Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Clain »

Jag står i valet och kvalet och behöver hjälp...

Ska byta topplockspackning för första gången nästa helg och behöver alltså en momentnyckel. Jag har förstått att jag borde klara mig med en 20-100 NM för operationen, enligt http://www.minimania.com/Mini_Torque_Wr ... ttings_597.

Men en nyckel i riktigt bra klass verkar kosta multum, kollade ebay för att se om det fanns schyssta billigare men en begagnad Stahlwille 20-100 går ändå loss på 1500kr och uppåt.

Det har redan blivit mycket mini-relaterade utgifter den här månaden och med gemensamt bankkonto vill jag inte utmana ödet alltför mycket med förslag om verktygsinköp i tusenkronors-klassen..


Så då återstår...

1. Biltemas momentnycklar? Har nån praktisk erfarenhet av dem? Eller bättre förslag i samma prisklass?

2. Skall jag välja 20-100 NM? Eller satsa på något med större spann, typ 20-210 NM för att vara lite mer framtidssäkrad?


- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Cooper-74 »

Såg ut i listan hos minimania som toppbultarna skulle dras bara liite hårdare än hjulmuttrarna..
Behövs det då en momentnyckel?
Har du mekat något alls med bilar eller annat innan?
Är du byggd som Magnus Samuelsson eller Hulk Hogan -köp momentnyckel!!

Kanske kan låna en av någon lokal bilverkstad du redan är nåt lite kompis med?
Finns det någon i närheten på detta forum som lånar ut en kanske?

Har bytt toppackning utan tillgång till dylikt verktyg, bilen gick länge efter detta.
Kanske mest tur. Eller hyfsad känsla för "lagom" :mrgreen:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Clain »

Cooper-74 skrev:Såg ut i listan hos minimania som toppbultarna skulle dras bara liite hårdare än hjulmuttrarna..
Behövs det då en momentnyckel?
Har du mekat något alls med bilar eller annat innan?
Är du byggd som Magnus Samuelsson eller Hulk Hogan -köp momentnyckel!!

Kanske kan låna en av någon lokal bilverkstad du redan är nåt lite kompis med?
Finns det någon i närheten på detta forum som lånar ut en kanske?

Har bytt toppackning utan tillgång till dylikt verktyg, bilen gick länge efter detta.
Kanske mest tur. Eller hyfsad känsla för "lagom" :mrgreen:
Haha, nä iof platsar jag ju inte bland dem.
Men tyvärr har jag ju inte mekat mycket med bilar ell maskiner innan minin heller, inte så jag byggt upp nån direkt känsla för saken...
:|
Vet inte om jag vågar chansa att köra på frihand...

Fick bara för mig att det är viktigt att dra åt bultarna i rätt ordning och att allt dras åt med samma moment...?

Fast kanske ska jag försöka låna av någon i närheten istället, om det är bättre än att satsa på biltemas modell..

Då har jag ju dessutom ett bra julklappsförslag till frugan i år...
:wink:
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av LennieM »

Biltemas funkar nog bra för dig, skall du använda den regelbundet så kanske en finare nyckel är värt att köpa.
Skulle tro att på en koja motor är det nog mer noga att alla bultar blir dragna med samma moment än att momentet är exakt på antal NM.
(Vet inget om biltemas noggrannhet men är inget stort fan av deras sortiment för övrigt moment nycklarna är ju kalibrerade så borde väl vara rätt)
Vissa bilar har ju bultar som skall sträckas och dessa dras ett moment och sedan x antal grader efter det men så är nog inte fallet här.
Någon mer kunnig på koja motorer kommer säkert och fylla på med info åt dig....
Men jag skulle iallafall aldrig chansa att dra en topp på bara känsla.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av tvr »

Håller helt med LennieM

Jag har Biltemas 10241. Den känns robust och tillförlitlig. Det låg ett kalibreringsprotokoll i etuiet så någon form av kontroll har tillverkaren gjort. Hur seriösa de var kan man aldrig veta.
Har testat några inställningar med lågt, medelhögt och högt moment för att se hur väl den är kalibrerad och min stämmer i alla fall väldigt bra. Man kan göra enkla test mha en hink fylld med vikter om man mäter hävarmens längd, räknar ut kraften i kg och sen fyller hinken med vikter som motsvarar kraften. Sen låter man hinkens vikt vara kraften som trycker på momentnyckeln genom att hänga hinkens handtag på nyckeln.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Fekkeman »

Annars finns det ju denna: http://www.clasohlson.com/se/Momentnyckel/Pr409159000 har den själv och det har inte varit några konstigheter med den.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Magna-Flash »

Jag har en från Jula. Har funkat bra och kostade billigt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Cooper-74 »

Sedär! Flera förslag på lämpligt verktyg! Bara att välja prisklass.
Clain skrev:Fick bara för mig att det är viktigt att dra åt bultarna i rätt ordning och att allt dras åt med samma moment...?
Börja i mitten fram. sitter 5 bultar där. sen dom två i mitten bak. och dom två på vardera sida om den du dragit där fram. nu dom två du ha kvar där bak. osv!

Det är ingen hypermodern racemotor som det ska mekas med så det ska säkert gå bra.
Om toppen och blocket är plana..


Ps. Har en momentnyckel numer :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Clain »

Ja precis, tack så mycket allihopa för alla svar och förslag!!

Eftersom både JULA och Classes verkat funka för er här så lutar det nog åt en från Classe, med adapter för 3/8".
Kostar billigt som Magnus säger, då kan jag med gott samvete investera i en egen nu och eventuellt ändå skaffa en finare nån gång om jag behöver och får tillfälle..
:)
Ska se till att köpa stålskala och bladmått inför operationen med, så att jag kan kontrollera toppen och blocket..

Hoppas nu bara att allt går vägen, har ju många söndagsutflykter planerade med vår nya familjemedlem framöver.

Möjligtvis nån som har tips på nån bra guide som beskriver ett topplocksbyte?

- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av crowan »

Glöm inte att börja med att tappa ur kylaren. Det har jag gjort. Blir inte bra :-(
clubman 1330
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Clain »

crowan skrev:Glöm inte att börja med att tappa ur kylaren. Det har jag gjort. Blir inte bra :-(
Usch ja jag förstår det nu.. Satt precis och läste på lite mer om proceduren för att jag undrade lite om just det, hittade bl.a den här länken som förklarar, fast väldigt basic..
http://www.tomsminisite.co.uk/article_new.php?id=132

En fundering som slog mig är ifall jag behöver byta några andra packningar i samband med bytet.. Bytte ju ventilkåpspackningen till en ny kork för bara några veckor sedan så jag hoppas kunna återvända den.

Men sen har jag förstått att jag lär plocka bort förgasarn och kanske termostathuset och tänkte om det är fler packningar som bör besällas isåf? Isåfall åker nog en ny ventilkåpspackning med ändå av bara farten...

Har ännu bara Haynes boken i pdf format, så det tar lite tid att läsa den och har inte hunnit plöja genom allt om packningsbytet än..
Ska försöka fixa en innan helgen..
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av tvr »

Nu vet inte jag vad det sitter för motor, förgasare osv i din bil men om du beställer ett sånt här kit så får du med alla packningar du behöver (och några till):
http://minispares.com/product/Classic/E ... 0to%20shop
...fast du får ju kolla så det är rätt variant för för just din bil som du beställer....

Finns säkert liknande kit hos andra leverantörer också om du av någon anledning inte vill beställa hos minispares.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Gerry »

Förslag på momentnyckel:

Jag skulle slå till på en sån här:
http://www.amazon.com/Powerbuilt-940963 ... B009MBG4MG

Riktigt smidig att använda & tar inte så mycket plats.
(Tror Crowan kan hålla med om att den är bra att ha om man t.ex. blir tvungen att byta ventillyftare på någon camping långt hemifrån eller bara känner att man vill lyfta toppen och titta lite :lol: )
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av crowan »

Mycket smidig :-)

Jag hade inte tagit bort termostathuset. Risken är stor att det sitter som berget och så får du massa problem med att få loss det. Ta loss slangen istället. Mycket enklare.
clubman 1330
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Synpunkter/förslag på momentnycklar.....

Inlägg av Clain »

Hade säkert kunnat varit ett alternativ om jag haft möjlighet att få hem den före helgen. Nu fick det bli en billig från CO så länge..

Tack för tipset crowan..

Kanske skulle startat en separat tråd för alla funderingar relaterade till toppackningsbytet eg.

Eller rentav en egen projekttråd för bilen med tanke på att det blivit en hel del, mer än jag först hade tänkt mig åtminstone på så kort tid... Jaja, man lär sig mycket iaf!!
:-)
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar