Sida 2 av 3

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 8 maj 2017 kl. 22:26
av crowan
Trist med bakslag. Svårt det där med tryckluft. Har provat, tycker det pös lite överallt :-)

Lycka till, jag röstar för att du kör över sommaren!

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 19 juni 2017 kl. 18:54
av minimini
har helt missat denna träd
hur härligt som helst med en äkta 59a i bruksskick. renovera aldrig den, bara håll den igång
grattis till en häftig bil

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 09:19
av minitokig
Oj, sommaren passerade och här står jag med bilen på pallbockar!

Har det inte hänt något?

Jodå. Bilen är provstartad och körd en sväng, verkar gå hyfsat , iallafall efter jag hade fyllt på lite mer soppa!
:lol:

Nu har jag hissat upp den på pallbockar för att:
-gå igenom bromsar: ta isär, damma av, kolla/putsa av belägg, putsa ur trummaorna smörja upp, sätta ihop, justera, byta bromsolja
-byta motorolja och oljefilter
-byta luftfilter

Sedan ska den ut på gården för motortvätt och karosstvätt.

Hoppas på att hinna besiktiga denna veckan, om det finns tider..
Om det går vägen så blir det denna bil på Högerrtrafikomläggningsträffen på söndag 3 september, 50-årsjubileum!!

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 09:20
av minitokig
Bild

en bild vore ju kul att skicka med.

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 09:38
av minitokig
1959_brakes_double.jpg
1959_brakes_double.jpg (137.12 KiB) Visad 7397 gånger
En bild på frambromsarna kanske kan vara intressant.
Dubbelverkande enkelcylinder.
Inte helt enkel att hitta..
:-)

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 11:48
av Tulka
Tror det är något speciellt med splinsen på drivknuten och navet också.
Saknas eller är en extra. Tur att man alltid undvikit dom där tidiga bilarna. :)

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 12:17
av minitokig
Tulka skrev:Tror det är något speciellt med splinsen på drivknuten och navet också.
Saknas eller är en extra. Tur att man alltid undvikit dom där tidiga bilarna. :)
Hmm, har du verkligen undvikit dem?
Har minnesbilder av när jag hämtade denna bil...
:-D

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 12:45
av Tulka
minitokig skrev:
Tulka skrev:Tror det är något speciellt med splinsen på drivknuten och navet också.
Saknas eller är en extra. Tur att man alltid undvikit dom där tidiga bilarna. :)
Hmm, har du verkligen undvikit dem?
Har minnesbilder av när jag hämtade denna bil...
:-D
Jo,jag läste om det där med knutarna så det blev ju att byta till något nyare. :)

Ps, Var less på dom gamla med skjutfönster också,så jag rensade ut mycket
någon gång i början på åttiotalet. Har dock aldrig kapat upp för större bakljus. :)

.

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 12:49
av Cooper-74
minitokig skrev:
1959_brakes_double.jpg
En bild på frambromsarna kanske kan vara intressant.
Dubbelverkande enkelcylinder.
Inte helt enkel att hitta..
:-)
Bakbromsar fram :shock: :shock: :wink: har väl rejäl diameter på dom kolvarna?
Typ 7/8" eller 15/16" tja nåt i den stilen?!


Hade varit spännande få jämföra om dessa tog sämre än 997 Coopern's, men det vete f-n om man ens vågat.

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 13:17
av minitokig
Cooper-74 skrev:
minitokig skrev:
1959_brakes_double.jpg
En bild på frambromsarna kanske kan vara intressant.
Dubbelverkande enkelcylinder.
Inte helt enkel att hitta..
:-)
Bakbromsar fram :shock: :shock: :wink: har väl rejäl diameter på dom kolvarna?
Typ 7/8" eller 15/16" tja nåt i den stilen?!


Hade varit spännande få jämföra om dessa tog sämre än 997 Coopern's, men det vete f-n om man ens vågat.
Svaret på din fråga:
13/16 in (20.64 mm)

Kolla in:
http://www.minimania.com/Mini_Brake_Data_591

Kolla även in jämförelse här:
http://www.minimania.com/Upgrading_Mini_Brakes

"Drums all-round, with single leading shoes - only one hydraulic cylinder in each front drum. These brakes can barely stop the original 848cc Mini and should be retained only for originality." :shock:

"Mini Cooper 997cc fitted with 7 inch disc brakes. Barely as effective as twin leading shoe drums, and more prone to fade. Rather dangerous." :shock: :shock:

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 15:44
av Cooper-74
Bra länkar!
Jo 997 varianten har provats en gång.. 998 Cooper är oerhört mycket bättre.

Å vad gäller besiktning, klart du hinner!
Sen med hur många tvåor... :wink: :D

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 30 augusti 2017 kl. 16:19
av minitokig
Cooper-74 skrev:Bra länkar!
Sen med hur många tvåor... :wink: :D
tvåor???
Bilen är ju i toppskick!!!
:?


:lol:


:meck:

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 2 september 2017 kl. 14:03
av minitokig
_20170902_135533.JPG
_20170902_135533.JPG (89.32 KiB) Visad 13667 gånger
Japp, då var det dags för besiktning...
Åkte till garaget tidigt i morse, bytte oljefilter (insatsfilter), fyllde olja, satte på hjulen, sänkte ner och rullade ut, bilen startade, tutan funkade inte så den fixades, åkte o tankade, körde fem mil till besiktningen, bromsen tog lite väääldigt långt ner och typ bara på höger fram, stannade på macken innan besiktningen, justerade ut bromsbackarna runt om, sedan funkade bromsarna. Åkte till besiktningen, kom in, enda bilen så tre tekniker besiktigade. Gick ganska bra, bara två tvåor: glapp i en spindelled och trasig skyltlykta. Co-halt 0,5!
Nu ska jag skruva upp förgasaren och sedan blir det högertrafikomläggnibgsträff(ar) i morgon. :-)

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 2 september 2017 kl. 17:02
av Robert_V
Härligt.. Fin bil!

Re: Austin Mini de Luxe 1959

Postat: 3 september 2017 kl. 20:58
av minitokig
Några snabba bilder från dagens högertrafikomläggningsträffar i Stockholm kl 05.00 och Uppsala kl 15.00 finns på bloggen:
http://miniblogg.mpmoke.se