Troligtvis topplockspackning ändå..

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Magna-Flash »

54Nm = 40lbft = 5.5kgm


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Magna-Flash »

Ser nu att du har en 1275... Där har du ytterligare ett par Nm att dra men inte 68 vad jag kan se - var hittade du den siffran?

Edit: My bad! Haynes anger 68 Nm - min verkstadshandbok 42lbft (ungefär 56Nm). Konstigt... Är 68Nm för A+ motorer?
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Cooper-74 »

Magna-Flash skrev:Ser nu att du har en 1275...
Vem har en 1275?
Inte Clain..

Men på MiniMania siten anges ett högre åtdragningsmoment för S' motorerna.
Som då troligtvis har pinnbultar av kraftigare slag.
Dom pinnbultarna ser åtminstone annorlunda ut mot "småblockarnas"
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

crowan skrev:Har du inte redan en ny packning? Byt den som krånglar, det hade jag gjort. Så kan du köpa en ny sats nästa gång du beställer.
Vart lite osäker på om den skulle anses förbrukad när toppen nu blivit åtdragen och lossad en gång, om än så kort stund?
Magna-Flash skrev:68Nm!!!??? Är inte det lite mycket? Ska väl vara typ 50 Nm på topplocksmuttrarna?
Cooper-74 skrev: Reagerade också på detta, men kan inte sån moderna mätmetoder :roll:
50lb/ft eller 5,5kpm är sånt det brukar mätas med i detta garage.
Gick efter Haynes eftersom jag hade den till hands...
Stage 1: 34Nm, Stage 2: 68Nm..... Eller 25 & 50 lbf ft
:(
Magna-Flash skrev:Har du dragit med för mycket moment är det bara att byta pinnbultar eftersom dom med stor sannolikhet har sträckts... Har kollat verkstadshandboken - 54 Nm på 998-motorn ska det vara...
Är det som Magna skriver så är det kanske ändå bäst att jag byter allihop till nya istället. Men jag tackar verkligen för erbjudandet Cooper-74..
:D

Blir till att beställa Svenska verkstadshandboken av Dalhems oxå tror jag....

- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Magna-Flash skrev:Ser nu att du har en 1275... Där har du ytterligare ett par Nm att dra men inte 68 vad jag kan se - var hittade du den siffran?

Edit: My bad! Haynes anger 68 Nm - min verkstadshandbok 42lbft (ungefär 56Nm). Konstigt... Är 68Nm för A+ motorer?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har en liten 998cc (99H) Pre A+ bara.. :)

Efter att ha sökt runt lite nu verkar ju ~50 Nm faktiskt vara mer standard vad jag kan se...
Ett ganska stort hopp upp till 68 Nm för Haynes tycker jag... :shock:



Edit: Nu blev det ändå bara en ny pinnbult och mutter från Jana, hade ändå några små gummipackningar och annat smått som jag tänkt beställa.
Han tyckte jag skulle klara mig med bara en ny bult så jag chansar på det..

Hoppas bara jag får bort den gamla nu, dom flesta sitter som berget..
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Lyckats med nytt konststycke med upphov till nya frågor...

Plockade bort topplock idag igen för att byta bulten..
Packningen ville såklart följa med en liten bit och det kom vatten & olja lite här och var på den..
Tänkte det var kika bra att rengöra den först och använde såklart Google för att konstatera att jag kunde använda bromsrengöring för ändamålet...

Jodå det skulle gå, men när jag sprayat på packningen så bildades nått slags kristaller som nu blivit till något som liknar tejpklisterrester, över hela *#@^%#}*#* packningen...

Är packningen behandlad med någonting på ytan?

Någon som har förslag om vettig rengöring, eller är den bara att kassera?

- Andreas


Bild

Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Situationen räddad, vet inte vad som hände men något slags reaktion blev det iaf.

Men. Efter ännu mer bromsrengöring och en timmes gnuggade så var packningen ren igen och toppen sitter nu äntligen på plats med hela bultar/muttrar!

Efter dagens momentdragning ansåg jag mig fått nog med spänning för denna kvällen...

