Ja, går det att t.ex mäta sig till vilken storlek på kylarlock det skall vara och som passar bäst till kylaren?
Jag ska byta kylarvätska och göra en rejäl genomsköljning av systemet, tänkte byta locket i samma veva.
Hade först bara tänkt beställa ett nytt kylarlock till bilen, packningen och för den delen hela locket ser allmänt slitet ut och förra veckan försvann en hel del kylarvatten ut genom slangen till evakueringshålet.
Men efter att ha läst en del om locken så verkar det ju inte vara fullt så enkelt som att bara beställa ett nytt och på t.ex minispares säljs hela 7 olika varianter av lock.
//Andreas
Edit: Efter ytterligare googlande, och en del gissande så tror jag att det är en 13lb (GRC111) som gäller för 998cc motorn i vår -74 mini.
Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Instämmer att det bör vara GRC1111 av de lock som Minispares har.
Ditt kylarvatten ser lite märkligt ut, hur ser oljan ut?
Håller den kylvattentempen som den ska? Om du varvar motorn med locket av, bubblar det i kylet då?
Med vänlig hälsning
Christian
Ditt kylarvatten ser lite märkligt ut, hur ser oljan ut?
Håller den kylvattentempen som den ska? Om du varvar motorn med locket av, bubblar det i kylet då?
Med vänlig hälsning
Christian
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Ja jag tycker också att vattnet ser underligt ut, jag tänkte att det kan vara någon form av kylarpasta ell liknande som använts i kylaren.DrKassler skrev:Instämmer att det bör vara GRC1111 av de lock som Minispares har.
Ditt kylarvatten ser lite märkligt ut, hur ser oljan ut?
Håller den kylvattentempen som den ska? Om du varvar motorn med locket av, bubblar det i kylet då?
Med vänlig hälsning
Christian
Därav min tanke om att skölja ur systemet helt och ersätta med nyblandad kylarvätska.
Oljan ser iaf mycket fin ut och kylvattentempen verkar hålla normal nivå (såvida inte givaren är felaktig), mätaren brukar gå till "N" på efter en liten stunds körning och sedan hålla sig däromkring.
Har inte testat att varva motorn med locket av men det kan jag testa imorgon för att se, är det Bra eller Dåligt om det bubblar?
Är tyvärr inte så hemma på bilar som jag önskar, men jag vill gärna lära mig och är inte rädd för att söka efter kunskap eller helt enkelt fråga mig fram..
Föredrar dessa äldre bilar framför modernare just därför att det faktiskt går att lära sig dem på ett helt annat sätt.
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
GRC101 7LBS Mini 59-66 (long neck)
GRC102 7LBS Mini 59-66 (short neck)
GRC1111 13LBS Mini 66-76
GRC1110 15LBS Mini 77-91
GRC207 15LBS Mini Cooper 91 + SPI
GRC1184 Mini MPI
GRC102 7LBS Mini 59-66 (short neck)
GRC1111 13LBS Mini 66-76
GRC1110 15LBS Mini 77-91
GRC207 15LBS Mini Cooper 91 + SPI
GRC1184 Mini MPI
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Toppen, då gissade jag rätt, tack så mycket för bekräftandet!RAINIER skrev:GRC101 7LBS Mini 59-66 (long neck)
GRC102 7LBS Mini 59-66 (short neck)
GRC1111 13LBS Mini 66-76
GRC1110 15LBS Mini 77-91
GRC207 15LBS Mini Cooper 91 + SPI
GRC1184 Mini MPI
Mvh
Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74