Startproblem, mini 1000 -74

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av crowan »

Kan man inte se om det går ut kompression i kylaren? Har det försvunnit vatten ur den? Hur ser kylvattnet ut?

Att byta topplockspackning är inte så svårt och tar inte så lång tid heller. Momentnyckel är det enda specialverktyg som behövs.
clubman 1330
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

crowan skrev:Kan man inte se om det går ut kompression i kylaren? Har det försvunnit vatten ur den? Hur ser kylvattnet ut?

Att byta topplockspackning är inte så svårt och tar inte så lång tid heller. Momentnyckel är det enda specialverktyg som behövs.
Faktiskt har det försvunnit vatten ur kylarn rätt frekvent, har fått fylla på nån halvliter då och då.. Kan det tolkas som tecken på kass topplockspckning?

Vattnet har dessutom varit lite rostfärgat, såg från början ut som om något slags kylarklägg hade använts i den så jag tillskrev det ett dåligt lock samt ev taskig kylare,

Har hela tiden planerat att tömma och spola rent hela kylarsystemet vid montering av motorvärmare, men det hela blev framflyttat till nu i veckan när jag ändå ska byta till ny kylarkran.
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Hollywood Vampire »

Instämmer med Crowan! Om oljan inte är Oboy-kulört osar det som att topplockspackningen är gången, men på ett "rättfärdigt sätt" Dvs att vattnet smiter ut via kompet, och inte ner i oljan!

EDIT: Kan du erinra att bilen utöver den vanliga röken ur avgassystemet, var lite mer och lite vit-aktig när du fortfarande körde med bilen innan den gick på lunch?
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Hollywood Vampire skrev:Instämmer med Crowan! Om oljan inte är Oboy-kulört osar det som att topplockspackningen är gången, men på ett "rättfärdigt sätt" Dvs att vattnet smiter ut via kompet, och inte ner i oljan!

EDIT: Kan du erinra att bilen utöver den vanliga röken ur avgassystemet, var lite mer och lite vit-aktig när du fortfarande körde med bilen innan den gick på lunch?
Inte vad jag varit medveten om iaf..
Isåf den gång kylarventilen däckade för 1-2 veckor sedan och jag fixa provisoriskt och fyllde några liter vatten, men efter nån kilometer var det vanliga avgaser igen.

Frun brukar vinka av mig på morgnarna :wink: och hon har inte sett något annorlunda bortsett från nån gång när jag glömt choken fullt ute...


Oljan på stickan ser superfin ut.. Men kylarvätskan ser tråkigt brun ut och har behövt påfyllning 0,5-1 l/vecka.

Ringde Jana idag och beställde nya grejer till fördelaren, och fick förklarat att det inte var helt ovanligt att topplockspackningen går sönder mellan 2 & 3 cylindern...
Men han trodde jag skulle klara mig med att byta till en ny, så en ny är beställd....
Senast redigerad av Clain den 30 april 2015 kl. 10:02, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av DrKassler »

Hej!
Kolla att toppen och blocket är plant när väl grejerna är isär. Om jag minns rätt från renoveringsbilderna som fanns i annonsen av din bil hade toppen varit av och det är inte normalt att topplockspackningen går efter bara några hundra mil (eller vad ni kan ha hunnit köra?).
Blocket går att kontrollera med en bra stålskala och ett bladmått. Toppen företrädesvis med en planskiva.

Med vänlig hälsning
Christian
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

DrKassler skrev:Hej!
Kolla att toppen och blocket är plant när väl grejerna är isär. Om jag minns rätt från renoveringsbilderna som fanns i annonsen av din bil hade toppen varit av och det är inte normalt att topplockspackningen går efter bara några hundra mil (eller vad ni kan ha hunnit köra?).
Blocket går att kontrollera med en bra stålskala och ett bladmått. Toppen företrädesvis med en planskiva.

Med vänlig hälsning
Christian
Hej,
Du har helt rätt, den har varit isärplockad och ska enligt säljaren vara genomgången.
Ska absolut försöka kolla det när jag plockar isär den, fast hoppas verkligen att den är ok trots allt.

Men nog håller jag med om att den borde hålla längre, isåf kanske det är ett tecken på något annat fel som orsakat det.

Har förstått att problem med bl.a kylare eller tändning kan vara möjliga orsaker till att topplockspackningen ger upp....?

Och Jana nämnde som sagt att det var "vanligt" att den gick sönder mellan cylinder 2 & 3, och att det kanske kunde bero på att vi haft problem med just tändningen..

- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

tvr skrev:Jag tror också på defekt batteri.

Det är inte så enkelt att du lyckades sura ner den när du försökte starta? Ta ur stiften och kolla om de är blöta. Du kan ju samtidigt passa på att kolla om du har gnista på stiften.
Det är ju trots allt sällan som två fel uppstår samtidigt (batteri och bränseltillförsel) men visst, det kan ju hända.
Ja äntligen fick jag så igång lilla pärlan igen...
Testade först med att bara byta rotor & fördelarlock och försöka starta med starthjälp från farsgubbens bil, men utan framgång..

Luftade istället ur cylindrarna som föreslagits, torkade av stift och med samma starthjälp som ovan hoppade den lilla orangea nu igång..
Tog några varv runt kvarteret innan jag parkerade igen. (Är osäker på hur mycket jag vågar köra innan jag bytt topplockspackning).

Så det verkar som om orsaken är så enkel som att den var Sur, och på det kanske ett lite deppigt batteri...
Kanske spelade kylarvattnet i cylinder 2 oxå in? Spottade ur sig en del på den trasa jag lagt dit för att kunna se hur mycket det blev..


Får tacka för all hjälp hittills, återstår visserligen lite jobb men jag är iaf på väg. :)
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Crona »

Clain,
Om toppackningen går sönder efter en månad och du har köpt en renoverad bil av en bilfirma, då tycker jag att du skall slå dem en signal och höra hur de ställer sig till detta.
Någon form av garanti/ansvar borde de kunna erbjuda.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Crona skrev:Clain,
Om toppackningen går sönder efter en månad och du har köpt en renoverad bil av en bilfirma, då tycker jag att du skall slå dem en signal och höra hur de ställer sig till detta.
Någon form av garanti/ansvar borde de kunna erbjuda.

//Thomas
Jo du har förstås rätt och jag var i kontakt med dem (bilveteran i Malmö) när kylarventilen gick sönder, för att se om dom kunde göra någonting med garantier då eftersom den var helt ny. Dom skulle kontakta dsnclassics.co.uk varifrån dom köpt delar till renoveringen, men jag har inte hört från dem sedan dess.

Dom är trevliga att ha att göra med när jag väl fått kontakt, jag borde såklart vara på dem mer men jag är inte mycket för att tjata.. Och en nackdel är såklart att vi har ca 80mil enkel resa ner, för jag är hyfsat säker på att dom skulle fixa det om vi svängde förbi verkstan...

Var iaf förbi bilutställningen i Sandviken i lördags och kikade på Team Ahlgrens bilar och språkades lite med dem där. En hypotes som föreslogs var att toppackningen sannolikt gick hädan för några veckor sedan när kylarventilen sköt och temperaturen rusade....

//Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Cooper-74 »

Kör inte en meter till förrän du bytt toppackning!

Motorn kommer ta skada av att gå varm alternativt fylla cylindrarna med vatten vilket gör att startmotorn inte orkar dra runt den då vatten är ganska svårt att pressa samman...
Glöm sen inte den där värmeventilen, fast har du redan bytt den..?

Det som kan hända om motorn går varm gång på gång är bl.a. att kolvringarna tappar spänsten vilket kan öka oljeförbrukningen, nåt en koja inte behöver extra hjälp med :roll:
Din ska nog ha klarat sig.

Sen är ett standardiserat fel bland nyblivna koje-ägare att fylla på vatten ända upp där locket sitter (vilket då smiter ut genom slangen som i bästa fall sitter strax nedanför locket riktat bakåt/nedåt längs innerskärm) och tror sen den tar/läcker vatten och börjar med panikåtgärder typ kylartätning.
Vattnet ska vara en bit ovanför cellpaketet, typ sisådär en 1/2"
Äldre kojor hade en bygel som visade minimi-nivån, men sparades nog bort på dom senare?!!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Cooper-74 skrev:Kör inte en meter till förrän du bytt toppackning!

Motorn kommer ta skada av att gå varm alternativt fylla cylindrarna med vatten vilket gör att startmotorn inte orkar dra runt den då vatten är ganska svårt att pressa samman...
Glöm sen inte den där värmeventilen, fast har du redan bytt den..?

Det som kan hända om motorn går varm gång på gång är bl.a. att kolvringarna tappar spänsten vilket kan öka oljeförbrukningen, nåt en koja inte behöver extra hjälp med :roll:
Din ska nog ha klarat sig.

Sen är ett standardiserat fel bland nyblivna koje-ägare att fylla på vatten ända upp där locket sitter (vilket då smiter ut genom slangen som i bästa fall sitter strax nedanför locket riktat bakåt/nedåt längs innerskärm) och tror sen den tar/läcker vatten och börjar med panikåtgärder typ kylartätning.
Vattnet ska vara en bit ovanför cellpaketet, typ sisådär en 1/2"
Äldre kojor hade en bygel som visade minimi-nivån, men sparades nog bort på dom senare?!!
Uppfattat! :P
Innebär visserligen ett visst logistiskt hinder, men får helt enkelt bogsera den till jobbets verkstad ett par km bort.. Hellre det än mer skador!

