Köpråd!

Prata om vad du vill
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Köpråd!

Inlägg av HenrikW »

Hej,

Jag är ny på forumet och är sugen på att köpa en koja. helst en 60-talare.
Den ska vara original, rostfri, komplett. Dvs ett lätt objekt, gärna körbar eller bättre.
Hur ser prisbilden ut för en rullande objekt i bruksskick för MK1, 2 och 3?
Hur ser prisbilden ut för bilar i mkt bra skick (med det menar jag bil med inget att egentligen anmärka på)?

Här det någon här som kan tipsa om bilar i närheten av Linköping?

Hälsningar

Henrik
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Köpråd!

Inlägg av mojoman »

Är ingen erfaren koja ägare men kan säga att hitta en koja som är rostfri måste man vara beredd på att lätta på plånboken ganska bra. De flesta "objekten" man har hittat och sett har alltid haft rost.

Prisbilden får du lättast genom att kika på blocket i hela landet, kika lite snabbt och såg att det finns allt ifrån 7tkr till 80tkr beroende på hur kräsen man är och vad man är beredd på att fixa själv
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Köpråd!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Instämmer med tidigare talare! Mk1 Mk2 i "turn key" och rullande projekt-status kostar plenty i dagens läge!
Även med blessyrer och småfix!
Mk3 i "turn key" (rullande projekt-status) anser jag att det fortfarande går att hitta till en rimlig peng!

Har sett denna på Blocket, och om vi ska tro vad säljaren skrivit i annonstexten så torde det vara en "turn key"
http://www.blocket.se/stockholm/Hundkoj ... ?ca=12&w=3

Ring och fråga säljaren!
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Re: Köpråd!

Inlägg av HenrikW »

Jag har mailat med en ägare av en tidig 70-talare. Han har en obesiktigad men körbar bil.
Den är tyvärr skärmbreddad med modifierad inredning. Tyvärr är skärmbreddningen spacklad och sedan lackad. Det betyder att det är svårt att återställa, eller?
Är dörrsidor, originalstolar, inner och ytterhandtag, syltbelysning backspeglar dyrt och svårt att få tag på?
Är prisnivån 25´för högt för en obesiktigad men körbart objekt?
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd!

Inlägg av Magna-Flash »

Beror som vanligt på skicket. Är du ute efter originalskick? Väldigt få Minis är omodifierade då bilen inbjuder till detta och har alltid gjort så i alla tider. Det mesta till en Mini är relativt billigt att köpa... Kolla minispares.se för en prisbild.


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Re: Köpråd!

Inlägg av HenrikW »

Tack för tipsen!
Det har dykt upp några Clubman till överkomliga priser. Jag vill ha en trubbnos, men han man bytta om en Clubman till trubbnos?
Dyrt?

/Henrik
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Köpråd!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Det är så klart ett ingrepp att skifta från Clubman till Mini front! Jag själv har aldrig gjort det, men beror på hur mycket du vill byta i plåtväg för att få så original Mini som möjligt! Kolla upp ex.vis Minispares och deras rep.plåt skisser, jämför där skillnaden i fronten och dess plåtar på en Clubman och Mini!

Innan det hojtas här ifrån forumet om att inte förstöra en Clubman, så kan jag diplomatiskt bara nämna att det finns så mycket fler Mini än Clubman i Sverige! Lycka till! :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Köpråd!

Inlägg av crowan »

Jag känner mig ändå tvungen att hojta :-) leta vidare så hittar du garanterat en trubbnos som passar dig. Eller köp en clubman och du kommer att inse hur mycket trevligare den är att meka med :-D
clubman 1330
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd!

Inlägg av Magna-Flash »

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Re: Köpråd!

Inlägg av HenrikW »

Jag kar sett annonserna i länkarna.
Tyvärr är ingen av bilarna original.
Jag vill gärna ha en originalbil eller en bil som är lätt att återställa.
Jag satte in en köpesannons på linkopingstorget.se och har fått tre sva. Alla är Clubman. Därför frågan om att bygga om.
Är Clubman mindre artaktiva bland folk i allmänhet (hoppas att ingen tar illa upp av formuleringen)?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Köpråd!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Är Clubman mindre artaktiva bland folk i allmänhet (hoppas att ingen tar illa upp av formuleringen)?
Finns i regel alltid "två läger" inom alla subkulturer! :)
Jag är fel person att svara på det å andra sidan, för jag diggar Mini & Clubman lika mycket nu!
Däremot får jag återgå till mitt tidigare svar angående att byta front på en Clubman att;
Du kanske är grönjävlig på att svetsa bilplåt, och då är det ju inga problem att skifta från Clubman till Minifront?
Eller behärskar svets och kunnighet till den milda grad att du anser det vara ett "överkomligt" ingrepp?
Och så avslutningsvis att du är en novis på området och har detta som ditt första objekt och learning by doing?

Den springande punkten blir att bilen, nitiskt sett, inte blir original om du byter till Minifront på en Clubman!

Vad tänker du dig för prisklass på en hundkoja?
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Re: Köpråd!

Inlägg av HenrikW »

Mina tillgångar är begränsade, men ligger mellan 5000 - 40000 kr för en mk2 eller mk3.

5 - 10 hoppas jag hitta en körbat objekt med begränsad rost
15 - 25 hoppas på en körklar bil med lite fix som man kan beta av allt efter som
30 - 40 hoppas på en fin bil, rostfri, fin lack och skaplig fin inredning

Kan kasta in mer om det är en Cooper eller Cooper S.

Kanske lite optemistisk, får väl justera min prisbild med tiden!?

Jag får väl åka på några träffar billös och via den vägen hitta det jag söker. Tror att de mer inbitna sitter på flera bilar och kanske inser att de har en över.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Köpråd!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Du har ju faktiskt nämnt en rimlig prisklass/skick/status för en koja!

Och kan tänka dig kasta in mer för en Cooper eller S!

Testa att slänga in en köpes-annons här på forumet samt ideligen bevaka Blocket.se! ;)
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Re: Köpråd!

Inlägg av HenrikW »

Jag har satt in några annonser på forum och en annonssida. Har fått svar på några Clubman. Där av frågan om ombyggnad av denna.

Är det någon som bor i Roslagen? Det finns en bil i trakten av Roslagen Ägaren har inte epost eller digitalkamera.
Är det någon som är sugen att knäppa några bilder?
Skriv svar