Motor identifiering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
kena
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 januari 2013 kl. 15:15

Motor identifiering

Inlägg av kena »

Tänkte renovera en 1275cc motor,som består av lite olika delar.
Toppen är en AEG163,kammen är också vassare den är monterad av tidigare ägare.
Men problemet börjar när jag skall beställa delar till t.ex kopplingen.
Själva blocket har betäckning 12V/E/H116155.
Enligt tabeller är det Van Den Plas.

1967 Vanden Plas Princess 1275, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3500 rpm????

Men oljefiltrets placering förvånar..

Tacksam för tips.
Bilagor
10658520_10152254749505666_1499664212418358807_o.jpg
10658520_10152254749505666_1499664212418358807_o.jpg (25.77 KiB) Visad 3158 gånger
motor.jpg
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Motor identifiering

Inlägg av minijanne »

Hmm, i Sydafrika har "alla" a-seriemotorer filtret placerat så...
Användarens profilbild
kena
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 januari 2013 kl. 15:15

Re: Motor identifiering

Inlägg av kena »

Jo men hur hamnade den i Finland tro...
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Motor identifiering

Inlägg av Cooper-74 »

minijanne skrev:Hmm, i Sydafrika har "alla" a-seriemotorer filtret placerat så...
Minns inte till 100% men nog har Morris Marina filtret där också?
Men då dom är bakhjulsdrivna sitter det en helt annan vevaxel i dom..

Förstår dock inte problemet med delar till kopplingen, köp lamell/urtrampningslager/tryckplatta till en Cooper S eventuellt byt ut tryckplattan till en "orange" eller "grå" om du ska trimma rejält vill du sen ha en annan lamell som tål mer effekt finns det också.
Motorn har du själv konstaterat är från 60-talet så delar som passar en 1275 från den tiden borde gå att få dit utan problem.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar