Troligtvis topplockspackning ändå..

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

Passar på att delge lite av mitt topplocksbyte så här långt, medan flickorna på Max fixar min lunch/middag...

Påbörjade byte idag och efter några timmar i verkstan fick jag äntligen av toppen..

Mer eller mindre smärtfritt, fram till den stund då lilla jädrans kylarslangen mellan topp och pump nästan vägrade släppa...

Men nu står jag här med halva motorn i delar känns det som, och en topplockspackning som jag faktiskt tycker ser ganska så hel ut.. ? (Bild nedan)

Bör inte topplockspackningen vara helt av för att räknas som paj?
Vatten hittades iaf i cylinder 2 & 3 som väntat, medan 1 & 4 var torra...

Har påbörjat rengöring för att efter bäst förmåga bedöma skicket på toppen men måst åka och fylla på lite bränsle i kroppen och knoppen först..

Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att på rak arm se hur skicket är på toppen men jag tyckte en sak såg underligt ut, när jag vände på toppen så var det nån liten del (pinne) som ligger löst i den..
Fick med den på bild och bifogar den nedan utifall det är nån som vet vad den är för något..


Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av Clain den 17 maj 2015 kl. 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Kent Andersson
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 december 2009 kl. 13:30
Ort: Hällefors

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Kent Andersson »

Det såg inte så bra ut. Mät toppen så att du ser om den är planad förut, om måttet tillåter så är det bara att plana den. Kolla också ventilstyrningarna. Vad heter toppen 12a+++, är det standard finns det beg. att få tag på som är helt OK
Austin Cooper -66
Austin 1000 -72
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Cooper-74 »

Visst hade väl firman du köpte bilen av bytt toppackningen?
Hur FAN kan dom isåfall ha missat att där ligger en sån sak i vattenkanalen???
Ut med den bums!

Man toppackningen behöver inte vara totalt bortbränd mellan två cylindrar för att det ska gå dåligt.
Se det som att du stannat i tid så bara packningen blivit "vidbränd"

Har du något rakt typ en stållinjal eller kanske ett oskadat vattenpass (borde va en rak metallbit?!!) så du kan kolla om toppen slagit sig?
Nä toppen behöver inte ligga vågrätt för detta..
Ta sen ett TUNT papper (typ en sida ur en dagstidning) och se om du kan få det mellan det som bör vara plana ytan på toppen och din linjal/vattenpass eller liknande. Går det mellan.. ja då kanske det är säkrast att plana toppen?
Kolla på flera ställen! Men mest runt där packningen bränt.
Kolla även motorblocket... Jobbigt om det är krokigt och behöver planas.

Som för övrigt bör vara cirkus 69,8-69,9mm tjock när den är oplanad original.
Går att ta bortåt 1,5mm av detta mått innan nånting olämpligt händer.
Men planslipa 0,10-0,20mm kan i vissa fall räcka.
Den som har maskin att planslipa sånt brukar veta när det blivit plant nog.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Cooper-74 »

En sak till:
Har du aldrig mekat förr med nåt sånt här så ska du vara rejält stolt över att ha fixat det så här långt alldeles själv :meck:
(jaja, du har frågat lite här men det har inte lossnat några skruvar :wink: )

Snart nog så blir det :rivstart: och :D 8) igen!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Clain »

Visst ska dom ha gjort det, bytt alla packningar och gått igenom motorn.... Så ja man kan börja undra, hur missar dom en över 5 cm lång lös bit i toppen.... Lär försöka få ur den på något vis, förstår inte hur den överhuvudtaget kan ha hamnat där inne i första taget...
:(

Orkade inte vara kvar i verkstan så tog med toppen hem till köksbordet istället, gjorde rent den så gott jag kunde med brytblad och bromsrent.. Testade sen faktiskt med en ny stållinjal och den verkar totalt rät, tror knappt jag kan få ett hårstrå under linjalen men jag ska prova med ett papper imorgon för säkerhetsskull.

Men det såg faktiskt ut som att packningen var lite skadad vid några av hålen för kanalerna runt cylinder 2 & 3, inte helt av eller helt nernött men kanske tillräckligt för våra symptom...

Ska ta och göra rent och kolla motorblocket imorgon med..

Apropå att göra rent motorblocket, behöver jag vara orolig för att resterna från gamla packningen ramlar ner vid cylindrarna och att bromsrent skadar eller är det bara att ta tryckluften och blåsa bort?

Och likaså i toppen för den delen, kan jag ta tryckluft och blåsa ur kanalerna och runt ventilfjädrarna (heter de så?)


Förhoppningsvis ser allt bra ut när jag är klar och i så fall är det väl eg bara att testa att sätta dit nya topplockspackningen och grenrörspackningen, skruva ihop allting igen och se vad som händer.
:)


Å tack för de uppmuntrande orden, mycket att lära och ta in blir det... Men jag hoppas det snart blir som du säger, åka av....
:rivstart:
Austin mini 1000, MkIII -74
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Cooper-74 »

Rengör som du sagt på blocket så allt av den gamla packningen kommer bort så ska det duga.
Ramlar nåt ner på kolvarna.. bort med det!

Det här är som sagt ingen formel ett motor så det ska inte vara så svårt.
När du fått dit topp och allt utom ventilkåpan så ta och kolla ventilspel, justera efter behov.

Det som brukar orsaka mest svordomar är att få avgasröret tätt mot grenröret.
Lugnt och metodiskt så går det, men klamman.. om den är av typen med många lösa bitar så krävs typ fem händer :lol:
Lite monteringspasta till avgasrör på respektive delar så ska det bli tätt, om konan på röret är hel?!!

Jo en sak till som kan jäklas: Om någon av kamaxelyftarna följt med stötstängerna upp kan dom sen hamnat på sniskan.
Riktigt hur jag ska förklara hur du kollar detta.. finns två rektangulära kåpor på baksidan av blocket so man kan ta av.
Med risk för att packningarna till dessa går sönder... men om nu allt är nytt och bytt av bilfirman..
Tillåt mig tvivla på detta :roll:
Men du kan lysa ner genom hålen till stötstängerna och se om det ser samma ut i alla hålen, om du nu inte har maximal otur och alla följt med upp. Vilket vore otroligt osannolikt!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Clain »

Kommer sannolikt bli lika spännande att få ihop motorn som det var att ta isär.. Jodå klamman är så klart av modell-många-delar.. :)

Å en av lyftarna hade faktiskt följt med upp, hörde att något lät när jag lyfte upp en av stötstängerna så jag lös ner och såg att den lagt sig på sniskan.
Visste inte riktigt vad den hade för syfte, men det kändes inte helt rätt så den åkte direkt tillbaks på sin rätta plats.
Packningarna såg faktiskt friska ut så jag hoppas att de håller tätt..

Återkommer säkert under morgondagen med resultatet, eller mer frågor..
:lol:
Austin mini 1000, MkIII -74
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Tulka »

Den där tråden som ni ojar er över är bara en hälsning från han som jobbade på gjuteriet.
Används till att hålla ihop sanden i formen och det är ganska vanligt att det finns någon kvar.
Gör ingen nytta längre så den kan ju tas bort om man inte är så noga. (med orginalrenovering :wink:)
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Clain »

Aha, toppen.. Stod precis och filosoferade över hur den överhuvudtaget kommit in där.. Men då ryker den, original eller inte.. ;)
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis inte topplockspackning?

Inlägg av Clain »

Arbetsdagen med bilen tog slut tidigt när jag lyckades dra sönder topplocksmutter nr 6...

Jag vet inte om det berodde på inkompetens att jag inte märkte av klicket på nyckeln, eller toppbult & mutter, eller om muttern blivit feldragen redan tidigare.. Men när jag gängade av den igen var gängorna på muttern nästan helt borta och satt istället runt bulten...

Hade kört första varvet och kommit så långt som till "stage 2" (68 NM) på bult 6 med momentnyckeln när det begav sig...

Med lite mer erfarenhet hade jag kanske reagerat redan när jag lossade muttrarna, iom att den muttern var vääldigt seg att lossa och kanske borde ha behövt ses över..


Känns som att det är läge att beställa både ny toppbult och mutter..

Räknade ut att Jana tar ca 89kr för bult+bricka+mutter.
Medan Minispares säljer "9 STUD KIT" för ca 390kr+frakt.

Så frågan är alltså också om jag borde beställa och byta alla på en gång?
Blir 690kr+frakt från Jana, men behöver jag räkna med att också toppackningen lär köpas ny igen? Då blir det mycket billigare att handla från minispares trots lite längre leveranstid.


- Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av crowan »

Har du inte redan en ny packning? Byt den som krånglar, det hade jag gjort. Så kan du köpa en ny sats nästa gång du beställer.
clubman 1330
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Magna-Flash »

68Nm!!!??? Är inte det lite mycket? Ska väl vara typ 50 Nm på topplocksmuttrarna?


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Cooper-74 »

Japp, byt den bult/mutter som bråkar.
Duger det med begagnade grejor till dig ska jag banne mig gå ut i garaget
och skruva av några pinnbult/muttrar till dig och skicka imorn om du vill?
Bara Pm:a din adress så löser vi detta :wink:

Ps. Kanske kan vara bra för mig att veta vilken längd på pinnbult du behöver, mest! Kort = raden där framme, Lång =bakre raden.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Cooper-74 »

Magna-Flash skrev:68Nm!!!??? Är inte det lite mycket? Ska väl vara typ 50 Nm på topplocksmuttrarna?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Reagerade också på detta, men kan inte sån moderna mätmetoder :roll:
50lb/ft eller 5,5kpm är sånt det brukar mätas med i detta garage.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Magna-Flash »

Har du dragit med för mycket moment är det bara att byta pinnbultar eftersom dom med stor sannolikhet har sträckts... Har kollat verkstadshandboken - 54 Nm på 998-motorn ska det vara...


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar