Sida 1 av 1

Generator?

Postat: 4 maj 2015 kl. 15:46
av Sundblad
Hej!

Nu är det som så här att det är tråkigt att inte ha något att göra med bilen, den kände av det och förstörde generatorn på sig själv. Tror jag.

Det hela började med att vi noterade att den blinkade mycket långsamt. Sen, efter att jag kört 10 mil, ställt ner bilen ett par timmar och sen skulle iväg igen så var det dåligt med kräm i batteriet, blev igångputtad av MSCS-pojkarna och var på min väg igen. Körde 10 mil hem, stannade till på Biltema och köpte med mig en laddare, kom hem och satte bilen på laddning. Hon startade efter detta fint och det blinkade fort som tusan igen. Väl hemma var det märkbart mindre ström i batteriet och blinkersen var långsam.

Då är teorierna som följer:
Från min far; Kolet i generatorn är såpass risigt att den laddar oerhört dåligt.
VampyrMagnus; Iom att inte generatorlampan lyser borde det inte vara den (du sa nog något mer bra som jag glömt). Drog även ur säkringen till mina hemmainstallerade ciggtändaruttag innan avresan hem igår.
Min teori; Den laddar bra nog för att lampan inte ska lysa, men dåligt nog för att inte tillgodose sitt eget behov.

Vad tror ni?

Är det värt att köpa en ny dynamo från minispares? Någon som gjort det?
http://minispares.com/product/Classic/E ... o%20search

Re: Generator?

Postat: 4 maj 2015 kl. 20:34
av Crona
Ta en voltmätare mät spänningen rakt på plusen på generatorn när motorn går på typ 1500 varv bör vara strax under 14 volt eller mer, om spänningen är ok gör samma mätning på plus ledningen på start solenoiden.
Det finns ju även en laddningsregulator som kan strula.

Laddningslampan slocknar så fort jorden försvinner på klämma 61 till laddningslampan, det vill säga så fort generatorn laddar mer än batterispänningen (annars glöder den lite)

//Thomas

Re: Generator?

Postat: 5 maj 2015 kl. 22:42
av RAINIER
En pajad laddningslampa kan också påverka laddningen.
Kolla med en voltmätare på batteriet hur batteriet laddar vid tomgång, vid lite varv och med/utan förbrukare.
Sen kan det alltid vara att batteriet blir dåligt och (nästan) inte tar emot strömmen längre.

Re: Generator?

Postat: 5 maj 2015 kl. 23:37
av Sundblad
Ska kolla det Crona!

Rainier; Borde inte all el i bilen ändå funka bra under drift? Generatorn skickar väl ut tillräckligt med ström för att hålla alla funktioner vid liv. Eller går det via batteriet på något vis och bromsas upp om det är dåligt?

Re: Generator?

Postat: 6 maj 2015 kl. 00:51
av RAINIER
Kanske i extrema fall, men du har rätt; när motorn går och generatorn funkar, då kan man t.o.m. koppla bort batteriet.

Re: Generator?

Postat: 7 maj 2015 kl. 10:42
av Sundblad
Spänningen på generatorn och hade 13.20V på 1500rpm.
Spänningen på startsolenoiden hade 13.10V på 1500rpm.
Bilen höll sig vid liv när jag kopplat bort batteriet, fram tills dess att jag satte på något av ljusen.

Sen kom pappa farandes och noterade att remmen satt slappt som tusan, så vi spännde upp den och mätte återigen spänningen, vilken då låg på 14.05 på tomgång!
Däremot låter yttre lagret i generatorn som skit, så det får bli en ny ändå!

Upptäckte även att det kommer en liten strimma rök från blinkersspaken... Leta kortis och löda om!

Re: Generator?

Postat: 7 maj 2015 kl. 21:27
av Crona
14 volt på tomgång inget fel på den laddningen inte :twisted:
Att byta lager på den är ingen större operation men köp lagret i Sverige och av ett känt fabrikat så håller det.

Jag köpte ett komplett renoverings kit JCR och det funka jättebra tills jag spände remmen och starta upp motorn så det får blir ett SKF eller Timken lager.

//Thomas