Sida 1 av 1

hydrolastic

Postat: 29 oktober 2014 kl. 23:00
av tusselago
hej. har nu bestämt mig för att se över hydrolasticfjädringen på kojan eftersom den får slagsida hela tiden.
jag har köpt 4st nya fjädringsdon. MEN på en av dom är det nått slags stag. frågan är hur får jag bort dom andra stagen på dom fjädringsdonen som sitter på bilen så jag kan flytta över dom till dom nya donen?

hälsningar: Tommy

Re: hydrolastic

Postat: 30 oktober 2014 kl. 10:36
av makervall
Hejsan

När jag skulle ha isär dom dränkte jag skarven med 5-56 och sedan körde jag tryckluftsdrivna pickmaskinen. Då gled de isär.

Vet du att det är donen som det är fel på? Oftast är det rören som är dåliga.
Du skriver "nya" don. Är nya eller bättre begagnade? Nya lär inte finnas på hyllan längre.

/Magnus

Re: hydrolastic

Postat: 30 oktober 2014 kl. 23:05
av tusselago
hej.

tack för svaret, jag trodde staget var gängat mot donet, ska prova ta isär i helgen.

nej donen är inte nya men bättre begagnade och han som sålde dom (jana motors) lovade att dom skulle vara täta. jag köpte nylonslangar
och nya nipplar också så nu borde det bli tätt.

för att byta donen bak måste man skruva ner hela svingen antar jag?...

/Tommy

Re: hydrolastic

Postat: 31 oktober 2014 kl. 09:20
av makervall
Hejsan

Nej, de är inte gängade, "bara" att dra isär.
Nej, du behöver inte ta ner hela svingen. Har du systemet öppet så kan du trycka ihop donet tillräckligt, efter att du har lossat fjädern. Eller ha det öppet och vakkumsug så går donet ihop maximalt.

Själva donet har bajonettfattning så det får du vrida för att få ur ramen.

Lycka till.

/Magnus

Re: hydrolastic

Postat: 11 april 2015 kl. 22:48
av tusselago
nu är allt bytt! :) en konstig grej var att bajonettkopplingen för vätskedonen saknades på den nya ramen. helmysko!.
men det ska tydligen inte behövas eftersom dom trycks på plats när man fyller på vätskan i donen... kan detta stämma?