Sida 1 av 4

Mini 1000 -77

Postat: 26 januari 2015 kl. 23:03
av Mr Bean
Tänkte starta en liten projekttråd med min nyinköpta hundkoja!
Det kommer iallafall bli en del bilder, och säkert en del frågor.

Första steget blir att kolla upp motorn och se om man får igång den:)
Sen blir det rostlagning då sparklådorna är ruttna, golven verkar iallafall friska, har inte hunnit ta en titt på allt än 8)

Har även sett att ena stötdämparen fram är helt slut, så jag ska köpa ny fjädring runtom, har förstått att fjädringen kan vara hydrolastisk? eller inte.
Någon som vet vad som sitter på denna årsmodell?

En beställning är gjord med lite tänddelar, avgassystem instrumentpanel m.m

Ser verkligen fram emot att skruva med denna otroligt roliga bil:)

Första bilden, ska fixa fler när tiden finns!
mini 1000.jpg

Re: Mini 1000 -77

Postat: 26 januari 2015 kl. 23:53
av crowan
Kul! Lycka till med projektet.

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 00:02
av Cooper-74
Helt normala stötdämpare och gummifjädring på den!
Löjlig enkelt byta stötdämpare där fram, lte svårare bak.

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 10:09
av Sundblad
Bak är bökigt tills man klurar ut hur man ska snurra in allt. Och man får ta ut tanken. Sen är det bra om man har fyra armar också.

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 13:07
av Mr Bean
Tack för svaren :D
Det var ju skönt med normal fjädring, ska se om man kan låna ett par exta händer sen;)

En till fråga. Kylaren verkar skilja sig från alla nya på minispares.com, slangen som går till termostathuset på motorn sitter precis under kylarlocket.
På minispares verkar alla kylare ha slangen på andra sidan?, den såg lite risig ut så jag hade gärna köpt en ny.

Sen tänkte jag lägga upp en bild på mätarhuset när jag kommer hem och fråga om det är standard för denna årsmodell, jag har hastighetsmätaren i mitten & en mätare på varje sida om den ( 3 st totalt alltså ) samt ventilationsutblås i ytterkanten.

Under kvällen skall oljan bytas, sen får vi se om den startar efter lite filande i fördelaren!

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 14:02
av Sundblad

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 15:17
av Mr Bean
Sundblad skrev:Stämmer inte denna?

http://minispares.com/product/Classic/C ... o%20search
Nej tyvärr min kylare har röret för den grova övre slangen under kylarlocket ( kylarlocket sitter på samma ställe som den du har länkat till )
?? ska fixa en bild senare ikväll.

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 16:08
av Sundblad
Aha jag förstår! Det har jag aldrig sett på den enda kojamotorn jag tittat på :-)

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 19:37
av tvr
Din bil har, eller har haft, avgasrening. De bilarna har en annorlunda kylare. Jag har aldrig sett det själv men det sitter tydligen en remdriven luftpump som behöver plats, därav en annorlunda dragning av slangar.
Om luftpumpen är redan är borta borde det gå att konvertera till vanlig kylare...?

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 20:25
av bulten08
Det enda du behöver göra om du byter kylare till den andra modellen är att byta termostatlocket också.

/Marcus

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 20:48
av Mr Bean
Okej! intressant, det förklarar varför jag såg ett tomt spår i remskivan, den saknas, det är nog lika bra att byta ut allt då :)

Så här ser det ut iallafall.
DSC_0174.jpg

Re: Mini 1000 -77

Postat: 27 januari 2015 kl. 23:05
av Mr Bean
Nu har motorn fått lite ny olja och glykol, testade att vrida om nyckeln och den gick runt iallafall!
Oljefiltret satt fast ganska rejält, fick ta ur generatorn för att sedan hamra in ett don igenom filtret så fick jag ett bra handtag, ett tips för den som inte har ett verktyg speciellt för ändamålet:)

Imorgon ska det i lite ny bensin och bränsleledningarna ska kollas över innan första provstarten. :rivstart:

Re: Mini 1000 -77

Postat: 30 januari 2015 kl. 13:00
av Mr Bean
Fick igång minin igår, men fick stänga av den igen då det blev dålig sikt i garaget :lol:
Startmotorn verkar krångla en hel del, fungerar till o från, verkar gå lite trögt så jag borde nog köpa en ny.
Är det någon som har köpt den där startmotorn på minispares som är likadan som originalet? är det bra kvalitet?

Re: Mini 1000 -77

Postat: 30 januari 2015 kl. 21:35
av Magna-Flash
Kan ju vara att du har fel startmotor. Skiljer på antalet kugg beroende på vilken krans som sitter på svänghjulet. Fel matchning och det blir trögt för startmotorn. Sök på pre-engaged och inertia på minispares...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Mini 1000 -77

Postat: 30 januari 2015 kl. 22:01
av crowan
Brukar vara värt att ta loss och smörja upp den lite. Det brukar göra susen!