Tjenare alla här på forumet.
Är helt ny här, funderar nämligen på att skaffa mig en Mini.
Den har fått nedslag på besiktningen att det var för hög CO halt.
Vad kan det vara? Motor mm är renoverat och knappt körd efter det.
Byta Olja/ Filter och luftfilter och testa att bes sen?
Eller hälla i K-sprit å så?
Tacksam för snabbt svar
MVH: TobbE
För hög CO halt vid bes.
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jag är väl en miljöbov av såna mått så jag borde släpas till krigsförbrytartribunalen i Haag där jag kan blanda ihop mina mediciner, men jag har haft min hundkoja i tjugo år och den har alltid haft för högt Co-värde. När det blivit dags för besiktning har jag bara skruvat på förgasaren, hackat mig fram till SBP och blivit godkänd och sedan skruvat tillbaks inställningarna på förgasarna. Vid förekommande fall har det nog skruvats till och med på plats inne i bilprovningshallen för att värdet skulle bli rätt.
/Fredrik
/Fredrik
Det är så sant det Frejkan skriver, om man ändå är på och fingrar själv eller t.o.m pular bort förgäsaren inför besiktning så kan man ju ändå göra rent vid justerskruven, och be SBP personal skruva till rätt CO-halt! (För att sedan idka miljöbov och skruva tillbaka när man kommit 2 kvarter ifrån SBP!)
/Mongoose
/Mongoose
Re: För hög CO halt vid bes.
Ja, jo. Det var ju det jag skulle skriva att hög Co-halt inte skulle få mig att avstå från att köpa en hundkoja. Det är väl mer som att reglerna vi har idag inte stämmer med hur en gammal bil som kojan fungerar. Men inställningen hos besiktningen är ju för det mesta pragmatisk. Åker ju dessutom med däck och fälgar som sticker ut utanför skärmkanterna, men det har hittills inte varit något problem det heller.Rock_FrassE skrev:Tjenare alla här på forumet.
Är helt ny här, funderar nämligen på att skaffa mig en Mini.
Den har fått nedslag på besiktningen att det var för hög CO halt.
Vad kan det vara? Motor mm är renoverat och knappt körd efter det.
Byta Olja/ Filter och luftfilter och testa att bes sen?
Eller hälla i K-sprit å så?
Tacksam för snabbt svar
MVH: TobbE
Jo,, inte sitter det i miljö med att ha rätt co för mig.. MEn prestanda & förbrukning även om den inte heller känns viktig blir bara sämre med hög co...
Så alla är vinnare på rätt bränsleluft blandning & sverige har ganska generösa värden .. så det borde inte vara några större problem..
Men maila mig samtliga avgasvärden så kan jag säkert berätta vad som är fel,
Mvh LO -
Så alla är vinnare på rätt bränsleluft blandning & sverige har ganska generösa värden .. så det borde inte vara några större problem..
Men maila mig samtliga avgasvärden så kan jag säkert berätta vad som är fel,
Mvh LO -