB är registrerad som BMC 1800 det står också att den är täckt men att "den täckta delen kan avtagas" dvs hardtopen.
Min morris Minor hade fel chassinummer i registreringsbeviset. Den var en 4 dörrars men kodad i beviset som en 2dörrars. på plåten var det rätt.
//Lars

Re: Morris eller Austin eller Morris eller....

Postat: 20 maj 2015 kl. 22:04
av Cooper-74
Vill man veta hur bra den utökade ursprungskontrollen fungerar kan man läsa Teknikens Värld's Klasssiska Bilar Nr5 från i år där en Innocenti Cooper körs på regpapper från en 66:a Cooper!

Sen fanns det uppenbarligen dyslektiker redan på 60-talet och en del av dom jobbade på Bilregistret.

Skojigaste felskrivningen måste nästan vara "Austin Martin" som står i papperna på en Aston Martin.
Ja, om det nu inte var en hemlig testmodell som råkade hamna i sverige.. :wink: :lol:

Å du Rainier, första årgången av Cooper som hamnade här står i bilregistret som "850 Cooper" :roll:

Re: Morris eller Austin eller Morris eller....

Postat: 21 maj 2015 kl. 22:02
av Crona
Troligen så är detta orsakat av allt det manuella arbetet som gjordes runt om i landet när bilarna registrerings besiktigas, då skulle även besiktningsinstrumentet fyllas i och det blev helt enkelt vad respektive besiktningsinspektör valde att skriva på papperet ;-)

Sen blev det ytterligare en möjlig felkälla när alla dessa besiktningsinstrument skulle läsas av manuellt och matas in i det nya ”data” registret som kom i samband med att vi fick nya nummerplåtar 1972.

Har fått berättat för mig hur Sveriges enda Cooper SS kom till, det var just i samband de nya regplåtarna, det var en kojefantast vars granne jobba med just att mata in de gamla instrumenten i datorsystemet hon lovade fixa ett skoj nummer och råka trycka två gånger på S tangenten så det blev en Cooper SS och regnumret DAM

Det var bättre förr eller som jag brukar säga för att slippa kallas bakåtsträvare det var åtminstone mindre dåligt ;-)

//Thomas

Re: Morris eller Austin eller Morris eller....

Postat: 22 maj 2015 kl. 10:16
av gh0st
Tidningen Klassiker räddade väl en hel del papper och register om jag inte missminner mig?

Re: Morris eller Austin eller Morris eller....

Postat: 28 maj 2015 kl. 23:31
av RAINIER
Ok, att bilen står registrerat som nåt annat än den är, kan man förklara pga. slarvig och okunnig personal på våra myndigheter.
Men att VIN brickan är Morris, medan emblemen är Austin (på en 1-ägarbil) har nån anan orsak.