Batteri

Allt som har med elektronik att göra.
Niobium

Batteri

Inlägg av Niobium »

Tjinx på er Miniac´s.

Dags att smaska ner ett nytt batteri i skuffen på min 97:a.
Någon som har koll på de fysiska måtten och amperestyrka på batteriet?
Har för mig jag har ett 55A batteri men är inte helt hundra.

Iomed att våra bilar har så små batterier så tänkte jag köpa ett batteri från Biltema då den inte behöver dra igång något monster till motor.

Ska man köpa ett underhållsfritt eller riskera läckage och andra härligheter med påfyllningsbart dito?

Kollade just Mekonomen, de måste fått hjärnblödning, 999kr för ett Excel startbatteri art nr: 20-54579.

Alla tips är välkommna! :lol:
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

Bara jag kommer åt min kärra kan du få veta vilken typ jag har. Det är i alla fall ett underhållsfritt batteri (70Ah om jag minns rätt). Passade som handen i den berömda handsken! :)
Senast redigerad av Mazze den 20 mars 2006 kl. 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Niobium

Mazze

Inlägg av Niobium »

Dig kan man lita på Mazze, hugger som en Cobra i forumet... ;)

Såg en rostfri orginal verktygsväska med präglade miniloggan på ebay förra veckan för ca 450kr, har för mig du hade sett den i en tillbehörskatalog? Bommulshandskar, tänger osv osv.
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

Ynf! Vill ha!!! Köpte du den?
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
mongoose

Inlägg av mongoose »

Underhållsfritt batteri= Optima batteri 850A, sistnämda siffran anger att det finns ett jäkla kräm i batteriet! Kanske inte bästa målgruppen (medlemar på forumet) att nämna för att det kostar flis.... ca 2000 spänn!
....men nudlar är oxå mat!
"Over the top"/Mongoose
Niobium

darn!

Inlägg av Niobium »

Waaa, 2K för ett bilbatteri? det är ju förfasiken 66% av kostnaden för en 4000mila service!
mongoose

Inlägg av mongoose »

...Svaret var ju kanske givet, men frågan är ju öppen! Optima är ett bra batteri, även om det är dyrt!
Mongoose
Niobium

Underhållsfritt?

Inlägg av Niobium »

Men Moongoose, Om jag sjunger och dansar samt ev. visar ngn dvd film för batteriet, då är det ju inte underhållsfritt men billigare, minst 1500kr.

Eller är de svårflörtade?
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Klart att man har ett Optima batteri! :)






(fast jag fick mitt av en kompis, gratis....

:lol: )
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Nä du Tony lyft i ett billigt biltema batteri du , glöm inte ta på på dig de vita bomullshandskarna.... Ha ha ha.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Jag har ett batteri från ford focus smidiga skruvpoler och lagom stort farsan fick det över när han bytte bil. På tal om optima så är det de enda för mig kända batteri som du kan skjuta hål i med en hagel bössa och det fortfarande klarar av att ge full effekt. Farsan bevittnade det på fabriken i denver.
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

nu är jag less på dessa billiga OK/Q8 batterier... vill ha en Optima.
(istället för att köpa billiga på löpande band)
Sökte på nätet men hittade ingen återförsäljare i Stockholm... tips, någon ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

jocke.carlsson skrev:Jag har ett batteri från ford focus smidiga skruvpoler och lagom stort farsan fick det över när han bytte bil. På tal om optima så är det de enda för mig kända batteri som du kan skjuta hål i med en hagel bössa och det fortfarande klarar av att ge full effekt. Farsan bevittnade det på fabriken i denver.
Det händer ju ofta ute i trafiken eller? Ja ja kanske i Denver då..
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

kerguelair skrev:nu är jag less på dessa billiga OK/Q8 batterier... vill ha en Optima.
(istället för att köpa billiga på löpande band)
Sökte på nätet men hittade ingen återförsäljare i Stockholm... tips, någon ?
Har haft många bilar med så kallade billighetsbatterier aldrig några problem. Hållt minst 4 år enl. min erfarenhet. Problemet är om man har entusiastfordon och låter stå hela vintern utan att ladda det några gånger. Har själv förmodligen ett dött batteri då jag ej laddat det sedan bilen ställdes in i garaget i juni. Vårdar man dem så håller oftast "billighetsvarianten" oxå....

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

kerguelair skrev:nu är jag less på dessa billiga OK/Q8 batterier... vill ha en Optima.
(istället för att köpa billiga på löpande band)
Sökte på nätet men hittade ingen återförsäljare i Stockholm... tips, någon ?
Kollat här?
http://www.nordpost.se
http://www.optimabatteries.se

Du kan även kolla på granngården (gamla lantmännen), bilia, auto leads i gbg. Mer kommer jag inte på just nu men det ska väl räcka!

Köp det röda isåfall, det är startbatteri, bättre om du inte har nån värstingstereo...
Skriv svar