Sida 1 av 1

Motor identifiering

Postat: 9 mars 2015 kl. 23:13
av vijo82
Har en 1275 motor liggandes i garaget som jag vill få körbar. Problemet är att jag inte vad det är för motor, i vilken bilmodell har den suttit innan? Är även tacksam om någon kan länka till vilken sorts topppackning jag ska ha till den.

Re: Motor identifiering

Postat: 10 mars 2015 kl. 20:52
av Hollywood Vampire
Jag är ingen hejare på vad 354AA (efter 12H) står för?
Växellådan är en 4-synkad s.k Remote-låda.

Hoppas någon mer kunnig med ID och dess detaljer här på forumet kan svara på det!

Packning; http://www.minispares.com/product/classic/GEG300.aspx

Stryk packningen med; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... ck-363664/ innan montage!

Re: Motor identifiering

Postat: 11 mars 2015 kl. 11:39
av Björn i Länna
Kodningen av motornummret är som följer

.... 354 ... kan översättas enl. en lista med Yd + Bf + Te Där Yd = Mechanical petrol pump
Bf = Lucas 16 AC altenator with nedgativ eart
Te = Standard ratio remote control gearbox - all syncro

Re: Motor identifiering

Postat: 15 mars 2015 kl. 22:25
av vijo82
Tack Björn och Hollywood, nu har jag lite mer koll. Men kvistlack? Vad gör det för nytta?

Re: Motor identifiering

Postat: 16 mars 2015 kl. 11:56
av Hollywood Vampire
Kvistlack ja! Klassiskt husmoders-knep för A-motorerna och dess barnsjukdom: brusten/skjuten topplockspackning!

Stryk packningen dagen innan du ska smiska dit toppen. Ca 20 min innan det är dax stryker du packningen ett varv till, låter torka till
och sedan dit med toppen! Fick tipset av Dalhems Bildelar (Henrik) för flera decennier sedan! :)

Kanske inte en fullständig garanti, men är deck & topplocksyta jämna och fina samt kompletterat med topplocksbult där du kan dra åt lite mer
så ska kvistlacken enligt utsago göra sitt till för vidhäftning och tätning!