Imorgon återstår montering av grenrör mm och inställningar...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av crowan »

Det kommer att bli kanon!
clubman 1330
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Nu är allt äntligen på plats och kylarn är åter fylld, ventilspel justerat och brytarspetsarna kontrollerade..

Bilen startade först efter lite hjälp från firmans batteribooster, så ett nytt 63ah batteri är inhandlat och skall monteras så snart som möjligt.. Förhoppningsvis vill den starta lättare då..

Men jag är fundersam....
Ni som själva bytt packning eller topp, är det något särskilt ni brukar kontrollera när allt är monterat och bilen startats upp igen?!? Komptest el dyl.

Och brukar ni efterdra topplocksbultarna?

Jag ska försöka ge mig på justering av tomgång, förgasare och tändning men det verkar som att alla instruktioner jag läst utgår från att du har varvmätare i bilen?...
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av crowan »

Jag brukar köra några rundor och bygga upp förtroendet för bilen igen. :-)
clubman 1330
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Tulka »

Orginalinstruktionen till din bil var att ställa tändningen statiskt,dvs med en testpenna/glödlampa
och vrida runt motorn manuellt. Förutsätter ju att man kollar/vet att det är rätt fördelare till motorn.
Annars har många stroboskoplampor inbyggd varvräknare.

Klarlacken du tvättade bort på packningen är tänkt som rostskydd. Värmen gör att det kletar
över på block och topp. Det här saknas på BMC-packningar från femtiotalet så det funkar nog
hyfsat utan, på kort sikt.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Aha, ja det med klarlacken lät ju sisådär isåf, men det är ju som det är för tillfället..
Hur menar du med på kort sikt?

Ska försöka kolla upp att fördelaren är rätt för säkerhetsskull, är ju en 25D4 iaf..

Har Biltemas stroboskoplampa att tillgå om jag behöver, ska kolla om det gäller för deras modell med..

Hur pass allvarligt är det att fara runt med fel tändinställningar efter en sån här topplocksoperation då?
Ifall jag behöver förflytta mig inom stan för att få hjälp..

Tackar hjärtligast för alla svar hittills... ! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av DrKassler »

Skulle tändningen varit felinställd tidigare eller varför oroar du dig för den? Om bilen trots fräscht batteri går trögt på startmotorn kan tändningen stå för tidigt. Om allt verkar vara som vanligt så hade jag (om jag känt mig osäker) kollat tändinställningen på tomgång, då behöver du ingen varvräknare. Justera så att bilen har stabil tomgång och kolla med lampan hur många grader förtändning du har.
Sikta på ca 10° BTDC vid 900rpm med bortkopplad vaccumförställning (plugga den lilla slangen som går från fördelaren till insuget).

Ang topplocksskruvar. Dom ska efterdras, varmkör en gång och efterdra sedan dom i rätt sekvens. Lossa nr1, dra åt. Lossa nr2, dra åt osv.

Med vänlig hälsning
Christian
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Det är väl eg en tanke att det kan vara bra att lära mig kolla det när jag nu ändå är i farten..

Monterade nytt batteri idag och startmotorn orkade så otroligt mycket mer, förr började batteriet sega ur väldigt fort om den inte tände direkt men nu tuggar startmotorn på utan att tappa kraft..

Men rätt så ofta vill den inte vrida runt utan typ viner bara, brukar vanligtvis räcka med ett eller ett par försök så börjar den vrida runt som den ska..
Nån som har en tanke på detta?


Jag tror också att tomgång och bränsletillförsel kan behöva justeras, måste just nu starta med choken mer ell mindre fullt utdragen för att den skall tända.
Har läst igenom http://www.pudenitroz.se/moke/div/SU_just.pdf och även där nämns motorns varvtal (punkt 7 A) när snabbtomgången skall justeras till ca 1000 r/m.
Det blir väl svårt att justera utan varvräknare... :(


Tack för tipset med efterdragning, då menar du alltså att man bör lossa muttrarna lite först en och en i rätt sekvens och dra åt dem igen?


Mvh
Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av crowan »

Jag har lättare för att starta min om man lägger den i friläge och inte trycker ner kopplingen.
clubman 1330
Skriv svar