Den tillfälligt pluggade värmeventilen skall bytas i samma veva, fick tag på en NOS från en vänlig själ här på forumet, men nuvarande problematik har förhindrat bytet...

Det är mycket möjligt att jag fyllde på lite för mycket vatten i början (någon nivåbygel finns inte på vår kylare) men på sistone har det fått räckt med ca 2 cm över cellpaketet.
Jag misstänker att förra ägaren haft i kylartätning pga hur det såg ut i kylarn i början..
Har funderingar på att byta ut den, är ju lite fundersam om den kanske inte är helt tät heller...
Senast redigerad av Clain den 4 maj 2015 kl. 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
Austin mini 1000, MkIII -74
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Tulka »

Det är inte så ovanligt att det är rost i kylaren på gamla bilar. Glykolens sammansättning har ändrats under din bils livslängd
och dess rostskydd varar inte för evigt. Kan vara ett centimetertjockt dyskikt i botten på blocket om det är riktigt illa. Äldre bilar(som din) tror jag har en avtappningsplugg på baksidan som kan hjälpa till vid urspolning. Väl värt att spola så gott du kan tycker jag.

Har köpt motorer från England och där verkar det inte ha används glykol alls. Resultatet har varit att alla frostpluggar varit genomrostade.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Tulka skrev:Det är inte så ovanligt att det är rost i kylaren på gamla bilar. Glykolens sammansättning har ändrats under din bils livslängd
och dess rostskydd varar inte för evigt. Kan vara ett centimetertjockt dyskikt i botten på blocket om det är riktigt illa. Äldre bilar(som din) tror jag har en avtappningsplugg på baksidan som kan hjälpa till vid urspolning. Väl värt att spola så gott du kan tycker jag.

Har köpt motorer från England och där verkar det inte ha används glykol alls. Resultatet har varit att alla frostpluggar varit genomrostade.
Motorn har nyligen varit nedplockad innan vi köpte den, så det borde ju inte varit någonting kvar i blocket tycker jag.
Fast det stämmer säkert att kylarns livslängd kanske börjar närma sig sitt slut...

Så här såg den iaf ut före och efter att jag fyllde på vatten i kylarn första gången...

Före:
Bild Bild

Efter:
Bild
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Crona »

Clain skrev:Jo du har förstås rätt och jag var i kontakt med dem (bilveteran i Malmö) när kylarventilen gick sönder, för att se om dom kunde göra någonting med garantier då eftersom den var helt ny. Dom skulle kontakta dsnclassics.co.uk varifrån dom köpt delar till renoveringen, men jag har inte hört från dem sedan dess.

Dom är trevliga att ha att göra med när jag väl fått kontakt, jag borde såklart vara på dem mer men jag är inte mycket för att tjata.. Och en nackdel är såklart att vi har ca 80mil enkel resa ner, för jag är hyfsat säker på att dom skulle fixa det om vi svängde förbi verkstan...

Var iaf förbi bilutställningen i Sandviken i lördags och kikade på Team Ahlgrens bilar och språkades lite med dem där. En hypotes som föreslogs var att toppackningen sannolikt gick hädan för några veckor sedan när kylarventilen sköt och temperaturen rusade....

//Andreas
Eller så var det tvärt om att toppackningen gick sönder kompet gick ut i kylsystemet och tryckte ut värmeventilen alltid svårt att säga med säkerhet vilket som kom först, hönan eller ägget :wink:

Men hur som helst även om du har 80 mil till företaget så har de ett ansvar, (normalt så lämnar man bilen på en lokal verkstad som tar kontakt med det säljande företaget) maila bilderna på kylaren till dem och hör vad de säger.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Tulka »

Clain skrev:
Motorn har nyligen varit nedplockad innan vi köpte den, så det borde ju inte varit någonting kvar i blocket tycker jag.
Fast det stämmer säkert att kylarns livslängd kanske börjar närma sig sitt slut.
Tror du missförstod mig lite. Jag refererar till kylaren eftersom det är där man tittar,inte att den skulle vara upprostad.
Består mest av tunn, förtennad mässingsplåt?
Sen beror det på hur noga blocket rengjorts vid isärtagning. Pluggen på baksidan kan ge en del av svaret, ibland är
det stopp innanför och man får rensa med något. En svetstråd?

Tycker av dina bilder att döma att det ser ut som att någon form av kylartätning används?

.
Skriv svar